Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

انواع پروتز دست

چکیده محتوا

انواع پروتز دست

احتمال می‌رود که شما نیز در میان دوستان و آشنایانتان با اشخاصی مواجه گشته باشید که در حال تحقیق در باب انواع پروتز دست برای رهایی از شرایطی که بدان دچار گشته‌اند، باشید‌.

بروز چنین شرایطی ریشه در دلایل متعددی خواهد داشت اما برجسته‌ترین دلایلی که این شرایط را ایجاب می‌سازد مواردی اعم از بیماری، تروما، ضربه در سوانح متعدد اعم از تصادف و ناهنجاری های مادرزادی را شامل می‌گردد.

هر یک از ناهنجاری ظاهری بویژه نبود دست، می‌تواند موقعیت اجتماعی هر شخص را دستخوش تغییر نماید و از اعتماد بنفس او برای حضور در موقعیت‌های شغلی و زندگی شخصی او بکاهد. البته در این میان افرادی که از ناحیه دست دچار آسیب گشته‌اند، عموما وضعیت بغرنجی‌تری را پشت‌سر خواهند گذاشت.

اما در حال حاضر و در دنیای امروز دیگر نگرانی در باب عدم حل چنین شرایطی وجود نخواهد داشت. انواع پروتز دست معجزه‌ایست که می‌تواند ظاهر دست فرد را به حالت سابق بازگرداند و علاوه‌بر بخشیدن قدرت به فرد جهت ادامه سبک زندگی شخصی و فعالیت‌های شغلی، از ظاهری بی‌نقص بهره‌مندش خواهد گرداند.

معرفی انواع پروتز دست

افرادی که با این آسیب تلخ اما جبران پذیر به سبب عوامل مادرزادی به چالش کشیده شده‌اند، از سوی دنیای پزشکی دارای ۵ گزینه پیشنهادی برای تجربه مجدد شرایط نرمال زندگی سابق خود هستند.

پیش از معرفی انواع متعدد پروتز دست باید این مورد را به شما یادآورد گردیم که تمام افراد این شرایط را وابسته به رخدادهای مشابهی تجربه ننموده‌اند، به سبب قطع عضو با تجویز پزشک یا وابسته به سوانح متعدد اعم از تصادفات جاده‌ای با چنین شرایطی درگیر شده‌اند.

توجه داشته باشید زمانی که تصمیمتان بر آن است تا بهترین و گزینه ممکن را از میان انواع مختلف پروتز دست برگزینید؛ می‌بایست عوامل متعددی اعم از سطح از دست دادن اندام، هدف بکارگیری پروتز و سبک زندگیتان را مدنظر قرار بدهید.

در این قسمت با تشریح انواع پروتز دست مواجه خواهیم گشت که جبران محرومیت و نقص اندام فوقانی را به گردن می‌گیرند:

·         پروتز غیرفعال

در مجمموع باید بیان داریم که پروتز غیرفعال اندام فوقانی به نحوی طراحی و آماده‌سازی خواهد گشت که شباهتی کامل و بدور از تناقضی با بازو، دست یا انگشتان داشته باشد. اما این همه شباهت با عدم حرکت فعال آن توام می‌گردد.

احتمال دارد این پروتز سبک وزن با ارائه نمودن سطحی به جهت حمل و همینطور تثبیت اجسام، سعی در بهبود بخشیدن نوع عملکرد خود نماید.

پوشش آن با یک دستکش تولیدی ابتدایی یا سیلیکون که مزین به وضوح طیف رنگی بالا و نزدیک به رنگ طبیعی پوست پوشانده شده دست، بازو یا انگشتان طبیعی فرد می‌باشد. لازم بذکر است که پروتز غیرفعال یکی از انواع پروتزدست، با مفاصل چند موقعیتی ترکیب خواهد گشت.

بدین ترتیب می‌تواند به توانایی خود به سبب قرار گیری مفاصل موجود در اندام مورد بحث چون انگشت، مچ، آرنج یا شانه؛ عملکرد خود را بهبود بخشد.

پروتز با انرژی بدن

مورد دیگر از انواع پروتز دست، نوعیست که با تکیه بر نیروی بدن و بکارگیری یک سیستم مهار، کابل و در برخی از مواقع کنترل دستی عملکرد خود را به رخ می‌کشد.

بیشتر بخوانید

زمانی که شما یکی از نواحی مرتبط به این قسمت از بدنتان همانند سینه، شانه، بازو یا بخشی دیگری از بالاتنه خود را به حرکت در می‌آورید، این فعالیت ثبت خواهد شد و به سبب کنترل اندام مصنوعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

همانگونه که با سطوح متعدد کشش روی کابل بیش از بیش آشناییت می‌یابید، بی‌شک به حس بهبود پذیر از شرایطی که اندام در آن قرار دارد و درجه باز و بسته شدنش، نزدیک خواهید گشت.

توجه داشته باشید که پروتز دارای موتور بدنه به سبب نوع عملکرد و دوام ابتدایی، گزینه بی‌نقص برای آن تعداد از اشخاصی که فعالیتشان در حول کار دستی می‌چرخد، بشمار می‌رود.

·         پروتز برقی

پروتز برقی یکی دیگر از انواع پروتز دست بشمار می‌رود. این نوع پروتز عموما عاری از وجود موتورها و باتری‌هایی بوده و با هدف تسهیل حرکت، نیرو مورد نیاز تامین خواهد گشت. احتمال می‌رود قطعات الکتریکی بکار رفته در این نوع سیستم، وابسته به سطح محروم گشتن از اندام حذف شده، روند متفاوتی را بپیماید.

امکان دارد یک اندام مصنوعی دارنده انرژی الکتریکی از حسگرها و همین‌طور ورودی‌های دیگری بهره‌مند گردد و این توانایی را داراست که تمامی حرکات ماهیچه‌ای در نواحی بالايی بدن یا هر یک از اندام باقی‌مانده را به طور کامل تشخیص بدهد. در اغلب مواقع، یک پروتز برقی توام با نوعی دستکش زیبایی برای فرد تدارک و آماده سازی خواهد شد.

·         پروتز هیبریدی

یکی از انواع پروتز دست فعالیت خود را در تلاقی میان یک پروتز با انرژی بدن و یک پروتز الکتریکی پیش می‌برد و با شهرت پروتز هیبریدی شناخته می‌شود که در شرایط ویژه عملکرد مطلوب‌تری را در قیاس با سایر پروتز‌ها ارائه خواهد نمود.

عموما این اندام برای گروهی از افراد طراحی خواهد گشت که بیشترین درجه حذف عضو را تجربه نموده و نیازمند اجزای متحرک دیگری هستند‌. احتمال می‌رود که این اندام از حوزه عملکرد وسیعی بهره‌مند گردد که بکارگیری آن در زندگی شخصی و سایر فعالیت‌ها اعم از ایفا نقش در شرایط شغلی خود وسعت ببخشد.

·         پروتز مخصوص فعالیت

یک پروتز مخصوص فعالیت در میان انواع پروتز دست که معرف حضورتان بودیم؛ با هدف انجام فعالیت‌های بخصوصی طراحی گشته که امکان اجرای آن به شکل تمام و کمال از طریق سایر پروتز‌ها ممکن نخواهد بود. برخی از انواع پروتزهای طراحی گشته در قالبی خاص فعالیت به شرح زیر می‌باشند:

  • پروتزهای ورزشی
  • پروتزهای مخصوص کار
  • پروتزهای مخصوص

مراحل ساخت و استفاده از دست مصنوعی

در طی طراحی و آماده‌سازی انواع پروتز دست مراحل متعددی طی خواهد گشت که در برخی از این مرحله‌ها به سبب نوع کارآیی که دارا هستند، شرایط متغیری را طی خواهند نمود اما کلیت ماجرا به چند بعد اصلی باز می‌گردد که در ادامه با تمامی آن‌ها به صورت گام به گام آشناییت خواهیم یافت‌:

 

مراحل ساخت و استفاده از دست مصنوعی

·         ساخت قالب

در گام ابتدایی نیاز است تا وابسته به انواع پروتز‌ دست که در قسمت بالا از آن‌ها نام بردیم، یک مورد را وابسته به سبک زندگی شخصی و فعالیت شغلیتان و همینطور تاییدیه پزشک برگزینید.

در حال حاضر که زمان ساخت و آماده‌سازی یک محور پروتز مناسب برای فرد فرا رسیده است، می‌بایست با تهیه اسکن یا تولید سیلیکون، گاهی نیز گچ، بر روی استامپتان انجام پذیرد.

مضاعف بر این، در طی آماده‌سازی پروتز درمانی به واسطه سیلیکون، گام ابتدایی به سبب تکامل روند ساخت، انتخاب نمودن یک طیف رنگی مناسب برای پوست و ناخن فرد با هدف هر چه طبيعی‌تر به نظر رسیدن خواهد بود.

فشرده سازی کنده

در ضمن دریافت یکی از انواع پروتز دست، در شرایطی که با عارضه قطع انگشت و دست درگیر گشته‌اید، می‌بایست استامپ شما به طور کامل فشرده گردد. چنین شرایطی به این معنا نیست که از این پروسه درمانی کمک گرفته خواهد شد تا بدان شکل پایدار و نهایی ببخشید تا از متناسب بودن آن با شفت پروتز بعدی مطمئن شوید.

چنان وضعیتی نیازمند استفاده از عناصر فشاری اعم از کلاه یا شفت می‌باشد و یک بعد زمانی دو تا هشت هفته را به خود اختصاص می‌دهد.

·         قرار گیری پروتز موقت و هرگونه اصلاح

در این مرحله می‌بایست پروتز آزمایشی به سبب درجه‌بندی نوع کارآمدی و ظاهری که داراست، مورد امتحان قرار گیرد. این مرحله مضاعف بر آزمایش تمامی قسمت‌های متعدد پروتز، به سبب دستیابی به وضوح بیشتر در باب انتظارات و نیازهای شخصی شما بسیار مفید بالفایده محسوب می‌گردد.

عموماً گروهی از این تغییرات در پروتز موقت صورت می‌پذیرد تا مرحله‌ای که دیگر پروتز، پاسخی مطلوب و جامع در مواجهه با تمامی انتظارات‌ و سبک زندگیتان محسوب می‌گردد.

·         پروتز نهایی

این گام به عنوان آخرین مرحله از تولید انواع پروتز دست به شمار می‌رود. بعد از اینکه تمامی تغییرات مدنظر اعمال گشت، پروتز نهایی یا همان قطعی آزمایش و در پایان نهایت تحویل داده خواهد شد.

حال کلینیک موظف است تا نحوه کار دقیق پروتز با تمام جزئیات مرتبطش را توضیح و به شما آموزش بدهد که چطور و چگونه می‌توانید به سبب نگهداری صحیح از این عضو مصنوعی، بر عمر و ماندگاری آن بیفزایید‌

پروتزهای دست مصنوعی شامل چه اجزائی می شود؟

انواع پروتز دست همانند هر پروتز دیگری شامل اجزای متعددی خواهد گشت که به شرح زیر می‌باشند:

 

پروتزهای دست مصنوعی شامل چه اجزائی می شود؟

·         سوکت:

سوکت در انواع پروتز دست، آن را ناحیه باقی مانده اتصال خواهد داشت. سایر اجزا دخیل در ساخت دست مصنوعی اعم از کمربند، واحد آرنج، مچ، دست و سایر اجزاء نیز درون محفظه جای داده خواهد شد.

·         کمربند:

کمربند موظف است تا دست جایگزین را در جای خود محکم نگه دارد.

·         مفصل آرنج:

آرنج ویژگی خم و راست کردن دست مصنوعی را همچون عضو اصلی و یا طبیعی مشابه‌سازی می‌کند.

واحد مچ:

و اما واحد مچ در انواع پروتز دست شرایطی را اعم از امکان چرخاندن دست به هر سویی را فراهم خواهد آورد.

·         دست جایگزین:

توجه داشته باشید که ۳ نوع دست جایگزین به جهت تحقق هدف انجام کار توسط پروتزهای اندام فوقانی تهیه و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

·         واحد دست:

در تمامی  پروتزهای دست واحد دست در دو حالت کنش پذیر و غیرکنش پذیر طراحی و آماده سازی خواهد گشت.

·         واحد قلاب:

بی‌شک که روند دستکاری اشیاء به کمک قلاب با سهولت بیشتری انجام می‌پذیرد.

کلام پایانی

در این مقاله سعی نمودیم تا علاوه‌بر معرفی انواع پروتز دست از مورد و بعد مرتبط بدان را نیز مورد بررسی و توضیح قرار بدهیم. افرادی که وابسته به دلایل متعددی اعم از عفونت، سرطان، دیابت، حادثه یا نقص مادرزادی یکی از عضوهای بدن خود (دست) را از دست داده‌اند، می‌توانند به واسطه بکارگیری دست مصنوعی به روال زندگی سابق خود بازگردند.

فرد زمانی می‌تواند از دست مصنوعی خود و مزیت‌های حاکم در روند استفاده از آن بهره‌مند گردد که عضو باقی مانده ترمیم گشته و یا حجم باقی مانده از دست همچنان پایدار باشد.تنوع حاکم در انواع پروتز دست وابسته به کارآیی و میزان قیمت‌گزاری در آن می‌باشد.

شما به عنوان یک فرد مصدوم و کسی که یکی از مهمترین عضوهای بدن خود را از دست داده‌ است، باید با تاییدیه پزشک پس از مشاوره‌های پی‌در پی و ارائه اطلاعات در باب سبک زندگی، نوع مطابق با نیاز و انتظاراتش را تهیه نماید.کلینیک کازمادیک‌پروتز در قالب یک همراه متخصص در کنار شماست تا یک تصمیم‌گیری صحیح نمایید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *