Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

انواع پروتز مصنوعی بعد از قطع پا

چکیده محتوا

انواع پروتز مصنوعی بعد از قطع پا

بهره مندی یکی از انواع پروتز مصنوعی بعد از قطع پا، همان معجزه‌ایست که می‌تواند بعد از تجربه تلخ از دست دادن یکی از عضوهای مهم بدنتان شما را تا میزان عمده‌ای به شرایط معمول سابق بازگرداند.

انسان‌ها هموراه به سبب رخداد حوادث و تصادفات، انواع بیماری‌ها همانند سرطان و دیابت، با قطع قسمتی و یا همه‌ی پا، نیازمند استفاده از پای مصنوعی یا همان پروتز می‌باشد.

وابسته به مقدار بروز آسیب دیدگی و یا میزان آمپوتاسیون عضو و البته سن بیمار، میزان انتظارات بیمار و نوع فعالیت‌های او در طی زندگی شخصی و یا حیطه شغلی؛ در اشکال متعددی تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این اوصاف میتوان از انواع متعدد آن با رفع نیازهای بسیاری اعم است گام برداشتن در سطحی صاف و یا پای مصنوعی هوشمند به جهت دویدن یا حضور بی‌نظیر در فعالیت‌های ورزشی حرفه‌ای نام برد.

در این مبحث قرار است تمامی ابهاماتتان را در باب انواع پروتز مصنوعی بعد از قطع پا رفع سازیم پس بهتر است تا انتها همراه ما باشید و پاسخ تمام سوالاتی که ذهنتان را به چالش کشانده است را دریافت نمایید.

انواع پای مصنوعی

انواع پروتز مصنوعی بعد از قطع پا، در دو گروه پروتز بالای زانو و پروتز زیر زانو قرار می‌گیرند. پروتز بالای زانو در مواقعی تجویز می‌گردد که بیمار از قسمت زیادی از پای خود محروم گشته و نیاز دارد تا فشار و وزن بیشتری را در قیاس با نوع دیگر، متحمل گردد‌.

از طرف دیگر پروتز زیر زانو در مواقعی استفاده خواهد گشت که فقط بخش‌های زیرین پا دچار آسیب جدی گشته باشند. در این قسمت معرفی انواع پروتز مصنوعی بعد از قطع پا را وابسته به نوع قابلیت‌ها و کاربردهای متعددشان مورد شمارش قرار می‌دهیم:

 

انواع پای مصنوعی

·         پای مصنوعی قابل کنترل با ریزپردازنده

این نوع گزینه‌ای به جهت پوشش دهی پروتزی برای مواقعی که شکستگی مچ پا صورت گرفته است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروتز قابل کنترل با واسطه سنسورهای کوچکی که در قسمت پایینی تعبیه شده، از طریق رایانه کنترل گشته و از قدرت ایجاد هم‌ترازی در زمان گام برداشتن بر سطح شیبدار و یا ناهموار را فراهم خواهد ساخت.

·         پای مصنوعی تک محوری و چند محوری

مورد دوم از انواع پروتز مصنوعی بعد از قطع پا، مصنوعی تک محوری و چند محوری می‌باشد. در این نوع از دو پروتز روند حرکت در یک یا چند صفحه دارای تفاوت برجسته، با هدف شبیه سازی حرکت اصلی یا همان طبیعی انجام می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید

وابسته به شرح ارائه گشته در باب پروتز پای مفصل‌دار که با تکیه بر دو یا سه محور قابلیت حرکت می‌یابد، بیمار را در شرایطی به جهت افزايش تعادل به سبب گام برداشتن در سطوح ناهموارتر قرا خواهد داد.

 

  پای مصنوعی تک محوری و چند محوری

·         پای مصنوعی پنجه کربنی

این نوع اختصاص به بیمارانی دارند که اعصاب ناحیه مدنظر متحمل آسیب جدی گشته است. چراکه به کمک کربن و وابسته طراحی دقیقی که داراست، عملکرد مطلوب‌تری نسبت به پروتزهای قدیمی داشته و وزن پایین‌تری دارد.

·         پای مصنوعی سبک

بکارگیری مواد پلیمری و همینطور فلزات سبک وزن در روند تولید پروتزها، سبب کاسته شدن چشم‌گیر از وزن آن‌ها و شباهت قابل توجهشان به عضو اصلی گشته است. این نوع با جایگزین گشتنشان به جای پروتزهای قدیمی و سنگین، سبب بهبود کیفیت چشم‌گیر روند زندگی افراد معلول گشته است.

·         پروتز پای مکانیکی

یکی از انواع پروتز مصنوعی بعد از قطع پا، که صاحب مزیت چرخش در اطراف یک محور را در زمان خم و کشش زانو نوع مکانیکی است. افرادی که انگشت انتخاب خود را روی این مدل می‌گذارند، نیازمند توان و قدرت عضلانی قابل توجهی هستند چراکه باید از پس کنترل آن به خوبی برآیند.

·         پروتز پای کنترل وزن فعال

از برجسته‌ترین ویژگی‌های این پروتز این است که صاحب نیروی اصطکاک تثبیت گشته‌ای هست تا بتواند شرایط لازم را به جهت تحمل وزن از سوی اندام‌ها فراهم سازد. این قابلیت به ممانعت از زمین خوردن، در زمان ایستادن، دامن خواهد زد.

·         پروتز پای پنوماتیک یا هیدرولیک

به واسطه پنوماتیک/هیدرولیک زمان گام برداشتن با سرعت بالا، روند جریان هوا و مایعات محدود خواهد گشت تا از احتمال خم شدن زانو کاسته شود.

عموماً زانوهای هیدرولیک برای آن دسته از افرادی به نتیجه مطلوبی درپی خواهد داشت که در رده فعال‌تر و و پر جنب‌و‌جوش‌تری قرار می‌گیرند و به فرد کمک می‌کند تا با حالت راحت‌تر و طبیعی‌تری گام بردارند.

·         پروتز پای کامپیوتری

اندام مصنوعی پای کامپیوتری پر شهرت ترین نوع در انواع پروتز مصنوعی بعد از قطع پا، سبب فراهم آوردن شدن شرایط مطلوب توزیع یکسان وزن و همینطور الگوی گام برداشتن طبیعی با سرعت‌های متعدد را نیز فراهم خواهم آورد.

این نوع پیشرفته، صاحب حالت‌هایی با برنامه‌ریزی متعددی هست، و آراسته به برنامه‌ریزی مختلف و کارآمدی می‌باشد که شرایط سازگار گشتن فرد با تغییرات سرعت، تغییرات محیطی و هر نوع موقعیت‌ خاصی را فراهم می‌آورد.

انواع مختلف پروتز پای مصنوعی مختلف براساس دوام پروتز

وقتی که برای انتخاب یکی از انواع پروتز مصنوعی بعد از قطع پا اقدام می‌نمایید؛ باید میان دو پیشنهاد کلی، یکی از آن‌ها را برگزینید. در گام ابتدایی، برایتان، یک پروتز پای مصنوعی به شکل کاملاً موقت با هدف آشنایی یافتن با بدن، قرار داده خواهد شد. اما در گام بعدی بدن توام با سهولت بیشتری پذیرای پروتز دائمی خواهد بود.

بدین ترتیب باید حساسیت بیشتری در این حوزه به جهت انتخاب عاری از پشیمانی مجدد در نظر گرفته شود که به شرح زیر می‌باشند:

·         پروتز پای مصنوعی موقت

پروتز موقت یکی از زیر مجموعه‌های انواع پروتز مصنوعی بعد از قطع پا بشما می‌رود و قرار است بدنتان را برای سازگاری با جسم جدید به جهت جایگزینی عضو از دست رفته، آماده سازد.

در این روند تمام نگرانی شما به جهت چگونگی ایجاد اتصال و همینطور جداسازی آن،رفع خواهد گشت. از طرف دیگر پوست و سایر اجزای دیگر بدن، احساس بیگانگی با پروتز اصلی را از خود نشان نخواهد داد. زیرا؛ مدتی را با آن گام برداشته و امور زندگی و شغلیتان را مدیریت نموده‌اید.

·         پروتز پای مصنوعی دائمی

در گام بعد زمان آن است که پا وابسته به تمریناتی که در سابق با مدل موقت داشته است، خودش را برای پای مصنوعی دائمی، یکی از انواع پروتز مصنوعی بعد از قطع پا آماده سازد.

در چنین شرایطی نقایصی که در پروتز موقت سبب آزار شما گشته بود در نوع دائم به طور کامل رفع و اصلاح می‌گردد. بدین ترتیب بعد از استفاده پروتز دائم متحمل کمترین مشکل و چالشی نخواهید گشت.

 

پروتز پای مصنوعی دائمی

کلام پایانی

به سبب آنکه بتوانید در میان انواع پروتز مصنوعی بعد از قطع پا، انتخاب مطلوبی داشته باشید؛ باید صبوری به خرج دهید و متحمل میزان محدودی از آسیب و درد گردید. ولی از بهترین نتیجه ممکن بهره‌مند خواهید شد ولی نیاز است تا گام به گام با یک متخصص در این زمینه پیش بروید.

زیرا با مورد همراهی قرار گرفتن از سوی یکی از متخصصین حرفه‌ای در حوزه پروتز می‌توانید یکی از بهترین انواع پروتز مصنوعی بعد از قطع پا را انتخاب نمایید که همسو با تمامی انتظارات و نیازهای شماست. با این اوصاف با اختصاص هزینه‌ای محدود و هدر رفت کمترین میزان انرژی و هزینه، به بهترین گزینه ممکن دست خواهید یافت.

البته تحقق تمامی این اهداف فقط با انتخاب یک مجموعه فعال و مطرح در این حوزه چون کلینیک کازمادیک پروتز ممکن خواهد گشت که رضایت تمامی مراجعان حتی بعد از گذشت سال‌های متمادی را در پی دارد. تمامی نظرات با توضیحات کامل در سایت مرتبط به کلینیک، کاملاً قابل رویت است‌.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *