Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

کم شنوایی ناشی از نویز

چکیده محتوا

کم شنوایی ناشی از نویز

همه ما در طی روز و به سبب درگیری با بسیار از امور با هدف رفع نیازهای متعددمان در زندگی شخصی و یا محیط کار با صداهای متعددی اعم از صدای تلویزیون و رادیو، لوازم خانگی و ترافیک و…. مواجه و همراه خواهیم گشت که خروجش از درجه و میزان نرمال عارضه کم شنوایی ناشی از نویز را به همراه خواهد داشت.

در قالبی کاملاً معمول، این صداها در سطحی با ایمنی بسیار بالا هستند که شنوایی ما را دستخوش تغییرات منفی و تهدیدات متعدد قرار نخواهند داد. چنانچه این در جه بلندی این صوت‌ها روند غیر‌ معمولی را بپیمایند، حتی در بعد زمانی کوتاهی، سلامتی فرد را متضرر خواهند ساخت.

این قبیل از صداها این قابلیت را در اختیار دارند که به ساختار‌های حساس گوش داخلی زیان وارد نمایند و موجب کاهش میزان شنوایی وابسته به سر و صدا در فرد گردند. چنین شرایطی بعد زمان خاصی و واحدی را در همه افراد با هر شرایطی و هر گروه سنی دارا نبوده و می‌تواند با بعد زمانی متفاوت، به صورت موقت، دائم، در یک گوش و هر دو گوش‌ها بروز نماید.

شاید در حال حاضر بر این باورید که برای شنوایی شما مشکل و چالشی ایجاد نگشته اما امکانش بسیار وجود دارد که در آینده آسیبی جدی سلامت شنواییتان را مورد تهدید قرار بدهد.

عدم توانایی کافی در روند درک گفتار افراد از برجسته‌ ترین پیامدهای، تهدیدهایی اعم از تلفن یا حضور دائم در اتاق پر سر و صدا می‌باشد. بدون شک عدم حضور در محیطی کم و سرو صدا ساده‌ترین راه ممکن به سبب بهبود کم شنوایی ناشی از نویز محسوب می‌‌گردد.

اثرات و علائم کم شنوایی ناشی از نویز

زمانی که در یک بعد زمانی طولانی در معرض سر و صدای بلند قرار می‌گیرید، باید این احتمال را بدهید که دیگر همانند سابق از سلامت شنواییتان بهره‌مند نخواهید ماند و به دور از حیرت نخواهد بود که به تدریج شنوایی خود را از دست بدهید.

وابسته به این مورد که پروسه کم شنوایی ناشی از نویز عموما به تدریج صورت می‌پذیرد، شاید سریعا متوجه وقوع آن نگردید چراکه؛ هنوز هم علائم کمبود شنوایی برجسته نشده و شما را در ضمن رسیدگی به امور زندگی و شغلیتان به چالش نکشانده است.

توجه داشته باشید که با پشت‌ سر گذاشتن یک بعد زمانی شاید طولانی صوت‌‌های دریافتی تحریف و یا محو گردند. بدین ترتیب که حتی در زمان برقراری ارتباط با افراد و درک سخنانشان به مشکل بر بخورید.

این شرایط نگران‌ کننده تا جایی وسعت خواهد یافت که برای تماشای یک سریال و یا دریافت اخبار روزانه صدای تلویزیون را تا میزان غیرقابل قبولی از سوی اطرافیان افزایش بدهید.

پیامدهایی که در پی کم شنوایی ناشی از نویز رخ می‌دهند، می‌توانند با افزایش سن به افت قابل توجهی از روند شنوایی اطلاق گردد که در چنین شرایطی، بی‌شک برای دریافت صحیح و بی‌نقص امواج صوتی اطراف، نیازمند سمعک خواهد بود تا همچون نقش یک عصا در پروسه گام برداشتن، شما را در شنوایی یاری رساند‌.

این در حالی است که انفجار‌های مهیب اعم از صدای شلیک از تفنگ، مضاعف بر پارگی پرده گوش، قدرت این را داراست که سبب بروز آسیب جدی به استخوان‌های گوش میانی گردد که بسیار تشویش برانگیز است.

بازهم بر این مورد تاکید می‌ورزیم که کم شنوایی ناشی از نویز می‌تواند روند فوری و یا دائمی را طی نماید و گاها در در قالب وز وز کردن در یک گوش و هر دو آن‌ها باقی خواهد ماند‌.

اثرات و علائم کم شنوایی ناشی از نویز

دلایل ایجاد کم شنوایی ناشی از نویز

بدون شک نمی‌توانیم بیان داریم که روند کم شنوایی ناشی از نویز ریشه در یک علت خاص دارد. شرایط متعدد توام با نشانه‌ هایی منفی وجود دارند که این آسیب را محقق می‌سازند:

دلایل ایجاد کم شنوایی ناشی از نویز

مشاغل پر سروصدا

وابسته به تحقیقاتی که در کشور آمریکا در باب کم شنوایی ناشی از نویز صورت پذیرفته، محل کار اصلی‌ترین عامل به سبب مبتلا گشتن به این عارضه بشمار می‌رود. حال در این قسمت قرار است با مشاغلی آشناییت یابیم که در این حیطه و ایجاد چنین شرایطی پیشگام می‌باشند:

کشاورزی:

توجه داشته باشید که منابع تولید زا صوت در قالب متعددی در مزارع موجود است که می‌تواند تاثیرات سوئی بر روند شنوایی فرد داشته باشد.

برای مثال تجهیزات و ماشین‌آلاتی اعم از تراکتورها، ماشین­‌های کمباین، سیستم‌های خشک کننده غلات، ماشین‌های درو کشت و همینطور سیستم‌های پیشرفته سم­ پاشی، این قابلیت را دارا هستند که صدایی بین ۸۰ تا ۱۱۵ دسی بل به جریان اندازند.

ساخت و­ساز و نجاری:

توجه داشته باشید که بسیاری ار افراد بعد از اینکه برای درمان کم شنوایی ناشی از نویز تحت بهبود و درمان قرار می‌گیرند، از مشغولیت خود در گروه‌های فعال در حوزه ساخت و ساز و نجاری خبر خواهند داد.

معدن:

وابسته به آمارهای ارائه گشته از سوی مرکز کنترل و پیش­گیری انواع بیماری‌های انسانی نزدیک به ۵۰ درصد فعالان حوزه معدن چیان تا رسیدن به مرز ۵۰ سالگی به کم شنوایی ناشی از صوت دچار خواهند گشت.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره پروتز گوش با کارشناسان ما در ارتباط باشید

ارتش و محیط نظامی

البته که انجام نبردهای تن به تن، وقایعی همانند ایجاد انفجار بمب و همینطور آتش توپخانه از شرایط بسیار پر سرو صدا و البته تأثیرگذار در حیطه فلالیت ارتش و محیط نظامی محسوب می‌گردد.

جالب و تاسف‌بار است اما، بیشتر از دو سوم کماندوهای نیروی دریایی حاضر در نبرد با افغانستان دچار کم شنوایی با شدتی قابل توجه گشتند.

تفریحات پرسروصدا

امور بسیاری هستند که ما به سبب پوشش دهی اوقات فراغت و سرگرم گشتنمان انجام می­‌دهیم، اما بی‌خبر از آنکه در حال نزدیک گشتن به عارضه کم شنوایی ناشی از نویز می‌باشیم.

البته که انجام تفریحاتی اعم از اتومبیل سواری، تیراندازی در فضای سالن، شکار، حضور در کنسرت، گوش دادن به موسیقی با صدای بسیار بالا و همینطور موتورسواری می‌تواند چند گام مهم در تهدید سلامت شنوایی ما و بروز کم شنوایی ناشی از نویز محسوب گردد.

شاید این مورد توجه شما را برانگیزد، اما باید بدانید که استفاده از کلاه ایمنی نه تنها به سلامت شنوایی ما کمک نمی‌کند بلکه به کاهش کیفیت در آن دامن خواهد زد. بدین ترتیب که صدای باد به شکل مداوم به گوش رسیده و داخل کلاه در حالت چرخش قرار گرفته و در نتیجه به تغییر فشار اطلاق می‌گردد.

تشخیص کم شنوایی ناشی از نویز

در این قسمت قرار است از علائم نگران کننده­‌ای یاد نماییم که شما را وادار می‌سازد تا بدون فوت وقت از سوی متخصص شنوایی شناس مورد معاینه قرار گیرید.

  • در زمان برقراری ارتباط با دیگران متوجه خواهید شد، که فهم سخنانشان همانند سابق نیست و صدایشان برایتان نافهوم است‌. توجه داشته باشید که چنین شرایطی به سبب قرارگیری در معرض فرکانس‌های بالا ایجاد گشته است.
  • زمانی که با حس ناخوشایند درد در ناحیه گوش خود دست و پنجه نرم می‌کنید و تنها بعد زمانی کوتاهی از قرار گیری در معرض صداهای بلند می‌گذرد.
  • زمانی که از سوی دیگران به شما هشدار داده خواهد شد که در زمان سخن گفتن، صدایتان بسیار بلند و گاه آزاردهنده است.
  • زمانی که با صدای وز وز، صدای سوت، صدای غرش یا صدای زمزمه دائم در گوشتان دست و پنجه نرم می‌کنید

انواع کم شنوایی ناشی از نویز

حال زمان آن است که دریابید کم ناشی از نویز در یک نوع واحد صورت نمی‌پذیرد و در چند مورد تقسیم‌‌بندی خواهد شد:

کم شنوایی ناشی از اصوات زودگذر و انفجاری:

این نوع از کم شنوایی ناشی از نویز زمانی رخ خواهد داد که شخص مدنظر در معرض تهدید سر و صدای یکباره و به صورت کاملا ناگهانی وابسته به صدای شلیک از اسلحه، موسیقی راک و انفجار، صورت پذیرد. تنها چند ساعت تا چند روز به‌ طول می‌انجامد تا عارضه کم در این افراد، جای خود را به علائمی اعم از وزوز گوش و سرگیجه بدهند. البته چنانچه شرایط زندگی و شغلی خود را بهبوده نبخشند و دستخوش تغییر ننمایند،کم شنوایی موقتی، برای همیشه همراه فرد خواهد بود.

کم شنوایی ناشی از اصوات نابهنجار به صورت طولانی مدت:

نوع دیگر زمانی رخ می‌دهد که شخص در بعد زمانی طولانی در معرض اصوات بلند بوده و به مرور متوجه آشکار گشتن علائم کاهش کیفیت شنوایی گردد در نهایت دائم و همیشگی شود.

آیا کم شنوایی ناشی از سر و صدا در هر دو گوش اتفاق می افتد؟

احتمال می‌رود که کم شنوایی ناشی از نویز هر دو گوش را درگیر خود سازد. اما گاهی نیز در برخی از افراد چنین شرایطی تنها یک گوش فرد را در معرض آسیب قرار خواهد داد.

وابسته به میزان شدت و انواع اصواتی که افراد با آن مواجه می‌گردند، میزان درگیری در یکی از گوش‌ها و یا هر دو آن‌ها متفاوت خواهد بود. مضاعف بر این مورد، بعضی از عوامل همچون اختلالات گوش و برخی از بیماری‌ها نیز می‌توانند در کم شنوایی یک یا هر دو گوش‌ها موثر واقع گردند.

 

آیا کم شنوایی ناشی از سر و صدا در هر دو گوش اتفاق می افتد؟

کلام پایانی

کم شنوایی ناشی از نویز در برخی از مواقع کاملاً آنی بوده و در همان لحظات ابتدایی قرارگیری افراد در معرض نویز آشکار و فرد را به چالش می‌کشانند. بدین ترتیب این احتمال نیز می‌رود که در شرایطی دیگر تأثیر اصوات ناهنجار در دراز مدت فرد را متوجه شرایط پیش آمده نماید.

در مجموع و شرح نتایج سخنانی که تا به این قسمت ارائه نمودیم، هدف اصلی خنثی سازی تأثیر نویز و صدا‌های بلند بر کیفیت و سلامت سیستم شنوایی می‌باشد. از همین رو مطلوب‌ترین شیوه به سبب ممانعت از این قبیل از آسیب‌ها، داشتن حساسیت در عمل به هر نوع راه‌ حل پیشگیرانه می‌باشد.

اما چنانچه با عارضه کم شنوایی ناشی از نویز دست و پنجه نرم می‌کنید؛ می‌توانید به کمک سمعک و بدون کوچکترین جلب‌ توجهی از سوی دیگران، به شرایط معمول و سابق زندگی شخصی و شرایط شغلی سابقتان بازگردید.

بیش از ده سال است که کلینیک کازمادیک‌ پروتز با تکیه‌ بر پرسنل متخصص و تجهیزات بروز و مدرنی که در اختیار دارد، بهترین همراه در این مسیر برای مراجعان درگیر با عارضه کم شنوایی محسوب می‌گردد.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *