Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

کاشت پای مصنوعی

چکیده محتوا

کاشت پای مصنوعی

کاشت پای مصنوعی بهترین گزینه ای است که افرادی که پای خود را به هر دلیلی از دست داده اند می توانند انتخاب کنند. با پیشرفت علم و تکنولوژی، پای مصنوعی به خوبی می تواند عملکرد پای فرد را انجام دهد. با پای مصنوعی بیماران می توانند به خوبی راه بروند و حرکات عادی خود را داشته باشند.

اگر دچار قطع عضو شده اید، به زودی با کاشت پای مصنوعی به عنوان درمان مناسب، مواجهه می شوید. برای افزایش آگاهی خود در این زمینه با ما همراه باشید چرا که چندین نکته کلیدی وجود دارد که ابتدا باید آنها را در نظر بگیرید.

همه از پای مصنوعی سود نمی برند

آیا می دانید تمامی افراد از کاشت پای مصنوعی بهره نمی برند، با وجود اینکه پای مصنوعی یکی از بهترین راه حل ها برای افرادی است که پای خود را از دست داده اند، ولی تمامی افراد کاندیدای مناسب نمی باشند.

در ادامه سوالاتی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا دریابید که برای استفاده از پای مصنوعی مناسب هستید یا خیر، این سوالات شامل:

  • چه میزان از بافت نرم جهت نگهداری از استخوان باقی مانده است؟
  • میزان درد شما چقدر است؟
  • شرایط پوست پا به چه صورت است؟
  • دامنه حرکتی قسمتی که باقی مانده چه میزان است؟
  • آیا هر دو پا آسیب دیده اند و یا یکی از پاها سالم می باشد؟
  • میزان فعالیت شما قبل از آسیب عضو و در اینده چقد راست؟
  • محل قطع پا کجاست؟
  • دلیل قطع پا چیست؟
  • درجه سلامت جسمی بیمار چقدر است؟
  • سبک زندگی بیمار چگونه است؟

پرسش این سوال ها از پزشک ارتوپد، تعیین کننده این است که آیا کاشت پای مصنوعی برای شما مناسب است یا خیر. به عنوان مثال، در صورتی که محل قطع پا زیر زانو باشد، استفاده از پای مصنوعی راحت تر است و می تواند به بیمار در حرکت بهتر کمک نماید.

تصمیم گیری برای اینکه مشخص شود شما برای استفاده از پای مصنوعی مناسب هستید، باید توسط بیمار و پزشک به طور همزمان اتخاذ شود. در ارتباط با این موضوع، باید بدانید که هر فرد متفاوت و منحصر به فرد است.

پای مصنوعی چگونه است؟

در صورتیکه پزشک ارتوپد برای شما کاشت پای مصنوعی را تجویز نماید، باید بدانید که باید چگونه از آن استفاده نمایید. برای دانستن این موارد، کمی در مورد پای مصنوعی بیشتر بدانیم.

پای مصنوعی هایی که جدید ساخته می شوند، وزن بالایی ندارند تا بیمار بتواند به راحتی از آن استفاده نماید. همچنین بستگی به محل قطع پا، پای مصنوعی ممکن است دارای مفصل باشد و یا فاقد آن باشد.

ظاهر پای مصنوعی کاملا شبیه به پای باقی مانده بیمار است و از روی آن قالب گیری می شود تا بیمار از ظاهر خود راضی باشد. پای مصنوعی به طور کامل بر قسمت باقی مانده عضو قطع شده قرار می گیرد تا بیمار احساس راحتی داشته باشد.

پیشنهاد ما به بیماران این است که برای داشتن عضو مصنوعی که کاملا با بدن آن ها سازگار باشد، بهتر است، با متخصص پروتز خود ارتباط و همکاری نزدیکی داشته باشید. این رابطه حتی می تواند تا پایان عمر ادامه داشته باشد.

کلینیک و متخصص پروتزی که انتخاب می کنید، بسیار مهم است و می تواند به انتخاب شما برای کاشت پای مصنوعی مناسب کمک نماید. حتما سعی کنید کلینیک و متخصصی را انتخاب کنید که با آن ها احساس راحتی می کنید، چرا که نیاز است زمان زیادی را با آن ها بگذرانید.

توانبخشی یک فرآیند مداوم و مشارکتی است

توانبخشی به دنبال کاشت پای مصنوعی بسیار مهم است، چرا که باید پاها، سیستم قلبی و عروقی و کل بدن را تقویت نمایید، تا بتوانید با پای مصنوعی جدید خود راه بروید.

برای این کار بیمار باید با پزشکان توانبخشی و متخصصین فیزیوتراپ در تعامل باشد تا بتواند توانبخشی خود را به درستی انجام دهد و در نهایت به خوبی از اندام مصنوعی خود استفاده نماید.

 

توانبخشی یک فرآیند مداوم و مشارکتی است

عادت کردن به پای مصنوعی آسان نیست

پس از پایان توانبخشی ممکن است همچنان مشکلاتی برای بیمار بوجود بیاید که نیاز به تیم متخصص ارتوپد داشته باشد. این مشکلات شامل موارد زیر است:

  • هیپرهیدروزیس: این عارضه که منجر به تعریق زیاد می گردد می تواند مشکلات مربوط به پوست و یا عدم تناسب پای مصنوعی با بدن را به همراه داشته باشد.
  • تغییر شکل اندام باقی مانده: این اختلال نیز، در ماه های اول پس از قطع عضو به وجود می آید و می تواند منجر به عدم تناسب پای مصنوعی با باقی مانده پا گردد و کاشت پای مصنوعی را با مشکل رو به رو سازد.
  • احساس ضعف در اندام باقی مانده: این عارضه می تواند منجر به اختلال در استفاده بیمار از پای مصنوعی شود.
  • درد فانتوم: درد فانتوم یا درد راجعه مربوط به عضو قطع شده است و می تواند آنقدر زیاد باشد که بیمار را با مشکلاتی رو به رو سازد. این مشکلات منجر به عدم تحمل پای مصنوعی برای بیمار می گردد.

بیشتر بخوانید

درد فانتوم

درد فانتوم یکی از مهمترین مشکلاتی است که به دنبال قطع پا و کاشت پای مصنوعی می تواند به وجود آید. بیشتر بیماران پس از جراحی، این درد را تجربه می کنند که دلیل آن ناشناخته است، اما تحقیقات ثابت کرده است که میزان دردی که بیمار قبل از جراحی متحمل شده است، بر میزان درد فانتوم موثر است.

درمانی که برای درد فانتوم می توان در نظر گرفت، آینه درمانی است. برای این درمان بیمار مقابل آینه می ایستد تا پای قطع شده را مشاهده نماید. با این کار مغز را می توان فریب داد تا پا را شبیه سازی کرده و درد را متوقف نماید.

درد فانتوم همچنین می تواند به دلایل دیگری چون بیماری های اعصاب ایجاد شود که درمان آن ها می تواند به کاهش درد فانتوم کمک نماید.

نیازهای پروتز پای شما ممکن است تغییر کند

در برخی مواقع، بیمار نمی تواند از همان ابتدا از کاشت پای مصنوعی اصلی خود استفاده نماید، بهتر است در ابتدا از پروتز موقت استفاده کند، چرا که نیازهای پروتز پا می تواند تغییر کند.

با این کار مشکلاتی چون درد، ناراحتی و عدم ثبات با پروتز می تواند برطرف شود و بیمار را آماده کند تا بتواند از پای مصنوعی خود استفاده نماید.

این که بیمار به پروتز موقت نیاز دارد یا خیر و یا اینکه چند سال یکبار به تعویض پروتز نیازمند است، به تشخیص متخصص ارتوپد بر می گردد. متخصص همچنین برای بیمار فیزیوتراپی را انجام می دهد تا بیمار بتواند با پای مصنوعی جدید سازگاری ایجاد نماید.

 

نیازهای پروتز پای شما ممکن است تغییر کند

کلام پایانی

به لطف پیشرفت های جدید در زمینه پروتزها، کاشت پای مصنوعی به بیماران قطع عضو کمک می نماید تا در تمامی فعالیت ها از جمله راه رفتن، دویدن، دوش گرفتن، فعالیت های ورزشی و زندگی روزمره به خود متکی باشند و مانند سایر افراد به انجام فعالیت های خود بپردازند.

کاشت پای مصنوعی به روش های مختلفی می تواند به عضو باقی مانده بیمار متصل گردد، از جمله جراحی استئواینتگراسیون، که جراح یک ایمپلنت فلزی را بر روی استخوان پا قرار می دهد و ایمپلنت بر روی آن سوار می شود. این که چه روشی برای بیمار مناسب است، به تشخیص پزشک بستگی دارد.

بهترین کار مراجعه به کلینیک پروتز مناسب و مشاوره با یک متخصص ارتوپد متبحر و با تجربه است. برای تعیین وقت مشاوره با بهترین متخصصین ارتوپد به وب سایت کلینیک کازمدیک پروتز مراجعه و اطلاعات فردی خود را تکمیل نمایید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *