Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

پای پرانتزی

چکیده محتوا

پای پرانتزی

پای پرانتزی را شرایطی تعریف می‌نمایند که وابسته به شرایط حاکم در آن، زانو‌ها به سمت بیرون مایل می‌گردند. بابد بیان داریم که وابسته به شرایطی که رحم مادر به سبب نگهداری از جنین داراست، بروز چنین شرایطی طبیعی می‌باشد. ولی کودکانی که تا سن سه سالگی با این بیماری درگیر هستند

باید از سوی پزشک متخصص مورد معاینه قرار گیرند. وابسته به آنکه جنین‌ها در حالت مچاله در رحم مادر قرار می‌گیرند، با داشتن‌زانو‌های پرانتزی متولد خواهند شد. این نوزدان پس از رشد و دریافت آموزش به سبب گام برداشتن، روال زندگی خود را با همین زانو‌ها آغاز و پیش خواهند برد.

از همین‌رو از نظر متخصصین این حوزه مبتلا بودن به پا پرانتزی تا دوسالگی امری معمول می‌باشد. در اغلب مواقع، با متحمل گشتن وزن در زمان گام برداشتن و ایستادن، پاهای کودک قالب نرمال و صاف را به خودش خواهد گرفت.

اما در برخی مواقع نیز این میزان اوج گرفته و به داخل تغییر شکل خواهند داد. در صورتی که کودکتان با موارد زیر دست و پنجه نرم می‌کنند، حتما بدون فوت وقت به پزشک مراجعه داشته باشید:

  • بیرون زدگی بیش از اندازه استخوان ران و همینطور قلم پا
  • برعکس بودن جهت زانوها و همینطور قوزک به دور از دارا به یک قالب طبیعی و نرمال

علت پای پرانتزی چیست؟

پای پرانتزی وابسته به دلایل متعددی و در دوره‌های سنی مختلف رخ خواهد داد. برخی از این علل، ریشه ایجاد این عارضه که در همه سنین می‌باشد:

  • مسموم شدن فرد از طریق سرب و فلوراید
  • ایجاد پارگی در رباط زانو
  • دچار گشتن به صافی کف پادر صورت عبور از مرز زاویه‌ی ۹۰‌ درجه
  • بروز شکستگی در قسمت انتهایی استخوان ران یا زانو که در پایان به عدم جوش خوردن مطلوب و بی‌نقص در آن ناحیه اطلاق می‌گردد
  • بالا رفتن وزن در کودکان و همینطور بزرگسالان
  • اختلالات هورمونی
  • طی شدن روند غیر طبیعی رشد استخوان یا همان دیسپلازی استخوان
  • مبتلا گستن به بیماری‌های منحوس استخوانی اعم از پاژه

چنانچه بخواهیم دلیل حاکم در پای پرانتزی در دوران کودکی و بزرگسالی را از هم مجزا سازیم، نیاز است تا از آرتوروز زانو در افرادی که مرز ۴۵ تا ۵۵ را پشت‌سر گذاشته‌اند، به عنوان شایع‌ترین و متداول‌ترین علت مبتلا گشتن به پای پرانتزی، نام ببریم.

  • استفاده از پوشک‌های پر حجم و همینطور گام برداشتن و تلاش والدین برای راه رفتن پیش از زمان مقرر
  • مبتلا بودن به راشیتیسم و یانرمی استخوان به سبب عدم وجود ویتامین D، کلسیم و یا فسفات مورد نیاز بدن فرد

علت پای پرانتزی چیست؟

روش تشخیص پای پرانتزی چگونه است؟

پروسه تشخیص عارضه‌ی پای پرانتزی باید توسط یک پزشک مجرب طی گردد و به یک نتیجه بدور از شبهه و توام با اطمینان برسد. روند تشخیصی پزشک بدین ترتیب است که به بیمار تاکید می‌کند که بدون هیچ نگرانی به صورت طاق باز روی تخت دراز بکشد و پا‌ها را در قالبی آزاد و رها در کنار هم قرار بدهد.

بیشتر بخوانید

در گام بعد به سبب تشخیص پای پرانتزی نیاز است تا بیمار شروع به راه رفتن نماید تا پزشک متوجه میزان فاصله میان زانو‌ها و درجه پرانتزی پاها گردد. اگر در طی تمام این مراحل تشخیص صورت نپذیرفت، پزشک موارد زیر را تجویز خواهد نمود.

انجام آزمایشات خون به جهت بررسی نمودن بیماری‌های زمینه‌ای که بی‌شک آستانه علت ایجاد چنین شرایطی محسوب می‌گردد.

بکارگیری تصاویر رادیوگرافی به سبب انجام ناهنجاری‌هایی که استخوان‌های پا به ویژه در ناحیه زانو با آن دست و پنجه نرم می‌کنند

در طی این شیوه، سیستم تصویربرداری موظف است تا تصویری از پاها، مفصل ران تا ناحیه مچ پا به واسطه اشعه‌ی ایکس بگیرد و پزشک ارتوپد را راهنمایی نماید تا محور مکانیکی به وجود آمدن ضایعه و قسمت دقیق ایجاد آن را تشخیص بدهد.

باید بیان داریم که به کمک این شیوه بی‌نظیر، پزشک به سهولت متوجه میزان درجه و مکان دقیق بروز این ضایعه خواهد گشت.

وابسته به این موضوع که پای پرانتزی، با قالب ساختار اسکلتی پاها و زانوی فرد مرتبط می‌باشد، پیش از ورود به دوران بزرگسالی و استقامت و استحکام یافتن استخوان‌ها، بهبود و درمان پای پرانتزی با مشقت کمتری صورت خواهد پذیرفت.

درمان زانوی پرانتزی

عموما روند درمانی پیچیده‌ای برای نوزادان و کودکانی که به تازگی شروع به گام برداشتن نموده‌اند، از سوی متخصصین این حوزه تجویز نخواهد گشت. این پروسه درمانی وقتی از سوی پزشک تجویز خواهد گشت که شرایط پرانتزی که پاها دارا هستند از مرز معمول خود عبور نمایند. چنانچه به توصیه‌های پزشک در حوزه بهبود پای پرانتزی بی توجه باشید، باید در انتظار بدتر شدن شرایط و افزایش درجه پراتزی پاها باشید. برخی از این گزینه‌های درمانی به شرح زیر هستند:

  • پوشیدن کفش های مخصوص البته برای گروه اطفال
  • بستن پاها با آتل که تنها گروه اطفال از آن نتیجه دریافت خواهند کرد
  • اقدامی مثبت به جهت بهبود بیماری‌ها و همینطور نرمال‌سازی شرایطی که ریشه بروز این بیماری منفصلی می‌باشد
  • انجام جراحی و اصلاح نمودن هر نوع ناهنجاری استخوانی

چگونگی درمان پای پرانتزی با جراحی

در کودک در حال رشد و مبتلا به پای پرانتزی مطلوب است تا با هدف رشد تدریجی پا و بهبود کامل آن، پروسه عمل جراحی صورت پذیرد. میان جوانان و نوجوانان بالغ، به سبب تحقق هدف صاف کردن پاها نیاز به انجام برش و جداسازی قسمتی از استخوان‌ها می‌باشد.

اما باید بدانید که به سبب درگیری فرد با پای پرانتزی و تشخیص محل و اندازه گیری مقدار عدم تقارن در پاها باید معجزه اشعه‌ی ایکس بکار گرفته شود. زمانی که در این شرایط بدشکلی و عدم تعادل حاکم باشد، ایجاد برش و جداسازی قسمتی از استخوان به واسطه یک صفحه و همینطور میله‌ای که داخل پا قرار می‌گیرد، تثبیت خواهد گشت.

زمانی که کجی پا توام با شدت باشد به واسطه یک تثبیت بخش خارجی و یا به واسطه جداسازی بخشی از استخوان که به واسطه تثبیت کننده‌ی خارجی انجام پذیرد، برطرف خواهد گشت.

به کمک عوامل خارجی میله‌های موجود در استخوان‌ها به ساختار خارجی اتصال خواهند یافت. در برخی از مواقع، پرانتزی بودن پا موجب می‌گردد، که یکی از پا‌ها کوتاه تر از پای دیگری باشد، برای رفع این نقص ایجاد شده امکان بهره‌مندی از پروسه جراحی به سبب بهبود و صاف نمودن پا‌ها وجود خواهد داشت‌.

 

چگونگی درمان پای پرانتزی با جراحی

کلام پایانی

متاسفانه این روزها، دچار گشتن به پای پرانتزی امری معمول محسوب می‌گردد که طیف گسترده‌ای از افراد را شامل می‌شود. اما جای نگرانی نیست چراکه؛ این روزها و در دنیای امروز، شیوه‌ها درمانی متعدد و نتیجه‌بخشی به سبب بهبود این شرایط توصیه می‌گردد.

در طی محقق گشتن هدف بهبودی بیمار، وابسته به میزان شدت عارضه و همینطور گروه سنی بیمار به غیر از جراحی از کفش و زانوبندهای مخصوص استفاده می‌شود.

این مورد ناگفته نماند که، میزان کیفیت محصولات در سرعت یافتن روند بهبودی پای پرانتزی بسیار تاثیر گزار است. بدین ترتیب میزان تجربه و مهارت مجموعه انتخابی شما به سبب تهیه این قبیل از پروتزها از اهمیت ویژه‌ای برخوردا هستند.

کلینیک کازمادیک‌پروتز یکی از مطرح‌ترین مجموعه‌های فعال در سطح کشوری محسوب می‌گردد و رضایت مراجعان این مجموعه به سادگی قابل مشاهده و مطالعه است.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *