Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

بیماری آنوشیا یا آنوتیا چیست؟

چکیده محتوا

بیماری آنوشیا یا آنوتیا چیست؟

قرار است این مبحث را با سوال بیماری آنوشیا یا آنوتیا چیست؟ آغاز نماییم‌. وجود ایجاد هر نوع بدساختاری وسیعی در قسمت لاله‌ی گوش، عموماً از همان روزهایی آغازین زندگی فرد یا به اصطلاح دیگر از بدو تولد

به خوبی قابل مشاهده می‌باشد. اما در صورتی که از سیستم شنوایی حذف شده باشد، با تصویر بدساختاری در قسمت لاله‌ی گوش، مواجه خواهید گشت که به اصطلاح بدان آنوشیا یا آنوتیا می‌گویند‌. اما گاهی این امکان وجود دارد که قسمت لاله‌ی گوش به طور کامل غایب نگردد و تنها قسمتی از آن در سیستم شنوایی تشکیل گشته باشد که بدان لقب میکروشیا داده می‌شود.

این احتمال نیز می‌رود که برخی از مواقع لاله‌ی گوش در نوزاد کامل تشکیل شده و سلامت کامل برخوردار باشد، اما مجرای گوش در حالت غایب باشد؛ که بدین ترتیب می‌گوییم فرد مبتلا به آترزی می‌باشد.

در معاینه‌ی چنین مواردی عموماً پزشک در تلاش برای شناسایی و البته جستجو نمودن هر بدساختاری‌ ایجاد شده دیگر، بررسی میکروسکوپیک گوش فرد پیش‌رو و همینطور سندروم ارزیابی نوع عملکرد عصب صورتی خواهد بود.

البته ممکن است که این روند ارزیابی، برای یک کودک به سهولت صورت نپذیرد و تکمیل و قطعی سازی پروسه درمان، نیازمند تصویربرداری رادیوگرافیک باشد.

تا به اینجا متوجه گشتید بیماری آنوشیا یا آنوتیا چیست؟ اما هنوز هم در باب شیوه‌های درمانی آن و همینطور علائمی که می‌تواند شما را متوجه بروز این نوع بیماری سازد، اطلاعاتی در دست ندارید. به همین سبب تا انتها برای رفع تمام ابهاماتتان همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید

علائم آنوشیا

در این قسمت در خواهیم یافت که بیماری آنوشیا یا آنوتیا چیست؟ و مهم‌‌تر از آن، چه علائمی ما را متوجه آن می‌سازد. البته‌ که نمیتوان بیماری آنوشیا یا آنوتیا را یک مرض پنهان و منحوس خواند که قدرت تشخیص را از پزشک می‌گیرد. چراکه؛ چنین شرایطی به سهولت بعد از تولد فرد و روزهای آغازین زندگی به خوبی قابل مشاهده است.

البته احتمال می‌رود که سونوگرافی پیش از تولد نیز بتواند سبب تشخیص به موقع آنوشیا گردد. چنانچه گوش خارجی کودک، روند نرمالی را به سبب رشد طی نکرده باشد، احتمال می‌رود که پزشک برای آگاهی از برخی اختلالات که احتمال می‌رود در همان پروسه زمانی رخ داده باشد، بررسی و تست‌ها متعددی را انجام می‌دهد.

علائم آنوشیا

میزان و کیفیت شنوایی در آنوشیا چگونه است؟

دریافتید که بیماری آنوشیا یا آنوتیا چیست؟ آیا این امراض ، میزان شنوایی را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؟ البته‌که می‌توان به قطعیت بیان نمود که بیمار آنوشیا نمی‌تواند در ناحیه گوش داخلی و میزان شنوایی بیمار کاستی و تاثیرات منفی ایجاد سازد.

اما در برخی از مواقع که چنین شرایطی با شدت زیادی همراه است، می‌توان این احتمال را داد که گوش داخلی و اجزای آن، دستخوش تغییرات منفی و در پایان کاهش شنوایی گردد. از همین‌رو فرد مجبور است تا برای درمان و همینطور تقویت میزان شنوایی که برایش باقی مانده است، از سمعک کمک بگیرد.

برای تکامل تشریح پاسخ ما در این باب که بیماری آنوشیا یا آنوتیا چیست؟ باید بیان داریم که پروسه درمان در همان دوران نوزادی ممکن نبوده و پزشکان انجام آن را به گروه سنی ۵ یا ۶ سالگی ارجاع خواهند داد.

توجه داشته باشید که به سبب انجام جراحی باید از قسمتی از غضروف دنده کودک کمک گرفته شود در حالی که در دوران نوزادی هنوز هم غضروف دنده به تکامل نرسیده و باید تا رشد کامل آن صبوری به خرج داد.

زمانی که فرد در هر دوقسمت با عارضه آنوشیا دست و پنجه نرم کنند، از قدرت شنوایی یک فرد نرمال برخوردار نبوده و برای تقویت آن مجبور به استفاده از سمعک هستند:

·         سمعک‌های عادی:

انواع عادی این سمعک‌ها در ناحیه پشت‌گوش قرار گرفته و هر صوتی را پس از تقویت و نزدیک نمودن به قدرت یک صوت معمول، به سمت مجرای گوش هدایت می‌کنند.

سمعک‌های استخوانی:

سمعک‌های استخوانی با قرار گیری روی استخوان سر، هرگونه صوت دریافتی را تقویت و به واسطه لرزش و همینطور ارتعاش استخوان‌های سر به سوی حلزون یا همان گوش داخلی رهنمون می‌گردد.

سمعک‌های استخوانی کاشتنی:

این نوع سمعک نقطه مقابل دو نوع دیگر است و به واسطه عمل جراحی و قرار گیری روی سر نوزاد، امکان استفاده و بهره‌مندی از آن را فراهم می‌سازد.

بعد از اینکه دریافتید که بیماری آنوشیا یا آنوتیا چیست؟ باید برای بهبود چنین شرایطی در نوزاد محروم از شنوایی کافی چاره‌‌ای بیندیشید. تا اینکه از این سن عبور نماید و با انجام جراحی به بهبودی نسبی برسند.

بی‌شک استفاده از سمعک برای نوزادان آنوشیا یا آنوتیا بسیار بی‌نظیر و کارآمد تلقی خواهد گشت. بدین‌ترتیب که از همان دوران طفولیت از رخداد شیرین شنیدن صداها و ارتباط گرفتن با دیگران از این راه محروم نخواهند ماند‌.

درمان آنوشیا یا آنوتیا با عمل جراحی

در این مبحث سعی در رفع ابهامات چند بعدی اعم از اینکه بیماری آنوشیا یا آنوتیا چیست؟ چه علائمی دارد و … نمودیم. حال زمان آن است تا با کنکاش در باب درمان این بیماری به واسطه عمل جراحی، پاسخ سوالاتی که هنوز هم ذهن شما را درگیر خود ساخته است‌ را بدهیم.

در گام ابتدایی به جهت دریافت نتیجه در این پروسه درمانی و تکامل اطلاعاتمان در باب بیماری آنوشیا یا آنوتیا چیست؟ آزمایش سی‌تی‌اسکن با وضوح بالا انجام می‌پذیرد. این آزمایش به پزشک کمک می‌کند تا تصمیم خود را برای اجرای بهترین تکنیک توام با بیشترین میزان اثربخشی در بیمار، نهایی سازد. اما چه کسانی در امر تصمیم‌گیری دخیل هستند؟

  • متخصص جراحی پلاستیک که موظف به بازسازی گوش خارجی می‌باشد
  • متخصص گوش و حلق و بینی به سبب انجام جراحی و بهبود گوش داخلی و همینطور میزان شنوایی بیمار
  • تلاش کارشناس گفتار درمانی با هدف ارتقا پروسه گفتاری و زبان کودک

در یک جمع‌بندی در تعریف آخرین عنوان در این مبحث، پاسخ سوال بیماری آنوشیا یا آنوتیا چیست؟ را بدین طریق خواهیم داد‌. در این بیماری که در بدو تولد نمایان می‌گردد، لاله گوش غایب و علاوه‌بر ایجاد تصویری گاهاً نازیبا، موجب کاهش کیفیت شنوایی خواهد گشت‌.

روند درمانی چنین شرایطی با برداشت قسمتی از غضروف دنده کودک و کمک گرفتن از آن به جهت بازسازی گوش خارجی پیش می‌رود‌. در برخی مواقع نیز فریم‌های پلاستیکی جایگزین دنده خواهد گشت و مجوز انجام عمل جراحی در سنین کمتر از ۴ تا ۵ سال را نیز فراهم خواهد آورد.

 

 

درمان آنوشیا یا آنوتیا با عمل جراحی

کلام پایانی

این مبحث را با عنوان بیماری آنوشیا یا آنوتیا چیست؟ آغاز نمودیم و هر بعد مرتبط بدان را نیز مورد بررسی تمام و کمال قرار دادیم. بیان داشتیم که شاید احتمال آسیب به سیستم شنوایی مغز نوزاد، اندک و نادر باشد ولی؛ در برخی از موارد ممکن است که شنوایی دچار ابهام گردد.

تا زمانی که کودک از مرز ۴ سالگی عبور نکند، به سبب عدم شکل‌گیری دنده‌ها، مجوز عمل جراحی را نخواهد داشت. بدین ترتیب به سبب عدم محرومیت او از توانایی که حق طبیعی اوست چون شنوایی، بهره مندی از سمعک از سوی پزشک به جد توصیه می‌گردد.

کلینیک کازمادیک‌پروتز از مطرح‌ترین مجموعه‌های فعال در این حوزه محسوب می‌گردد که وابسته به میزان اختلال، یکی از انواع سمعک‌های عادی، استخوانی یا استخوانی کاشتنی را برای شما ترتیب و تا تکامل روند بهبودی نسبی، گام به گام در کنار شماست.

امید داریم در حال حاضر پاسخ تمام ابهاماتتان را در باب اینکه بیماری آنوشیا یا آنوتیا چیست؟ دریافت نموده و در جایگاه یک فرد کاملاً آگاه در این حوزه قرار گرفته باشید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *