Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

آیا امکان رانندگی با پای مصنوعی وجود دارد؟

چکیده محتوا

آیا امکان رانندگی با پای مصنوعی وجود دارد؟

شاید افرادی که در آستانه انجام قطع عضو هستند با این چالش دست و پنجه نرم می‌کنند که آیا امکان رانندگی با پای مصنوعی وجود دارد؟

توجه داشته باشید که پروتزها و پاهای مصنوعی وابسته به نوع طراحی که دارا هستند، این قدرت را در اختیار دارند تا به چالش‌های افرادی که به وابسته به قطع پا زندگی‌ شان دستخوش تغییر گشته است، پایان بدهند و به زندگیشان روال سابق را بازگردانند.

این قبیل از پروتزها مضاعف‌ بر انجام وظایف عملکردی، در برخی مواقع حتی در شرایط ظاهری فرد، وضعیت مطلوب و مثبتی را به جریان خواهد انداخت، بدین ترتیب که به نمای حقیقی از پای اصلی نزدیک گردد. این احتمال می‌رود که بعضی از افراد هنوز برای گام برداشتن با پای مصنوعی از عصا یا واکر استفاده می‌کنند.

در حالیکه در صورت مورد قیاس قرار دادن خودشان با افراد دیگر اما با شرایطی مشابه متوجه خواهند شد که، آن‌ها توانایی گام برداشتن بدون هیچ کمکی دیگری و به سهولت را دارا هستند.

زمانی که روند طراحی پروتز پا به شکل صحیح و با تکیه‌ بر تخصص کافی و تجهیزات پیشرفته انجام پذیرد علاوه‌بر عدم رقم خوردن چنین عوارضی، میتوان با قدرت به این ابهام که آیا امکان رانندگی با پای مصنوعی وجود دارد؟ پاسخ بلی داد.

پای مصنوعی چیست؟

پیش از آنکه پاسخی جامع در باب مواجهه با این سوال که آیا امکان رانندگی با پای مصنوعی وجود دارد؟ بدهیم، ماهیت کلی و اما مختصر، در باب پای مصنوعی خدمتتان ارائه خواهیم نمود.

زمانی که شخص وابسته به دلایل متعددی اعم از نقص مادرزادی، بیماری، بروز جراحت، حادثه دلخراش یا رخداد یکباره دیگری، یکی و یا هر دو پای خود را از دست می‌دهد، پزشک یا متخصص جراحی بر آن می‌گردد تا، وابسته به نتایجی که از آزمایشات روتاتور و ترانس فمورال بدست می‌آید، برای تهیه عضو مصنوعی بیمار را آماده نماید.

برای تکامل اطلاعاتمان در باب آیا امکان رانندگی با پای مصنوعی وجود دارد؟ نیاز به این توضیحات است که؛ این پاها به سبب یاری رساندن به شخص مدنظر و به منظور بازیابی مجموع عملکردهایی که به واسطه آن اندام انجام می‌پذیرد، مورد استفاده فرد متقاضی قرار خواهد گرفت. این پروتز در نوع واحد طراحی نگشته و وابسته به نیازهای هر شخص از نوع کاربری و شکل ظاهری آن، از انواع متفاوتی برخورد است.

رایج‌ترین اشکال این پروتزها انواع بالا و زیر زانو می‌باشند. توجه داشته باشید، نوع پایی که فرد دریافت خواهد کرد وابسته به میزان کمبود پا و یا قسمتی که قطع صورت پذیرفته، می‌باشد. توجه داشته باشید که همه‌ی انواع پروتز ساق پا شامل پا و حفره می‌‌گردند و برای اتصال به اندام مدنظر آماده‌سازی خواهد گشت.

لازم بذکر است که وابسته به ناحیه‌ای که قطع عضو صورت پذیرفته است، سبک‌ها و یا طرح‌های متعددی از پروتز پای مصنوعی به فرد درخواست دهنده ارائه خواهد گشت. در قسمت بعد مضاعف بر پرداختن به این موضوع که آیا امکان رانندگی با پای مصنوعی وجود دارد؟ یا خیر؟ با اجزای تشکیل دهنده آن آشناییت خواهیم یافت.

 

پای مصنوعی چیست؟

اجزای مختلف پای مصنوعی و نحوه عملکرد آن‌ها

به این موضوع توجه داشته باشید که پروتز پا از متریالی سبک وزن ولی با مقاومت قابل توجه طراحی و آماده‌سازی خواهد گشت‌. به همین سبب می‌توان با اطمینان در مواجهه با سوال آیا امکان رانندگی با پای مصنوعی وجود دارد؟ با نام بردن از او به عنوان همراهی بی‌نظیر، پاسخ بلی داد.

وابسته به محل منقطع گشتن عضو، این احتمال می‌رود که ساق، مچ یا مفاصل عملکردی زانو همراه با یکدیگر وجود نداشته باشند ولی به طور تقریبی می‌توان بیان نمود که در تمامی آن‌ها چند قطعه با جز دائمی و قطعی می‌باشد، که به شرح زیر هستند:

  • سوکت
  • سیستم تعلیق
  • مکش
  • سوسپانسیون خلا
  • فیلر (پدیلین)
  • پنجه

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره پروتز پای هوشمند با کارشناسان ما در ارتباط باشید

در پاسخ مثبت به سوال آیا امکان رانندگی با پای مصنوعی وجود دارد؟ باید تمام این قطعات به خوبی ایفای نقش کنند.

هر یک از این موارد وظیفه بخصوصی را دارا هستند و عدم ایفای نقش صحیح در هر کدامشان، می‌تواند این روال را با اختلال یا نقص همراه سازد.

سوکت یک قالب دقیق از باقیمانده عضو منقطع می‌باشد که به سبب قرارگیری روی اندام مدنظر، سبب ایجاد اتصال میان عضو مصنوعی و بدن خواهد گشت. در پاسخ به سوال آیا امکان رانندگی با پای مصنوعی وجود دارد؟ نوع د کیفیت کارآیی سوکت برای موفقیت استفاده از آن نقش کلیدی دارد.

به هیچ وجه نمیتوان نقش برجسته و بسیار حیاتی سوکت را به عنوان تنها اتصال دهنده نادیده گرفت. بدین ترتیب که روند طراحی و قالب‌گیری جزئی‌بینانه و توام با دقت بالای سوکت قابلیت ممانعت از بروز هر نقص کوچک و عمده‌ای در آینده را داراست.

بدین ترتیب نمیتوان در طراحی و ساخت سوکت در تمامی پروتز‌ها قالب واحدی را مدنظر قرار داد چراکه، این مورد برای هر شخص کاملا اختصاصی و ویژه می‌باشد.

در مورد دوم و به سبب تکامل شرح پاسخ به این سوال که آیا امکان رانندگی با پای مصنوعی وجود دارد؟ یا خیر؟ از سیستم تعلیق به عنوان جز مهم دیگر در پروتر پا نام خواهیم برد.

این قطعه معین‌ کننده این مورد است که پروتز تحت چه شرایطی این قابلیت را داراست که به واسطه‌ی سوسپانسیون خلا، روند تنظیم مکش را برای فعالیت‌های حرکتی مدیریت نماید. فیلر موظف است تا استحکام لازم میان نقطه سوکت تا نقطه اتصال به زمین را فراهم سازد.

در روند تولید پای مصنوعی در برخی از مواقع فوم‌های خاصی به نام پدیلین در مجموعه اجزای پروتز پا قرار می‌گیرد تا مضاعف‌بر اعمال وزن مناسب، پروتز از مزیت‌های متعدد دیگری اعم از استقامت بالای بهره‌مند گردد.

در این مورد و به سبب تکامل شرح پاسخ به این سوال که آیا امکان رانندگی با پای مصنوعی وجود دارد؟ یا خیر؟ باید بگوییم، قسمت مچ و پنجه هم تمام سعی درمانگر بر آن است تا با بکارگیری متریال متعددی اعم از پلاستیکی، چوبی و فلزی و مدنظر قرار دادن مواردی چون وزن و شرایط فیزیکی بیمار، بهترین و بی‌نقص‌ترین روند ممکن را در طراحی و ساخت پای مصنوعی پیش ببرند.

البته در هر زمانی که تغییرات جسمی در بدن اعمال گشت، پروتز متناسب با آن، روندی تغییرات متناسبی را طی خواهد نمود. از همین‌ رو در هر برهه‌ای از زمان همچون یک پای واقعی در هر نوع فعالیتی اعم از رانندگی همراه شما خواهد بود. حال این شما هستید تا با اطلاعاتی که در اختیار دارید، یک پاسخ آگاهانه و بدور شبهه به سوال زیر بدهید.

آیا امکان رانندگی با پای مصنوعی وجود دارد؟

آیا امکان رانندگی با پروتز پا وجود دارد؟ حال به قاطعیت پاسخ سوال که آیا امکان رانندگی با پای مصنوعی وجود دارد؟ یا خیر؟ را در این قسمت ارائه‌ خواهیم نمود. آری! بدون شک شما با وجود داشتن پای مصنوعی می‌توانید، همچون یک فرد عادی از از مزیت‌های رانندگی بهره‌مند گردید.

به واسطه بهره‌مندی از پروتز پا مناسب و آموزش‌ های مورد نیاز برای عدم برخورد با هر مشکل کوچک و بزرگی، توانایی رانندگی همچون سابق را کسب خواهید کرد. ناگفته نماند که این مورد به طور کامل وابسته‌ به نوع پروتز پا و میزان تطبیق آن با نوع و میزان عملکرد پا طبیعی می‌باشد.

بعضی از پروتزهای مدرن پا به نحوی طراحی و آماده‌سازی می‌گردند که توانایی لازم به فرد را به سبب حرکت و کنترل خودرو به او بخشیده شود. مضاعف بر این مورد، تعدادی از پروتزها توام با سیستم‌ های کنترل الکترونیکی ایفای نقش می‌کنند و به فرد توانایی خواهند بخشید که به کمک حرکت عضلات باقیمانده در عضو مقطع، نوع عملکرد پروتز کنترل و مدیریت گردد.

در مجموع برای تکامل پاسخ به این ابهام که آیا امکان رانندگی با پای مصنوعی وجود دارد؟ باید بیان داریم که برای کسب توانایی لازم به جهت رانندگی با پروتز پا، باید از آموزش اختصاصی آن بهره‌مند گردید.

 

 آیا امکان رانندگی با پای مصنوعی وجود دارد؟

کلام پایانی

امید داریم مضاعف بر دریافت پاسخ این سوال که آیا امکان رانندگی با پای مصنوعی وجود دارد؟ با تمامی زوایا و ابعاد مرتبط با آن آشناییت یافته باشید.

در گذشته‌ها افرادی که با عارضه قطع عضو دست و پنجه نرم می‌کردند ناگزیر درگیر چالش‌های متعددی می‌گشتند. اما در حال حاضر وابسته به پیشرفت علم و تکنولوژی امکانات بخصوصی برای این گروه از افراد فراهم آمده و روال زندگی را برایشان سهولت بخشیده است.

البته‌که سابق از این، رانندگی با پروتز یک رویای دست نیافتنی محسوب می‌گردید که به کمک مجموعه‌‌ های فعال در این حوزه به ویژه کلینیک کازمادیک‌ پروتز محقق گشته است.

بیش از ۱۰ سال است که کلینیک کازمادیک‌ پروتز با تکیه‌ بر پرسنل متخصص و پیشرفته‌ ترین تجهیزات روز دنیا، پروتز پای درخواستی شما را کاملا ً متناسب با ظاهری کارآمد و نوع کارکرد مدنظر و متناسب با نیازهایتان طراحی و آماده‌ سازی می‌کند و نگرانی شما را در این باب که آیا امکان رانندگی با پای مصنوعی وجود دارد؟ رفع خواهد ساخت.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *