Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

اهمیت سوکت پروتزی در انواع پای مصنوعی

چکیده محتوا

اهمیت سوکت پروتزی در انواع پای مصنوعی

از اهمیت سوکت پروتزی در انواع پای مصنوعی نمی‌توان به راحتی گذر کرد چراکه؛ حذف آن نمی‌تواند روال این عضو مصنوعی را در حالتی نرمال و معمول پیش ببرد.

متاسفانه در میان بیماری‌های متعددی که در این روز‌ها با اخبار تلخشان ما را می‌آزارند؛ نقص و یا قطع عضو نیز، وابسته به دلایل متعددی اعم ازوقوع حادثه،بروز بیماری‌های متعددی و یا مادرزادی درصد قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهند.

این رویداد عوارض عاطفی و روحی منفی متعددی را می‌تواند در پی داشته باشد که به واسطه معجزات علم پزشکی و تکنولوژی و خلق پروتز تا میزان عمده‌ای قابل رفع خواهد بود. اما کیفیت پروتز و میزان به کارگیری آن در قالبی مطلوب وابسته به نوع اتصال این اندام مصنوعی با باقیمانده اندام طبیعی بدن می‌باشد که بر عهده سوکت پروتزی است.

این قطعه به سبب نوع اتصالی که میان اندام‌ها به جریان می‌اندازند. راندمان‌های مفید و البته نتیجه‌بخشی را به همراه خواهند داشت.

مواردی اعم از تحمل وزن و پخش آن میان تمامی قطعات سیستم پروتز، ایجاد نمودن چسبندگی مطلوب، حاکمیت تناسب مطلوب، صحیح و بدون نقص میان تمامی اندام از عملکردهای مفید این وسیله محسوب می‌گردند. در ادامه بیشتر با مبحث اهمیت سوکت پروتزی در انواع پای مصنوعی آشناییت خواهیم یافت.

انواع سوکت های پروتزی در پای مصنوعی

اهمیت سوکت پروتزی در انواع پای مصنوعی در هر نوع می‌تواند درجه متفاوتی داشته باشد چراکه هر شخص طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته چنانچه این شرایط از بالای زانو، ایجاد شده باشد، طیف گسترده‌‌تری را از لحاظ تنوع شامل خواهد شد. این تنوع برای آن است تا، پروتزیست بتواند با تکیه‌بر نیازها و ویژگی‌های هر شخص، بهترین و نزدیک‌ترین نوع ممکن به نیاز‌ها و علایق فرد را طراحی نمایند.

 

انواع سوکت های پروتزی در پای مصنوعی

·مدل TOTAL CONTACT:

در گام ابتدایی برای پی بردن به اهمیت سوکت پروتزی در انواع پای مصنوعی از مدلی نام خواهیم برد که به صورت تمام و کمال با استامپ تماس مستقیم داشته و تمام وزن فرد در قالبی کاملا یکنواخت، در سطح سوکت پراکنده خواهد نمود.

مدل تحمل وزن خاص (Specific Surface Bearing) در نوع دوم روند وزن گیری تنها در بخش‌های ویژه‌ای از استامپ انجام خواهد پذیرفت که میزان قدرتشان در توانایی تحمل وزن قابل ستایش است. تاندون کشکک و یا ناحیه داخلی ساق پا از بهترین کاندیدا برای انجام این امر است.

·مدل Flexion Synergy:

و اما این نوع موظف است تا میان حرکت طبیعی زانو و فلکسیون استامپ در بعد زمانی که فرد در حال گام برداشتن است تطبیق و تناسب لازم را برقرار سازد.

·مدل Rigid

در بعد دیگری از پرداختن به موضوع اهمیت سوکت پروتزی در انواع پای مصنوعی از مدل Rigid یاد خواهیم نمود که صاحب استحکام و کمان ناپذیری بی‌نظیری می‌باشد. این مدل تنها برای پوشش‌دهی برخی از افراد با نیازهای متفاوت و خاص توصیه می‌گردد.

·مدل Vacuum

همانطور که از نام این مدل بر‌می‌آید، در روند طراحی و همینطور تولیدش، فناوری واکیوم به سبب رقم خوردن یک فشار مثبت درون سوکت با هدف تثبیت کامل به عنوان یک قانون و قاعده کارآمد می‌باشد.

·مدل Suspension

توجه داشته باشید که به سبب حفظ پروتز در مکان قرار گیری‌اش از شیوه‌های متعدد سیلیکونی و همینطور کاستن میزان فشار کمک گرفته می‌شود.

·مدل Energy Storing

در طی پرداختن به موضوع اهمیت سوکت پروتزی در انواع پای مصنوعی از مدل Energy Storing به سبب ذخیره سازی و منتقل گشتن انرژی در زمانی یاد می‌شود.

توجه داشته باشید که تمامی این مدل‌ها از ترکیبات متعددی از متریال‌های مختلف به منظور ‌تولید سوکت پروتزی بالای زانو مورد استفاده قرار خواهند گرفت. البته نوع پیشروی در این مسیر و نتیجه‌‌ای که نائل می‌گردد وابسته به نیازها و ویژگی‌های مراجعه ‌کننده می‌باشد.

·سوکت کوادری لترال (Quadrilateral):

در آخرین مورد به سبب ارائه ماهیتی کلی از اهمیت سوکت پروتزی در انواع پای مصنوعی حال سوکت کوادری لترال را معرف حضورتان خواهیم بود. این نوع صاحب قدیمی‌ترین طراحی‌های سوکت به سبب تکامل پروتز قطع عضو بالای زانو بشمار می‌رود‌. اما در هر وقت و مکانی امکان تهیه آن وجود نخواهد داشت.

دلایل اهمیت سوکت پروتزی در انواع پای مصنوعی؟

موضوع اهميت سوکت پروتزی در انواع پای مصنوعی در جایی برای شما قابل فهم‌ خواهد شد که، با مواردی که به این مهم دامن می‌زنند، آشناییت کامل یابید:

چرا سوکت های پروتزی مهم هستند؟

· راحتی و تناسب با اندام باقیمانده:

چنانچه یک سوکت پروتزی موفق یه طی گشتن روند درخشانی در حوزه طراحی د آماده‌سازی گردد، شرایط راحت و لذت‌بخشی را برای فرد رقم خواهد زد و با تحقیق از او متوجه خواهید شد که گویا، میزان ناراحتی از نقاط فشار کاسته شده است.

·تحرک و کارکرد:

در تکامل شرح پاسخی که برای اهمیت سوکت پروتزی در انواع پای مصنوعی ارائه گشت باید بیان داریم که، یک سوکت با طراحی مناسب بیشتر قدرت ممکن در تسهیل حرکت طبیعی فرد در زمان استفاده از پای مصنوعی را دارد.

در چنین شرایطی افراد درگیر با عضو مقطع را در شرایط مطلوبی برای انجام طیف وسیعی از فعالیت‌ها بدون کمترین تشویشی قرار خواهد داد.

·سلامت و تندرستی:

نسبت به این هشدار نیز توجه لازم به خرج بدهید که سوکت‌های با فیت نامناسب در وهله اول به تحریک پوست، بروز زخم‌ها و چالش‌های‌ دیگری به سبب تضعیف سلامتی فرد منتهی می‌گردد.

·بهبود کیفیت زندگی:

بدین سبب بر موضوع اهمیت سوکت پروتزی در انواع پای مصنوعی صحه می‌گذاریم که تنها مورد مطمئن به سبب رفع نیازهای افراد و صعودی گشتن میزان کیفیت در زندگی فرد به کمک پروتز پا می‌باشد.

بیشتر بخوانید

چگونه باید از سوکت پروتز خود مراقبت کرد؟

در قسمت قبل بر موضوع اهمیت سوکت پروتزی در انواع پای مصنوعی صحه گذاشتیم و دلایل و برهان زیادی برای آن برشمردیم. به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی نمیتوان این حقیقت را کتمان کرد که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. از همین رو با مراقبت از این قطعه از بروز هر تهدید به سبب کاهش سلامت آن، خودداری خواهیم نمود‌.

به جرئت میتوان بیان داشت که مراقبت توام با حساسی از سوکت به اندازه مراقبت از استامپ و شاید بیشتر حائز اهمیت می‌باشد. به همین سبب پنداشتیم که بهترین موضوع برای مبحث امروز می‌تواند اهمیت سوکت پروتزی در انواع پای مصنوعی باشد.

شما موظف هستید تا یک تایم کوتاه از روند معمول زندگی خود را تمیزی این قطعه با هدف افزایش طول عمرش اختصاص بدهید. البته‌که روند توام با مشقتی نخواهد بود و تنها نیازمند یک قطعه دستمال مرطوب هستید.

شما در این روند مجاز به استفاده از آب و صابون نخواهید بود. به این مورد توجه داشته باشید که حتما باید روند تمیز نمودن سوکت، پیش از نصب پروتز صورت پذیرد. به این مورد توجه داشته باشید که به خرج دادن کمترین بی‌توجهی در این باب می‌تواند شما را با مواردی توام با رنجش همراه سازد:

1.بوی بد

2.مشکلات چالش‌برانگیز پوستی

3.ملتهب گشتن و قرمزی پوست

4.تجمع باکتری‌های متعدد

5.بروز عفونت

وابسته به برجسته بودن موضوع اهمیت سوکت پروتزی در انواع پای مصنوعی به دور از حیرت نیست که اغلب پروتزها و سوکت‌ها که نقش مرکزی این اندام را بازی می‌کنند، از دستورالعمل های مراقبتی خاصی برخوردار باشد. عدم توجه به هر یک از این موارد چالش‌برانگیز خواهد بود و عمر محصول را کاهش خواهد داد.

 

چگونه باید از سوکت پروتز خود مراقبت کرد؟

کلام پایانی

حال دیگر ماهیت کاملی از شرح موضوع اهمیت سوکت پروتزی در انواع پای مصنوعی در اختیار دارید. توانبخشی نقص عضو پروسه‌ای در حال رشد محسوب می‌گردد. این پروسه از طراحی و روند متفاوتی به سبب ارتقا وضعیت حال حاضر بکار گرفته می‌شود.

بدون شک این میزان تجربه قابل تحسین و دانش تخصصی پروتزیست در روند طراحی و آماده‌سازی سوکت پروتز است، که به راحتی و آسایشتان در ضمن استفاده اطلاق می‌گردد.

این قطعه قابلیت محافظت از بدن شما را داراست و تمام تلاشش بر آن است تا از بروز آسیب از سوی وزن به پاهایتان جلوگیری سازد. در این مقاله اطلاعات مفیدی در باب اهمیت سوکت پروتزی در انواع پای مصنوعی کسب نمودید.

حال کلینیک کازمادیک‌پروتز را به عنوان یکی از بی‌نظیر‌ترین مجموعه‌های فعال در این حوزه و در سطح خاورمیانه معرف حضورتان خواهیم بود که با تکیه‌بر کادری متخصص و تجهیزاتی پیشرفته در روند طراحی و تولید پروتز پا همچنان می‌درخشد.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *