Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

مدت زمان ترمیم رباط صلیبی چقدر است؟

چکیده محتوا

مدت زمان ترمیم رباط صلیبی چقدر است؟

مدت زمان ترمیم رباط صلیبی از موضوعات بسیار مهم در زمینه پارگی رباط صلیبی است. پارگی رباط صلیبی از جمله

مشکلاتی است که می تواند برای یک فرد به وجود بیاید. این آسیب ممکن است در اثر تصادف، ورزش و فعالیت های سنگین و

یا آسیب های دیگر ایجاد شود. اگر فردی به پارگی رباط صلیبی زانو مبتلا گردد می تواند با استفاده از جراحی و یا روش های

غیر جراحی درمان شود. این که رباط صلیبی چیست؟ پارگی رباط صلیبی چیست و یا مدت زمان ترمیم رباط صلیبی چقدر است

موضوعاتی است که در این محتوا به بررسی آن می پردازیم.

رباط صلیبی چیست؟

در ابتدای مبحث مدت زمان ترمیم رباط صلیبی، بهتر است نخست دریابیم که رباط صلیبی چیست. رباط های صلیبی دو نوار

محکمی هستند که استخوان ها را به هم متصل می کند و به صورت پشتی و جلویی وجود دارند. این رباط ها به صورت ضربدر

روی هم قرار دارند و دلیل نامگذاری آن نیز به دلیل نحوه قرارگیری آن ها بر روی هم است. مهم ترین نقشی که این رباط ها ایفا

می کنند کنترل حرکت زانو است.

پارگی رباط صلیبی می تواند به علت عوامل مختلفی چون حوادث، تصادف و یا غیره، به صورت جزئی یا کامل ایجاد شود. این رباط ها که در قسمت مرکزی زانو واقع شده اند به وسیله تاندون ها پوشانده می شوند و همان طور که گفته شد وظیفه مهم ثبات زانو را بر عهده دارند.

در قسمت جلوی زانو رباط صلیبی قدامی واقع شده است و برای کنترل حرکت زانو به سمت عقب عمل می نماید. در قسمت پشت زانو، رباط صلیبی خلفی وجود دارد و حرکت عقب به جلو زانو را کنترل می کند.

رباط صلیبی چیست؟

علائم پارگی رباط صلیبی زانو

علائم پارگی رباط صلیبی زانو معمولا شامل صدادار شدن زانو، احساس درد شدید در زانو، تورم زانو، کاهش دامنه حرکتی

زانو و بی ثباتی آن می باشد. از دیگر نشانه های ابتلا به پارگی رباط صلیبی زانو این است که فرد در انجام فعالیت های پرش،

تغییر جهت ناگهانی و چرخش سریع ناتوان می شود.

 

علائم پارگی رباط صلیبی زانو

آیا رباط صلیبی قابل ترمیم است؟

یکی از سوال هایی که برای بیماران مبتلا به پارگی رباط صلیبی به وجود می آید این است که، آیا امکان ترمیم رباط صلیبی وجود دارد. در پاسخ می توانیم بگوییم که بله، رباط صلیبی پاره شده ترمیم می شود.

مهم ترین اقدام، مراجعه سریع به متخصص ارتوپد برای تشخیص و درمان به موقع است که در صورت انجام درمان به موقع فرد می تواند پس از گذشت چند ماه به زندگی عادی خود برگردد. در ارتباط با مدت زمان ترمیم رباط صلیبی نیز نکاتی وجود دارد که در ادامه مطلب به آن می پردازیم.

مدت زمان ترمیم رباط صلیبی چقدر است؟

همان طور که پیش از این بیان کردیم پارگی رباط صلیبی قابلیت ترمیم دارد. مدت زمان ترمیم رباط صلیبی می تواند به نوع پارگی وابسته باشد.

به طور مثال در افرادی که دچار پارگی رباط صلیبی خفیف شده اند، بدون انجام هیچ گونه درمانی، ظرف مدت نه ماه رباط صلیبی شان ترمیم می شود. اما در افرادی که رباط صلیبی به طور کامل پاره شده باشد، حتما باید در اسرع وقت به پزشک جهت درمان مراجعه نمایند.

متخصص ارتوپد با بررسی های لازم رباط پا، روش درمانی مناسب را برای بیمار تجویز می کند. آخرین مرحله از درمان ها جراحی است و به دنبال جراحی بیمار می تواند بعد از گذشت تقریبا یک ماه حرکت نماید. البته در افرادی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند، انجام فعالیت و تمرینات فیزیوتراپی ضروری است.

مهم ترین موضوعی که در مدت زمان ترمیم رباط صلیبی باید به آن توجه نمود این است که در صورت پارگی رباط صلیبی، فرد باید به سرعت به پزشک ارتوپد مراجعه نماید و برای کاهش این مدت سریع درمان خود را شروع نماید.

ممکن است یک فرد در حین انجام فعالیت ورزشی سنگین و یا یک سانحه و یا تصادف دچار پارگی رباط صلیبی شود. در این زمان اولین اقدام او باید مراجعه به متخصص ارتوپد باشد.

پیشنهاد ما به شما در صورت پاره شدن رباط صلیبی پا این است که قبل از مراجعه به پزشک هیچ گونه فعالیت شدید بدنی نداشته باشید و سعی کنید اندام آسیب دیده کمترین فعالیت را داشته باشد و استراحت کند.

درمان پارگی رباط زانو

همان طور که پیش تر در موضوع مدت زمان ترمیم رباط صلیبی بیان شد، انتخاب درمان بستگی به شدت جراحت دارد و آخرین مرحله از درمان ها جراحی است. در صورتی که پزشک تشخیص دهد که پارگی رباط صلیبی بیمار نیاز به جراحی ندارد می تواند از روش های زیر برای درمان بیمار استفاده نماید:

  • دارو درمانی: استفاده از داروهای مناسب روشی است که می تواند به بیمار برای درمان پارگی رباط صلیبی کمک نماید. معمولا داروهای مورد استفاده مربوط به کاهش درد می باشند.

ویژگی بارز این داروها خاصیت ضد التهابی آن هاست. بنابراین این داروها می توانند به کاهش تورم و درد در ناحیه آسیب دیده کمک نمایند.

  • فیزیوتراپی: از مهم ترین درمان هایی که می تواند به ترمیم رباط صلیبی آسیب دیده و کاهش مدت زمان ترمیم رباط صلیبی کمک نماید مراجعه به جلسات فیزیوتراپی است. این درمان در مورد پارگی های خفیف رباط صلیبی بسیار موثر است.

همچنین افرادی که برای درمان نیاز به جراحی دارند نیز باید پس از انجام جراحی به جلسات فیزیوتراپی بروند. در این جلسات متخصص و فیزیوتراپیست با انجام حرکات مناسب موجب بهبود و کم کردن مدت زمان ترمیم رباط صلیبی می گردند.

در انتها خاطر نشان می شویم که برای کمک به کمتر شدن دوران نقاهت ترمیم رباط صلیبی بهتر است که:

  • بیمار در همان لحظات اولیه آسیب، اقدامات لازم را انجام دهد. یکی از این اقدامات استفاده از کمپرس یخ بر روی زانو است.
  • همچنین توصیه می شود که برای کوتاه کردن مدت زمان ترمیم رباط صلیبی در همان لحظات اولیه بیمار زانو را ببندد. این کار کمک می کند که تورم در ناحیه آسیب دیده پایین بیاید.
  • به علاوه توصیه می گردد که بیمار برای حرکت از عصا استفاده نماید و کمترین فشار را بر روی زانوی آسیب دیده اعمال نماید.

درمان پارگی رباط صلیبی

کلام پایانی

مدت زمان ترمیم رباط صلیبی موضوعی است که بسیار حائز اهمیت می باشد و عوامل مختلفی می توانند بر روی این مدت زمان تاثیرگذار باشند.

در این محتوا سعی کردیم با ارائه راه حل های مناسب برای کاهش دوران نقاهت ترمیم رباط صلیبی به شما کمک نماییم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر به وب سایت کلینیک کازمدیک پروتز مراجعه نمایید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *