Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

جراحی میکروتیا چیست؟

چکیده محتوا

جراحی میکروتیا چیست؟

امروز در این مبحث قرار است با توجه به اطلاعات مفیدی ارائه شده در باب اینکه جراحی میکروتیا چیست؟ تمام ابهامات و نگرانی‌هایتان در این حیطه را از میان برداریم. منظور میکروتیا، بد شکلی‌های حاکم در نواحی گوش خارجی است که وابسته به تفاوت‌های موجود در انواع آن‌ها در ۴ گروه متعدد تقسیم‌بندی می‌گردد.

بدین‌ترتیب که در گروه شماره ۱، افرادی قرار می‌گیرند که سایز گوش‌هایشان از اندازه نرمال کوچک‌ تر است. البته در این نوع تمامی ساختارهای گوش در جای خود ثابت هستند. گروه سوم نیز به آن دسته از افراد اختصاص دارد که از بخش‌هایی از ناحیه خارجی گوش محروم هستند.

در رده شماره ۳ به طور کلی فرد از ناحیه خارجی گوش محروم است. و اما گروه چهارم که به بیماری آنتونیا شهرت دارد به سبب عدم وجود کل گوش خارجی و همینطور کانال گوش، فرد را به چالش می‌کشاند‌. گاهاً در پاسخ به اینکه جراحی میکروتیا چیست؟ می‌توان آن را معجزه‌ای علمی به سبب رفع این بدشکلی‌ها خواند.

انواع میکروتیا

آری همانطور که در قسمت مقدمه و برای ارائه پاسخ به سوال جراحی میکروتیا چیست؟ بیان داشتیم، این نوع جراحی در ۴ شیوه متفاوت برای رفع و بهبود ۴ نوع نقص متفاوت دستبکار می‌شود. بار دیگر با دقت معرفی ۴ گروه مختلف این بیماری را مطالعه تا در باب ابتلا و یا عدم ابتلا به آن، اطمینان حاصل نمایید.

نوع اول میکروتیا در جایگاه خفیف‌ترین حالت چنین شرایطی قرار خواهد گرفت. بدین ترتیب که گوش صاحب همان قالب و حالت طبیعی خود است اما به سبب سایز کوچک‌تر نسبت به نوع نرمال در خانواده میکروتیا قرار می‌گیرد.

میکروتیا نوع دو و سه نیز به شکل و شمایل خاصی محدور نمی‌گردد، و انواع متعددی این نقص مادرزادی ایجاد گشته در بین نوع خفیف یا حاد این ۴ گروه قرار می‌گیرد.

میکروتیا نوع آخر یا شماره ۴، همان آنوتیا است. در این نوع فرد در محرومیت کامل از تمام ساختارهای گوش قسمت خارجی، قرار می‌گیرد و در زمان جراحی به سبب شدت بالایی که داراست، پروسه درمانی پیچیده‌تری را از آن خود می‌سازد.

این امر انکار نشدنیست که وجود این عارضه در هر دو طرف صورت، سبب رنجش خاطر فرد گردد اما عموما تنها در یک طرف سر بیمار حادث گشته است.

علل میکروتیا

در تکامل تشریح پاسخ این سوال که جراحی میکروتیا چیست؟ باید بیان داریم که نمی‌توان به قطعیت در باب علت بروز چنین شرایط مادر زادی نظر داد. احتمال می‌رود که در گروهی از کودکان، چنین شرایطی به سبب تغییرات برخی از ژن‌های خاص بروز نماید.

بدین ترتیب با برور تغییر کاملاً غیرطبیعی تنها در طی رشد یکی از ژن‌های نوزاد، سبب شکل‌گیری مجموعه‌ای از نشانه‌ها و همینطور سندروم ژنتیکی خواهید گشت. یکی از همین علائم آشکار برای نشان دادن وجود چنین شرایطی، دچار گشتن به میکروتیا است.

بیشتر بخوانید

از همین رو مبحث جراحی میکروتیا چیست؟ استارت خورد تا چالش‌های بسیاری از افراد را که در هر گروه سنی که به چنین شرایطی مبتلا گشته‌اند را هموار سازد. البته تنها ریشه پیدایش چنین وضعیتی را نمی‌توان منحصر به عوامل موروثی دانست.

باید بیان داریم که یکی دیگر ازعوامل پیدایش چنین شرایط جسمی، مصرف داروی Isotretinoin در زمان حاملگی است. چنانچه یک خانم بارداری در این دوره بدون هیچ وسواس دارویی اقدام به مصرف Isotretinoin نماید، باید در انتظار محقق گشتن تهدید جسمی نوزاد پس از تولد، چون مبتلا گشتن به میکروتیا باشد.

این احتمال را نیز باید بدهیم که میکروتیا وابسته به برخی از ناهنجاری‌های ژنتیکی و همینطور عوامل محیطی به وقوع بپیوندد. مطمئنا یک خانم باردار باید از حساسیت بیشتری در زمان خوردن و آشامیدن و حضور در هر محیطی به خرج بدهد چراکه؛ او در این مدت مسئول حفظ و ارتقا سلامت جنین است.

حال می‌توان به ابهام جراحی میکروتیا چیست؟ پاسخ داد زیرا متوجه گشتیم که این شرایط چگونه ایجاد و سپس وابسته به کدام شیوه درمانی بهبود میابد. در قسمت بعد قرار است شما را بیشتر با روند درمانی یا پروسه جراحی گوش برای تحقق یک شرایط نرمال برای فرد آشنا نماییم.

 

علل میکروتیا

چگونگی انجام جراحی میکروتیا

جراحی میکروتیا چیست؟ چگونه قرار است در طی این روند درمانی، گوش به حالت سابق خود بازگردد؟ البته‌ که انجام عمل جراحی ترمیم و بازسازی گوش یک گام مهم در روند درمان این نقص مادرزادی محسوب می‌گردد. در پاسخ به جراحی میکروتیا چیست؟

باید بگوییم که این روند به گونه‌ای طراحی خواهد گشت که بتواند با قدرت نقص فرم ناهنجار گوش خارجی و همینطور کمترین آسیب در مجرای شنوایی را رفع و بهبود بخشد‌. بدین ترتیب پزشک با مهارتی که در اختیار دارد، تلاش می‌کند تا به کمک بافت‌های بدن خودِ بیمار، نقص مادرزادی ایجاد گشته در گوش بیمار را رفع و گاهاً آن را از نو شکل بدهد.

اما در برخی از مواقع تنها به کمک بافت خود بیمار این شرایط ختم بخیر نمی‌شود و نیاز است تا به کمک موادی که قابلیت کارگذاری در بدن را داراست به پروسه درمان دامن زد. البته که میتوان در پاسخ به جراحی میکروتیا چیست؟ آن را بهترین و نتیجه‌بخش‌ترین راه به سبب بهبود ظاهر میکروتیا خواند که در یک بعد زمانی دو تا چهار نوبت جراحی صورت می‌پذیرد.

متخصصین بر این باورند که بهتر است تا فرد بین سن ۴ الی ۱۶ سالگی برای بازسازی گوش خود به سبب دریافت نتیجه‌ای بهتر گام بردارند. در این عمل گام ابتدایی با انجام عمل جراحی که بر قفسه سینه صورت می‌پذیرد. بدین ترتیب که غضروف‌های مورد نیاز از چند دنده برداشت و در طی چند نوبت جراحی به سبب بهبود ظاهر گوش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بعد از آنکه شکل واقعی گوش به کمک این غضروف‌ها تکامل یافت در یک پاکت پوستی که از بدن خود بیمار تهیه گشته است، نگهداری خواهد شد.

سپس در زمان مقرر شده از سوی پزشک، گوش را از پاکت خارج می‌سازند و در قسمتی که قرار است جای داده شود، کار گذاشته خواهد شد. حال متوجه گشتید که جراحی میکروتیا چیست؟ و وابسته به انجام چه پروسه‌ای پیش می‌رود.

اقدامات مقدماتی برای انجام جراحی میکروتیا

توجه داشته باشید، در صورتی که فرد از نقص در میزان یا کیفیت شنوایی گله‌مند نیست و دارا شنوایی کامل است اما با عدم ظاهری خوشایند در ناحیه گوش، برای درمان گام برداشته است، در جایگاه کاندیدای معمول به سبب انجام جراحی میکروتیا قرار می‌گیرد.

اما در صورت عدم حاکمیت چنین شرایطی، پروسه درمان میکروتیا، به مراحل دیگری ورود خواهد نمود و دیگر تنها هدف انجام جراحی، تحقق بعد زیبایی آن نخواهد بود.

اما پیش از آنکه بخواهید برای هر نوع جراحی ترمیمی دیگری، آماده شوید، باید مقدمه‌چینی بسیاری را ترتیب ببینید. در این قسمت مجددا این ابهام را مرور و سعی در تکامل پاسخ چندبعدی آن خواهیم نمود. جراحی میکروتیا چیست؟ و انجام چه اقداماتی پیش از انجام آن با ضرورت همراه است؟

اولین گام در چنین شرایطی، ویزیت شدن توسط به یک متخصص گوش و حلق و بینی می‌باشد. البته این موضوع به تبحر پزشک باز می‌گردد که وابسته به تشخیص صحیح، بلافاصله متوجه نوع عارضه گردد.

برای مثال گروهی از افراد، جمع مراجع کنندگانی را تشکیل می‌دهند که از سایز گوش خود اعلام نارضایتی دارند ولی باید بگوییم که در حال دست و پنجه نرم کردن با یک وسواس فکری هستند و مشکلی در میان نیست.

بعد از آن نیاز است تا تمامی تست‌های شنوایی سنجی از طریق یک متخصص ادیولوژیست تا ارائه یک وضعیت کامل از بیمار صورت پذیرد. گروهی از افراد هم هستند که از شرایط نامطلوب گوش داخلی و یا میانی خود مطلع می‌باشند اما هدف اصلی ایشان دستیابی به تصویری نرمال و طبیعی در این قسمت است.

حال بعد از پاسخ دهی به این ابهام که جراحی میکروتیا چیست؟ باید بگوییم این جراحی باید توسط کدام یک متخصصین یا پزشکان صورت پذیرد؟

با هدف بهبود گوش‌های بیرون زده و دارای جثه‌ای بزگتر از حالت معمول، باید یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی و همینطور یک پزشک جراح پلاستیک دست بکار شوند. در طی این پروسه جراحی، بیمار بیهوشی عمومی خواهد گرفت. تاکید می‌ورزیم که در امر انتخاب بیمارستان، کلینیک و متخصص جراح وسواس بیشتری به خرج بدهید.

 

اقدامات مقدماتی برای انجام جراحی میکروتیا

کلام پایانی

در این مبحث پاسخی چند بعدی و تمام و کمال به ابهام جراحی میکروتیا چیست؟ دادیم و جای خالی در ذهنتان باقی نگذاشتیم. باید بیان داریم افراد درگیر با بیماری میکروتیا، به سهولت و با خیالی آسوده می‌توانند روند درمانی خود را در کشور ایران از سوی پزشکان حاذق این حوزه پیگیری نمایند و نیازمند سفر کردن به خارج از کشور نخواهند بود.

جراحی میکروتیا در سطح کشور در بیمارستان‌ یا مراکز گوش و حلق و بینی و همینطور جراحی زیبایی صورت می‌پذیرد‌. البته پیش از انجام جراحی در طی چند جلسه، به سبب انجام بررسی و معاینات لازم، باید توسط پزشک مربوط ویزیت شوید.

می‌توانید هر نوع ابهام دیگری در این باب را به مشاورین و متخصصین کلینیک کازمادیک پروتز بسپارید و با اطمینان خاطر از همراهی این مجموعه صاحب تخصص، گام نهایی خود را بردارید. امید داریم تلاش ما در باب ارائه پاسخی تکامل یافته و چندبعدی در باب رفع این ابهام که جراحی میکروتیا چیست؟‌ به ثمر نشسته باشد.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *