Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

بازسازی سینه بعد از سرطان

چکیده محتوا

بازسازی سینه بعد از سرطان

این مبحث را با عنوان بازسازی سینه بعد از سرطان آغاز خواهیم نمود چراکه، متاسفانه چالش این روزهای زندگی بسیاری از بانوان کشورمان است. سرطان سینه در جایگاه شایع‌ترین انواع بیماری‌های منحوس در میان خانم‌ها می‌باشد که وابسته به آماری که در دست است، از میان هر ۸ نفر یک نفر مجبور به دست و پنجه نرم کردن با این بیماری خواهد گشت.

البته این بیماری تنها بانوان را درگیر خود نمی‌سازد و مردان را نیز با کمترین آمار ممکن نسبت به بانوان مبتلا خواهد ساخت. توجه داشته باشید که اختلال در روند رشد و همینطور عدم اعمال کنترل کافیردر سلول‌های DNA، به بروز سرطان سینه اطلاق می‌شود.

اما جای خرسندیست که وابسته به پیشرفت‌های صورت پذیرفته در این حوزه، پروسه درمان این بیماری در مسیر بسیار هموارتری قرار گرفته و تا میزان قابل توجهی آمار مرگ و میر وابسته به این بیماری، در نمودار رکودی قرار می‌گیرد.

علم، میزان درمان این بیماری بسیار بالا رفته و میزان مرگ و میر افراد مبتلا به شدت کاهش یافته است. در برخی از مواقع، جراح با هدف بهبود بیماری و همینطور حذف غده‌ها و سلول‌های سرطانی، به قطع یا حدف سینه فرد اسرار می‌ورزد.

در این مرحله است که بعد از بهبود جای زخم به سبب تخلیه سینه، مبحث بازسازی سینه بعد از سرطان به سبب بازگرداندن اعتماد به‌نفس سابق فرد و بهبود مجدد استایلش، مطرح خواهد گشت.

چرا باید بعد از سرطان پروتز سینه انجام شود

بازسازی سینه بعد از سرطان وابسته به دلایل متعدد و محکمی صورت می‌پذیرد که برجسته‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • بازگرداندن دائم شکل ظاهری پستان‌ها
  • بخشیدن تقارن کافی به سینه‌ها در زمان به تن کردن لباس
  • داشتن حس مطلوب‌تر شخص بیمار نسبت به بدنش
  • کمک به بهبود استایل فرد و هرچه زیباتر به نظر رسیدن این اندام‌ها از ردی هر نوع لباسی

انواع روش‌های بازسازی سینه بعد از سرطان

همانگونه که در باب بازسازی سینه بعد از سرطان بیان نمودیم، ماستکتومی وابسته به شیوه‌های متعددی صورت خواهد پذیرفت که بی‌شک ریشه در نظریه پزشک و همینطور نوع انتظارات شما از انجام این پروسه دارد.

بیشتر بخوانید

توجه داشته باشید وابسته به آنکه، عملی نمودن این پروسه، تاثیر بسزایی را در تقویت اعتماد بنفس بیمار دارد، دو نوع اصلی و کاربردی برای بازسازی سینه بعد از سرطان وجود دارد.

·         روش پروتز یا ایمپلنت:

با هدف جایگزین نمودن تنه قسمتی یا همه سینه از شیوه پروتز یا ایمپلنت کمک گرفته می‌شود. بدین ترتیب که بادکنک سیلیکونی مملو از ژل یا آب نمک گشته و مجدداً شکل سینه بازگردانده خواهد گشت.

توجه داشته باشید که قرارگیری سیلیکون در ناحیه سینه برای آن گروه از افرادی که اقدام به انجام پرتو درمانی بر روی قفسه سینه نموده‌اند، وابسته به حالت ارتجاعی که داراست، نتیجه بخش نخواهد بود.

·         جراحی فلپ پوستی یا اتوپلاستی:

و اما در طی این شیوه به عنوان دومین روش بازسازی سینه بعد از سرطان جراح از ناحیه ران، باسن، شکم یا هر بخش ماهیچه‌‌ای دیگر بدن به سبب شبیه سازی سینه به طبیعی‌ترین حالت ممکن استفاده می‌نماید.

با تکیه بر این شیوه سبب شکل‌گیری احساس طبیعی‌‎تری در شخص خواهیم گشت ولی باید این موضوع را در نظر داشت که بعد زمانی طولانی‌تری را در قیاس با جایگذاری پروتز از آن خود ساخته است‌.

در هر دو روش نام برده، شیوه‌هایی وجود دارند که با تکیه‌بر آن بازسازی سینه بعد از سرطان انجام می‌پذیرد. ولی پیشنهاد ما شیوه ترکیبی از هر دو مورد بالاست، که در طی آن مضاعف بر پروتز، از بافت بدن در این پروسه بازسازی استفاده می‌شود.

نکات مهم در خصوص بازسازی پستان

  • توجه داشته باشید که بیمار برای اقدام به جهت بازسازی سینه بعد از سرطان شرایط لازم را دارا خواهد بود‌. نمی‌توانیم به قطعیت بگوییم که تمامی جراحی‌­های بازسازی پستان توام با موفقیت بوده و کمترین نقص دیده نخواهد شد.
  • وابسته به همین موضوع مطلوب است تا پیش از هر اقدام با پزشک خود مشورت و تمام زوایای احتمالی و قطعی را بررسی نمایید.
  • بافت سینه یا فلپ، بعد از بازسازی سینه، حیات خود را از دست می‌دهد. البته این بافت مرده را با نام، نکروز می‌شناسند‌. چنانچه چنین شرایطی حاکم گشت، باید به پروسه ترمیم به سبب رسیدن به نتیجه مدنظر زمان بیشتری داد.
  • این احتمال وجود دارد که پروسه ترمیم جراحی وابسته به شیمی درمانی، رادیوتراپی و یا جراحی قبلی صورت گرفته باشد.
  • در آن دسته از افرادی که آلوده به مصرف دخانیات می‌باشند، تصمیم حول این موضوع می‌چرخد که بیمار تمام تلاش خود را بکار گیرد تا مصرف سیگار را تا در یک فرصت سه ماه ترک و بعد از آن اقدام به انجام بازسازی سینه بعد از سرطان نماید.
  • مطلوب است تا بیمار پیش از هر اقدامی، اطلاعات و آگاهی خود را در باب گزینه­‌های جراحی تکامل بخشد. بدین ترتیب انتظارات منطقی و واقع بینانه­‌ای در نتایج بعد از عمل خواهید داشت.

نکات مهم در خصوص بازسازی پستان

آمادگی قبل از جراحی بازسازی پستان

توجه داشته باشید که پیش از انجام بازسازی سینه بعد از سرطان باید چند نکته مهم را مدنظر قرار دهید و با عدم توجه بدان خود را به چالش نکشانید.

  • نحوه صحیح مصرف داروهای تجویز شده از سوی پزشک
  • بعد زمانی که پروسه جراحی به خود اختصاص می‌دهد
  • بروز هر نوع عارضه احتمالی بعد از انجام جراحی
  • مراقبت‌هایی که باید بعد از درمان صورت پذیرد
  • ترک جدی استعمال سیگار و هر نوع دخانیات، ۳ ماه پیش از آن انجاپ پروسه بازسازی سینه بعد از سرطان
  • در صورت نیاز تمامی ویتامین‌ها و مکمل‌ها مصرف گردند
  • ناشتا بودن در روز انجام جراحی و داشتن یک همراه ضمن کمک به شرایط مراقبت از بیمار
  • زمان مناسب جراحی بازسازی پستان
  • توجه داشته باشید که پروسه بازسازی، همزمان با عمل برداشتن پستان بلامانع است.
  • در صورتی که جراحی حذف پستان با هدف ممانعت از پیشرفت بیماری در بدن صورت می‌پذیرد، مطلوب است تا به بازسازی پستان را نیز به صورت همزمان انجام بدهیم. ولی چنانچه فرد وابسته به تشخیص پزشک معالج، نیازمند پشت‌سر گذاشتن درمان‌هایشیمی درمانی و همینطور رادیوتراپی باشد، باید تا زمانی تحقق بهبود کامل و عاری از وجود علائمی از بیماری با توجه به صلاحدید پزشک پیش برود. توجه داشته باشید که در
  • بازسازی سینه بعد از سرطان سن فرد محدودیتی را ایجاد نخواهد ساخت.

انجام عمل جراحی بازسازی سینه توصیه می شود؟‏

عمل بازسازی سینه بعد از سرطان به جدیت برای تمام بانوانی که پروسه درمان سرطان را به طور کامل پشت‌سر گذاشته‌اند، به شدت توصیه می‌گردد.

متاسفانه در فرهنگ ما محجوب بودن با برخی باورهای اشتباه در هم آمیخته شده است. بدین ترتیب مانع از تن دادن بسیاری از خانم‌ها به انجام پروتز خواهد شد. این موضوع در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا، بیماران بعد از پست‌سر گذاشتن ماستکتومی بلافاصله برای انجام عمل جراحی ترمیمی آماده خواهند گشت‌.

آن دسته از بیمارانی که پروسه بازسازی سینه را انجام می‌دهند در قیاس با افرادی که با این عارضه دست و پنجه نرم می‌کنند، شرایط روحی بحرانی را بعد از عمل تجربه نمی‌کند و یا اینکه بسیار ضعیف‌ خواهد بود‌.

این در حالی است که چنانچه روند بازسازی سینه انجام نپذیرد، گروه کثیری از بیماران به واسطه آسیب‌‌های روحی و روانی، خانوادگی و همینطور اجتماعی به چالش کشیده خواهند شد.

بدین ترتیب با هدف کاستن از نگراني‌ها و هر نوع مشکل روحي برای بيمار در زمان عمل جراحي، تمام تلاش جراح در حول این موضوع می‌چرخد که پستان بیمار به طور کامل قطع نگردد یا اینکه به طور کامل حفظ شود. بازسازی سینه بعد از سرطان در طی چند مرحله صورت می‌پذیرد که به شرح زیر می‌باشد:

  • در مرحله ابتدایی خود پستان بازسازي خواهد گشت، اما ترميم نوک پستان به مرحله‌ای ديگر ارجاع داده خواهد شد
  • در صورتی که این عضو شبیه‌سازی و یابازسازي شده، به شکل ظاهری پستان بيمار نزدیک نباشد، باید سمت مقابل نيز جراحي گردد تا آن را کاملاً شبیه به طرف بازسازي شده نماييم.

انجام عمل جراحی بازسازی سینه توصیه می شود؟‏

کلام پایانی

در این مبحث تمام سعی خود را بر آن داشتیم تا با پرداختن به تمامی ابعاد دخیل در موضوع بازسازی سینه بعد از سرطان یک چراغ پر فروغ را در طی مسیر ناامیدی شما، روشن سازیم.

اما نباید از این موضوع غافل گردیم که عدم مهارت و تخصص کافی پزشک در این حوزه و همینطور بی‌توجهی ما به توصیه‌های ارائه شده از سوی پزشک می‌تواند سبب بروز عوارضی احتمالی همچون،؛ عفونت در محل جراحی، درگیر شدن با احساس درد و ناراحتی، احساس خارش در اطراف این ناحیه، تجربه بی‌حسی و سوزن سوزن شدن در این قسمت، تجمع مایع در زیر زخم، دچار گشتن به تب بالای ۳۸ درجه، خروج مایع و همینطور ترشحات از محل قطه عضو، تغییر رنگ پوست سینه در محل تشکیل زخم و متورم گشتن و یا دست و پنجه نرم کردن با احساس درد در ناحیه‌ جراحی گردد.

توجه داشته باشید تهیه پروتز از یک کلینیک صاحب اعتبار به سبب داشتن پرسنلی متخصص در این حوزه می‌تواند، تمامی اعتماد بنفس از دست رفته شما را بعد از از دست دادن این عضو مهم، بازگرداند.

کلینیک کازمادیک‌پروتز، سال‌های مدیدیست که توانسته است در این حوزه بی‌نظیر عمل نماید و با بازسازی سینه بعد از سرطان به کابوس هر فرد پس از برداشتن پستان خاتمه ببخشد‌.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *