Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

اعضای مصنوعی هوشمند چیست؟

چکیده محتوا

اعضای مصنوعی هوشمند چیست؟

تعداد اعضای مصنوعی هوشمند تا چندین سال گذشته بسیار کم بود، اما امروزه استفاده از این دستگاه ها برای حرکت بیماران قطع عضو روبه افزایش است. انرژی حرکتی اندام های مصنوعی هوشمند توسط یک منبع تغذیه تامین می گردد.

مهم ترین بخش این دستگاه ها، کنترل آن ها است، چرا که آن ها به صورت خودکار می باشند. منظور از خودکار بودن آن ها، این است که حرکت به واسطه برنامه ای که برای دستگاه تعریف شده است، انجام می گیرد.

در کلینیک کازمدیک پروتز تمامی خدمات اعضای مجهز به هوش مصنوعی از جمله طراحی و ساخت آن ها توسط تجهیزات پیشرفته و مدرن ارائه می گردد. اعضای مصنوعی هوشمند انواع گوناگونی دارند که ما در این محتوا به بررسی آن ها می پردازیم.

اعضای مصنوعی و انواع آن

تاریخچه تولید و مصرف اعضای مصنوعی به مصریان باستان بر می گردد که در آن زمان نیز جهت رفع مشکلات حرکتی از آن ها استفاده می شد و جنس آن ها فیبر بود.

امروزه اعضای مصنوعی از بهترین متریال ساخته می شوند و به دو دسته طبقه بندی می گردند:

  • اعضای مصنوعی غیر هوشمند
  • اعضای مصنوعی هوشمند

اعضای مصنوعی غیر هوشمند

اعضای مصنوعی غیر هوشمند معمولا از متریال آلومنیوم، چوب و یا پلیمر ساخته می شوند و می توان گفت، کارآیی چندانی ندارند. از این جهت که بیمار نمی تواند کنترلی بر آن ها داشته باشد و عملکرد خاصی را انجام نمی دهند.

ویژگی دیگر این اندام ها، سبک بودن آن ها است تا بیمار بتواند به راحتی از آن ها استفاده نماید.

بیشتر بخوانید

اعضای مصنوعی غیر هوشمند

اندام مصنوعی هوشمند

می توان گفت ساخت اعضای مصنوعی هوشمند، انقلابی عظیم در صنعت پروتز و پزشکی به وجود آورده است که به بیماران قطع یا نقص عضو، امکانات بسیاری عرضه می کند، تا جایی که اندام مصنوعی، مشابه اندام های دیگر بیمار می تواند عمل نماید.

هدف از ساخت این اندام های مصنوعی، کنترل اعضا توسط بیمار است که این کار به لطف پیشرفت تکنولوژی های جدید مقدور شده است.

به طور تخصصی تر می توان گفت، اعضای مصنوعی مجهز به هوش مصنوعی، می توانند سیگنال های سیستم عصبی بیمار را دریافت نموده و به آن پاسخ دهند.

موضوع دیگر در ارتباط با اعضای مصنوعی هوشمند، این است که پیشرفت های علمی و تکنولوژی بیماران را قادر ساخته است تا بتوانند احساس فیزیکی را نیز از طریق پروتزهای مصنوعی هوشمند درک نمایند، چیزی که هیچ کس حتی تصورش را هم نمی کرد.

درک حس فیزیکی پروتزهای هوشمند، به واسطه تراشه هایی است که کار انتقال پیام عصبی را بین سیستم عصبی بیمار و پروتز انجام می دهند.

جنس پروتزهای هوشمند، از متریال سبک و مستحکمی چون آلومنیوم و پلیمر است که بیمار بتواند به راحتی از آن ها استفاده نموده و علاوه بر اینکه مقاوت خوبی داشته باشند، بتوانند نیروی بالایی را نیز تحمل نمایند.

با توجه به مواردی که ذکر شد، تجهیزات پیشرفته ای در اعضای مصنوعی هوشمند به کار رفته است، بنابراین طبیعی است که قیمت بالایی در مقایسه با اعضای مصنوعی غیر هوشمند داشته باشند.

دست مصنوعی هوشمند

یکی از بزرگترین موفقیت ها در زمینه ساخت اعضای مصنوعی هوشمند، ایجاد دست مصنوعی هوشمند توسط تیمی متشکل از متخصصین در حوزه های مختلف از جمله فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی و علوم اعصاب می باشد. از ویژگی های برجسته دست هوشمند مصنوعی توانایی درک حس لامسه است که به Smart Hand مشهور شده است.

این تیم بزرگ تحقیقاتی سیستمی را ایجاد کرده اند که مغز را به گونه ای فریب دهد تا گمان کند دست واقعی بیمار است که به بازوانش متصل است.

این پیشرفت عظیم در تکنولوژی پزشکی به بسیاری از بیماران قطع دستی که نیاز به استفاده از دستانشان به صورت حرفه ای داشته اند، کمک بزرگ و پر اهمیتی کرده است. در این دست، موتورهای مجزایی وجود دارد که امکان کنترل و حرکات ظریف هر یک از انگشتان به طور جداگانه را مقدور ساخته است.

ایده این موفقیت از احساس فانتوم نشات گرفته است. چرا که در درد فانتوم مغز با وجودی که دست قطع شده است، احساس درد را ایجاد می کند. در واقع در مغز مناطقی هستند که وظیفه هدایت و کنترل اعضای مختلف بدن را به عهده دارند.

زمانی که دست صدمه می بیند و قطع می شود، این نواحی مغز از بین نرفته اند و می توانند هنوز هم اعمال خود را که شامل کنترل و هدایت است انجام دهند. این یعنی مغز هنوز تصور می کند که دستی برای هدایت و کنترل وجود دارد.

این اعضای مصنوعی هوشمند قادر هستند امواج مغزی را دریافت نموده و توسط افکار بیمار کنترل شوند. به این صورت که اگر بیمار به مشت کردن دست خود فکر کند، دست مصنوعی هوشمند مشت می شود. شگفت انگیز تر از این برای بیمار قطع دست نمی تواند باشد که دست مصنوعی جدیدش، امواج مغزی را دریافت کرده و به آن پاسخ دهد.

 

دست مصنوعی هوشمند

ماهیچه مصنوعی هوشمند

در ادامه ساخت اعضای مصنوعی هوشمند، ساخت ماهیچه هوشمند نیز موضوعی بحث برانگیز است. ماهیچه های مصنوعی هوشمند که کاربردهای زیادی دارند توسط الیاف سلولزی با پوشش پلیمرهای فعال الکتریکی ساخته شده اند.

ویژگی منحصر به فرد این ماهیچه های مصنوعی این است که بدون اینکه دارای موتور و یا قطعات مکانیکی باشند به امواج مغزی پاسخ داده و قادر به انقباض و حرکت می باشند.

پلیمرهای این عضو مصنوعی هوشمند پوشیدنی رسانا است و با جریان الکتریکی تغییر می یابد. این پلیمرها همچنین بر اساس نوع قرار گیریشان اعمال مختلفی همچون ماهیچه ها انجام می دهند.

از دیگر ویژگی های جذاب این اعضای مصنوعی هوشمند، این است که مانند لباس، راحت پوشیده می شود و بیمار قطع عضو به راحتی می تواند از آن استفاده نموده و احساس خوبی با آن داشته باشد، چرا که چیزی نیست که جلب توجه نماید.

کلام پایانی

وجود بسیاری از افرادی که به هر دلیلی از قطع عضو رنج می برند، متخصصین پروتز را بر آن داشته است تا به فکر راهی مناسب برای آن ها باشند. پیشرف علم و تکنولوژی به متخصصین این امر کمک نموده تا قادر به ساخت اعضای مصنوعی هوشمند گردند.

از ویژگی بارز این اعضا، می توان به توانایی آن ها در دریافت پیام های مغزی و پاسخ مناسب به سیگنال ها اشاره نمود. این ویژگی به بیماران این امکان را می دهد تا بتوانند عضو مصنوعی داشته باشند که شبیه به سایر اعضای آن ها کار نماید.

امروزه به لطف متخصصین و پیشرفت های بالایشان در زمینه های علمی شاهد بهبود کیفیت زندگی افراد قطع عضو هستیم. جای امیدواری است که این پیشرفت ها روز به روز در حال توسعه است.

ما نیز در کلینیک کازمدیک پروتز همراه با تکنولوژی های پزشکی مدرن در دنیا پیش رفته و قادر به ارائه بهترین خدمات و درمان ها برای افراد قطع عضو می باشیم. برای دریافت وقت مشاوره به وب سایت ما مراجعه نمایید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *