Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

تمرینات اندام تحتانی پس از قطع عضو پا

چکیده محتوا

تمرینات اندام تحتانی پس از قطع عضو پا

در این مبحث قرار است در باب تمرینات اندام تحتانی پس از قطع عضو پا صحبت کنیم. آمپوتاسیون پا، تلخ‌ترین تجربه‌ایست که فرد وابسته به حادثه طبیعی، سرطان و یا دست‌وپنجه نرم کردن با بیماری دیابت ممکن است، پشت‌سر بگذارد. اما این واقعیتی غیرقابل انکار بوده که با فرار از آن، تنها شرایط را برای خودمان سخت‌‌تر خواهیم ساخت.

کافیست تا جسورانه‌تر با این موضوع روبرو گردیم بعد از آمپوتاسیون، با پیش گرفتن تمرینات مورد نیاز، آمادگی خود را بالا‌تر برده با تقویت اندام مورد نظر، تا حدودی حذف یک عضو را مدیریت کنید. تمرینات اندام تحتانی پس از قطع عضو پا توصیه بی‌نظیریست که از سوی پزشک بر آن اسرار ورزیده می‌شود.

بعد از آنکه جراحی آمپوتاسیون یا قطع عضو صورت پذیرفت، مطلوب است که بیمار در کوتاه‌ترین بعد زمانی خودش را به جهت تهیه و استفاده از اندام مصنوعی یا پروتز آماده سازد. یکی از مهمترین مراحل به جهت ورود به این آستانه، انجام پذیرفتن نرمش‌های ويژه‌ طبی می‌باشد که در ادامه با آن بیشتر از پیش آشناییت خواهیم یافت.

چرا بعد از آمپوتاسیون پا باید نرمش کرد

هدف از انجام پذیرفتن، تمرینات اندام تحتانی پس از قطع عضو پا ،صعودی گشتن ویژگی انعطاف مفاصل، جلوگیری از ایجاد تغییر شکل در اندام‌های بدن، تقویت نمودن عضلات اندام و ارتقا یافتن تعادل حرکتی بیمار و افزایش مهارت او در بکارگیری اندام مصنوعی مدنظر است.

رایج‌ترین نوع قطع عضو، آمپوتاسیون زیر زانو می‌باشد که بعد از صورت پذیرفتن آن، فرد بیمار می‌بایست، آمادگی لازم را در قسمت استامپ (قسمت زیر زانو که قرار است اتصال اصلی عضو مصنوعی با پا در این ناحیه ایجاد گردد) ایجاد نماید.

چرا بعد از آمپوتاسیون پا باید نرمش کرد

چه حرکات ورزشی در طی تمرینات اندام تحتانی پس از قطع عضو پا انجام می‌پذیرد؟

تیم پزشکی بعد از آنکه، امپتاسیون پا صورت گرفت، صندلی چرخ داری را در اختیار شخص آمپوته قرار خواهند داد که با تکیه‌بر آن حرکت بیمار سهولت می‌یابد. استفاده از صندلی چرخ‌دار، در روزهای ابتدایی بعد عمل، از تورم پا خواهد کاست.

بعد از آنکه یک بعد زمانی ۲ روزه طی گشت، زمان آن است تا فرد به کمک فیزیوتراپیست، صندلی را رها سازد و با انجام تمرینات مربوط به اندام تحتانی پس از قطع عضو پا برای نرم شدن مفصل مرتبط و یا مفاصل حوالی قسمت آمپوته شده، آشناییت یابد.

·         روز اول و دوم پس از عمل قطع پا

البته که امری معمول است که فرد بعد از گذشت یک تا 2 روز بعد از انجام آمپتاسیون، با احساس دردی خفیف دست و پنجه نرم کند که با داروهای تسکین دهنده و تجویز گشته از سوی پزشک، قابل کاهش است.

تنها با گذشت بعد زمانی کوتاه، شاید دیگر خبری از درد رنجور گذشته نباشد، اما بازهم، در طی پشت‌سر گذاشته شدن جلسات فیزیوتراپی و همینطور انجام تمرینات اندام تحتانی پس از قطع عضو پا داروهای تسکین دهنده را تا پایان بعد زمانی تجویز گشته، مصرف نمایید.

به هیچ وجه هرگز خودسرانه و در جایگاه یک انسان عاری از تخص، در روزهای ابتدایی در امر پانسمان جای جراحی، دخالت نورزید. زیرا، احتمال می‌رود که سبب بروز عفونت در جای زخم گردد.

·         3 تا 5 روز پس از عمل

فردی که از سوی پزشک به انجام تمرینات اندام تحتانی پس از قطع عضو پا تجویز شده است، باید تا ۳ روز بعد از انجام جراحی، به صورت مدام، روزی ۱ تا ا و نیم ساعت را در حالت دراز کشیده و پشت به کمر قرار گیرد و مفاصل ران خود را در حالت کشیده، تا زمان به حداقل رسیدن میزان انقباضشان نگه دارند. تا پا برای اتصال به پروتز و گام برداشتن با آن آمادگی لازم را بیابد.

·         6 تا 10 روز پس از عمل

در این زمان فرد، با کمک دیگران قدرت گام برداشتنش، تقویت خواهد گشت. اما در صورت نیاز، ممانعتی نیست که از میله های موازی کمک بگیرد. اختصاص یک بعد زمانی ۸ تا ۱۰ دقیقه برای هر بار از گام برداشتن کافی است.

تمرینات اندام تحتانی پس از قطع عضو پا چه حرکاتی را شامل می‌گردد؟

برای به نتیجه رسیدن تمرینات اندام تحتانی پس از قطع عضو پا نیاز است تا چند حرکت با جدیت تمام و در زمان بندی تعیین گشته توسط بیمار اجرا شود که به شرح زیر می‌باشد:

بیشتر بخوانید

تمرینات اندام تحتانی پس از قطع عضو پا چه حرکاتی را شامل می‌گردد؟

·         گلوت

یکی از تمرینات مهم در تمرینات اندام تحتانی پس از قطع عضو پا گلوت می‌باشد. نیاز است تا ماهیچه‌های گلوتئال که در قسمت باسنتان قرار دارند، از قدرت کافی به جهت حرکت درآمدن پاها، برخوردار گردند.

از همین‌رو برای انجام یک تمرین نتیجه‌بخش نیاز است تا در حالتی دراز کشیده، پاهایتان را به سمت بالا حرکت داده و باسنتان را محکم را به سطح زمین فشار بدهید‌ و مجدداً پاهایتان را به سمت زمین بازگردانید. می‌توانید روی شکم خود نیز بخوابید و در هر مرتبه یک پا را بالا برده و نگه داشته و سپس با فشار به سمت باسنتان هدایت دهید.

·         تمرینات استحکامی هسته

از دیگر حرکات مهم در تمرینات اندام تحتانی پس از قطع عضو پا ، تمرینات استحکامی هسته است. برای تحقق این امر، چیزی را زیر زانوها قرار داده و سبب ایجاد فاصله بین آن و زمین شوید و با انجام حرکت‌های اندکی، سعی در تقویت عضلات درگیر نمایید.

فقط برای بکارگیری عضلات شکم به جهت برافراشتن سر، شانه‌ها و همینطور تنه و دارا گشتن مقاومت بالا در مقابل فشار دادن گردن تمرکز کافی را داشته باشید.

·         تمرین پرانتزی شکم

در معرفی سومین مورد از تمرینات اندام تحتانی پس از قطع عضو پا تمرین پرانتزی شکم است. در این تمرین کارآمد، نیاز است تا شخص کاملاً صاف، روی صندلی قرار گیرد و توپ را به واسطه زانوان خود نگه دارد. در ادامه به منقبض نمودن عضلات شکم، توپ را نیز منقبض نماید.

·         پهلو به پهلو

در تمرین پهلو به پهلو به عنوان یکی از تمرینات اندام تحتانی پس از قطع عضو پا مجدد یک توپ را میان زانوان خود گرفته و آن را از طریق دستانتان بی‌حرکت نگه دارید. حال عضلات شکم را به طور کامل محکم و بعد از آن توپ را از یک سو، به سوی دیگر چرخانده و عضلات درگیر در این فعالیت را به حالت کشیده قرار بدهید.

·         تمرین پل

یکی از بی‌نظیر‌ترین شیوه‌ها، تحت تمرین قرار دادن چند گروه عضلانی به صورت یکدست با هدف انجام بریج و یا پل می‌باشد. کافیست تا در حالت دراز کشیده به پشت قرار گرفته و زیر اندام باقیمانده را به واسطه یک بالش پوشش بدهید.

بعد از آن پای سالم را در نزدیکی باسن خم نمایید و با بروز فشار، سعی در بالابردن بالاتنه داشته باشید. در این روند باید، سر و شانه‌ها به طور کامل روی زمین باشند و تنها فشار وارده از طرف یکی از اندام‌ها به سوی زمین، از سوی باسن صورت پذیرد.

·         اسکات

در شرایطی که پروتز را دریافت و در جای خود قرار داده‌اید، تلاشتان را برای انجام حرکات اسکوات بکار گیرید. بهتر است تا از یک دیوار یا صندلی به جهت حفظ ثبات خود کمک بگیرید.

در پایان این حرکت به عنوان یکی از تمرینات اندام تحتانی پس از قطع عضو پا باید به مرور منتظر تقویت عضلات پا و ایجاد تعادل کافی در زمان گام برداشتن در هر سطحی و با هر شرایطی باشیم.

کلام پایانی

تیم پزشکی مجرب و فعال در کلینیک کازمادیک پروتز، به عنوان مطرح‌ترین و معتبرترین، وارد کننده پروتز پا مصنوعی برای بازگشت به زندگی سابق بیماران قطع عضو پا معرفی می‌گردد.

این مجموعه با همکاری مجرب‌ترین کادر درمانی سعی دارد تا شرایط عادی زندگی فرد و اعتماد بنفس سابق او را به سبب ارائه یک پروتز پا متناسب با انتظارات و نیازهای فردی‌اش رفع نماید‌. این مجموعه در هر بعدی آماده پاسخگویی به ابهامات شما را دارند و تا تحقق رویای شما به جهت بازگشت به شرایط نرمال زندگی سابق، گام به گام در کنار شما خواهند بود.

امید داریم اطلاعات جامعی را در باب تمرینات اندام تحتانی پس از قطع عضو پا در اختیارتان گذاشته باشیم و با معرفی بهترین مجموعه مجرب در این حوزه، شما را برای هر چه نزدیک‌تر گشتن به هدفتان یاری داده باشیم.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *