Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

عفونت گوش میانی

چکیده محتوا

عفونت گوش میانی

گوش میانی به بخش از اندام گوش اطلاق می شود که شامل پرده تا قسمت بیضی شکل گوش می باشد. زمانی که این قسمت مورد هجود عفونت ها قرار می گیرد بی شک بیمار به عفونت گوش میانی مبتلا شده است. زمانی که گوش میانی دچار آسیب می شود پرده گوش را درگیر می کند. معمولا کودکان بیشتر از بزرگسالان درگیراین بیماری می شوند.

البته باید بدانید که این عفونت به عنوان بیماری نگران کننده ای شناخته نمی شود به شکلی که در برخی اوقات خود به خود درمان شده و از بین می رود. اما در زمانی که شدید است باید موضوع مورد پیگیری قرار بگیرد، زیرا امکان دارد فرد بر اثر عوارض ان به ناشنوایی مبتلا گردد.

 

عفونت گوش میانی چیست؟

عفونت در گوش میانی زمانی اتفاق می افتد که قسمت پشت پرده گوش به وسیله ی یک باکتری یا ویروس درگیر شود. معمولا کودکان بیشتر از سایرین این شرایط را تجربه می کنند. بر اساس گزارش های انجام گرفته بیشتر از 80 درصد از کودکان تا قبل از رسیدن به سنین بالاتر این مشکل را تجربه خواهند کرد.

معمولا عفونت گوش میانی در اوایل بهار و زمستان اتفاق می افتد. در صورتی که بیمار تب نداشته باشد نیاز به درمان دارویی وجود ندارد خود به خود از بین می رود. در صورت بروز تب نیاز به دارو درمانی وجود دارد.

عفونت گوش میانی چیست؟

انواع عفونت در گوش میانی

این نوع عفونت در گوش به دو شکل مختلف بروز می کنند

  • در ابتدا فرد دچار گوش درد حاد می شود.
  • در نمونه بعدی افراد علاوه بر گوش درد برون ریزی و ترشح زیاد در گوش را تجربه خواهند کرد.

عفونت گوش میانی حاد معمولا به صورت ناگهانی بروز می کند و نشانه هایی مانند ورم، التهاب و قرمزی را در اطراف و پشت پرده گوش مشاهده می شود. افراد در این موقعیت علاوه بر گوش درد از تب و لرز نیز رنج می برند.

زمانی که گوش میانی عفونت می کند مایع و مخاط در پشت پرده گوش تجمع می کند و همین امر باعث می شود گوش ترشح و برون ریزی را به همراه گوش درد تجربه کند.

حتی زمانی که عفونت از بین می رود باز هم مایع و مخاط در آن باقی بماند و این حس را در شما ایجاد کند که گوش شما پر است و همین امر بر قدرت وضوح در شنیدن شما تاثیر بگذارد.

انواع عفونت گوش میانی در بزرگسالان به سه دسته تقسیم می شود. آن ها در قسمت های درونی، میانی و بیرونی احساس درد را تجربه می کنند.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره پروتز گوش با کارشناسان ما در ارتباط باشید

علت بروز عفونت در گوش میانی

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود گوش میانی دچار عفونت شود. یکی از دلایل این است که فرد از ابتدا به عفونت تنفسی مبتلا بوده است. بنابراین عفونت های موجود به گوش منتقل می شود. در مایع گوش باکتری هایی وجود دارند که باعث می شود درد و عفونت در فرد بروز کند. دلیل اینکه چرا افراد به عفونت در گوش میانی مبتلا می شوند به شرایط فرد بستگی دارد.

عفونت گوش میانی معمولا تحت تاثیر بیماری های تنفسی و سرماخوردگی می باشد. در این موقعیت عفونت به وسیله شیپور اوستاش به هر دو گوش ها انتقال پیدا کند. شیپور اوستاش به صورت لوله ای است که وظیفه دارد میزان فشاری را که به صورت هوا وارد گوش می شود را کنترل کرده سپس به تنظیم و تعادل سازی آن می پردازد.

شیپور اوستاش به حلق و پشت بینی متصل می باشد. بروز عفونت می تواند این بخش از گوش را دچار برانگیختگی کند که این امر موجب تورم می شود.

زمانی که تورم در گوش میانی ایجاد شود باعث تجمع مایع گوش می گردد. در صورتی که این مایع تخلیه نشود ممکن است به گوش آسیب هایی وارد کند.

 

علت بروز عفونت در گوش میانی

درمان عفونت گوش میانی

زمان بروز عفونت در گوش میانی فرد باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و پزشک در ابتدای امر به معاینه فیزیکی می پردارد. پزشکان برای معاینه گوش ها از دستگاهی به نام گوش بین استفاده می کنند تا بتوانند به راحتی میزان بیماری را مورد بررسی قرار می دهد.

معمولا در صورت بروز این بیماری بخش های مختلفی از بخش های بیرونی گوشت دچار تورم و قرمزی می شود، علاوه بر ان گوش هم ترشحات مایع را دارد. پزشکان در هنگام عفونت گوش میانی درمان را بر اساس سابقه، شرایط جسمانی و …. را مورد بررسی قرار داده سپس درمان را بر اساس آن انجام می دهد.

  • شدت عفونت در افراد
  • میزان تحمل آنتی بیوتیک در بیماران معمولا این مورد را برای کودکان بررسی می کنند.

در برخی موارد مشکلات بسیار عمیق است و نیاز به دارو درمانی وجود دارد. داروهایی که در این موقعیت مورد استفاده قرار می گیرند پاراستامول و انواع ایبوپروفن ها هستند. علاوه بر این برای درمان این بیماری از داروهایی استفاده می کنند که به عنوان کاهش دهنده ی در د و تب مورد استفاده قرار می گیرند.

برای درمان عفونت گوش میانی از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند، در صورتی که بیمار کودک باشد در مراحل اولیه انتی بیوتیک تجویز نمی شود. اما اگر علایم بیماری تا سه روز ماندگار شد پزشک اقدام به تجویز آنتی بیوتیک خواهد کرد. با توجه به اینکه اکثر عفونت های گوش در بیشتر موارد با گذشت زمان از بین می روند در صورتی که درد آن قابل تحمل باشد می توانید با مراقبت های لازم این مشکل را از بین ببرید.

با توجه به اینکه بروز این بیماری در کودکان شایع تر از بزرگسالان است در مواردی که بیماری بسیار شدید است برای از بین بردن عفونت از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود.

در صورتی که شما جزو آن دسته از افراد هستید که مستعد ابتلا به بیماری های عفونی در گوش هستید، باید بدانید ابتلا به عفونت های مزمن می تواند باعث عوارض جدی مانند مشکل در شنوایی شود. بنابراین در این موقعیت باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

کلینیک کازمدیک پروتز در این مطلب سعی کرده مشکلات ناشی از بروز عفونت گوش میانی را مورد بررسی قرار دهد. افراد می توانند در صورت ابتلا به این بیماری و طولانی شدن آن سریعا پزشک مراجعه کنند. در برخی موارد امکان دارد افراد با عوارض جدی مانند کاهش در شنوایی روبرو شوند.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *