Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

آرتریت روماتوئید

چکیده محتوا

آرتریت روماتوئید

از آرتریت روماتوئید به عنوان نوعی اختلال کاملاً خود ایمن یاد می‌شود که به سبب درگیر نمودن مفاصل هدف، به واسطه بروز و اوج گیری آسیب آرتریت التهابی و همینطور درگیر نمودن ناحیه خارجی مفصل فرد را به چالش می‌‌کشاند.

عموماً چند مفصل، در کنار یکدیگر مچ می‌شوند تا، به واسطه اوج‌گیری آسیب در مفاصل دو دست شخص و در پی آن سفت شدنش بعد از خواب صبح، چند ساعت به طول خواهد انجامید. این مدل، نوع و میزان فعالیت حاکم به سبب ارزش‌یابی و همینطور مدیریت نمودن آرتریت روماتوئید را وصف خواهد کرد.

چنانچه بیاناتمان تا به اینجا، این عارضه را در رده مبهمی برایتان قرار داده، تا به انتها همراه ما باشید. تمام سعیمان بر آن است تا با زبانی ساده، مفصل و اما مختصر و مفید این موضوع را مورد بررسی قرار داده و پاسخ تمام ابهاماتتان در این حیطه را دریافت نمایید.

آرتریت روماتوئید چیست؟

در حوزه پزشکی از آرتریت روماتوئید یه عنوان یکی از امراض شناخته شده خود ایمن سیستمیک یاد می‌گردد. این بیماری وابسته به حاکمیت اختلال التهابی مزمن، هنوز هم ریشه و یا علت رخدادش را در اختیار پزشکان قرار نداده و اغلب با درگیر نمودن مفاصل قسمت سینوویال علائم خود را آشکار می‌سازد.

آغاز و پیشروی این عارضه در بدن، در مفصل‌های کوچک محیطی ریشه می‌دوانند و عموما در قالبی متقارن است. چنانچه بیماری در همین قسمت و در همین برهه در نطفه خفه نشود، با پیشتازی مضاعف‌، مفاصل پروگزیمال را نیز درگیر خود می‌سازد.

زمانی که مفصل ملتهب گردد و روند درمانی به سبب کاهش آن به کار گرفته نشود، به مرور و با گذشت بعد زمانی کوتاهی به تخریب گشتن آن، توام با فرسایش غضروف‌ ها و استخوان‌ها اطلاق خواهد گشت.

از زمانی که نشانه‌ های این عارضه شروع به آشکار شدن خواهند نمود تا گذشت یک بعد زمانی ۶ ماهه، پزشکان از آن به عنوان RA اولیه یاد می‌کنند.

اما چنانچه بعد از ۶ ماه هنوز هم عارضه دستخوش تغییرات درمانی نگردد و تمامی علائم همچنان به قوت خود باقی بماند، نام RA ایجاد شده را به خود خواهد گرفت. موردی که این بیماری را با ابهام همراه ساخته، عدم وجود هیچ نوع آزمایش آزمایشگاهی با هدف تشخیص بیماری می‌باشد.

البته‌که تنها یک رویکرد بالینی جزئی نگرانه و جامع می‌تواند، این عارضه را تشخیص و هر چه سریعتر مانع از بروز جدی آسیب به مفصل بیمار شود. دو رده درمان دارویی و غیر دارویی با مکمل گشتن در کنار يکديگر، می‌توانند تاثیرات مثبتی را در درمان این عارضه به دنبال داشته باشند.

در دنیای امروز برخی از انواع داروهای ضد روماتیسمی می‌توانند، با قدرت ویژه‌ای که در اختیار دارند، به درمان زود هنگام آرتریت روماتوئید بینجامند.

حتی با اینکه روند درمانی برای فرد بیمار به صورت تمام و کمال، اجرا شود، هنوز هم ممکن است وابسته به عوارض بعد از بروز این بیماری منحوس، دست به گریبان عوارض قابل توجهی گردند. آری! تمامی مراحل در دو رویه درمان دارویی و غیر دارویی باید در هم تنیده شود تا نتیجه بهبودی کامل نائل آید.

آرتریت روماتوئید چیست؟

علت ایجاد آرتریت روماتوئید چیست؟

تا به امروز هنوز هم هیچ دانشمندی، در باب علل بروز اختلال در نوع عملکرد سیستم ایمنی بدن نظریه قطعی ارائه ننموده است. شايد گروهی از اشخاص وابسته به دلایل ژنیتیکی متعدد که سال‌ هاست؛ بدنشان با آن درگیر می‌باشد، بیش از سایرین در معرض این تهدید جدی قرار گیرند.

البته یک نظریه نسبتا اثبات شده در باب علت ایجاد آرتریت روماتوئید وجود دارد و بیان می‌کند، اشخاصی که با این ویژگی بارز ژنتیکی دست و پنجه نرم می‌کنند، وابسته به وجود نوعی باکتری و یا ویروس بدن در معرض بروز روماتیسم مفصلی قرار می‌گیرند.

در طی پیشروی بیماری آرتریت روماتوئید در بدن فرد، آنتی بادی‌ هایی که در سیستم ایمنی او فعالیت می‌کنند؛ به پوشش صاف و صیقل مانند سطح مفصل که به سینوویوم شهرت دارد، حمله‌ور می‌شوند. طی گشتن این روند به بروز احساس رنجور درد و ملتهب گشتن مفصل هدف، اطلاق می‌گردد.

این میزان از التهاب به مرور و به سبب عدم واکنش مثبت نسبت به روند درمان، سبب افزایش ضخامت حاکم در پوشش نواحی اطراف سینوویوم خواهد شد.

در گام پایانی و بعد از مدتی دست و پنچه نرم کردن با این بیماری، چنانچه پروسه درمانی کارآمدی برای بهبود این شرایط توسط پزشک متخصص آغاز و تمام و کمال اجرا نگردد، غضروف‌ها مورد هدف مستقیم قرار گرفته و مرور مستهلک خواهد گشت.

ناگفته نماند مفصل‌‌ها به کمک مجموعه‌ای از تاندون‌ها و رباط‌ها به هم اتصال می‌یابند که بروز تضعیف و کشیدگی در آن، امری طبیعی و بدور از حیرت است.

در پایان این رویه دیگر نمیتوان، انتظار سلامت حاکی در مفصل‌ها را داشت چراکه؛ به مرور و توام با شدت پیکربندی و قالب اصلی‌اش نابود خواهد گشت.

بیشتر بخوانید

چگونگی تشخیص آرتریت روماتوئید

به این دلیل که علائم حاکی در اختلال آرتریت روماتوئید دائمی نبوده و گاه اوج می‌گیرند و گاه پنهان می‌شوند؛ باید بگوییم که تمامی علائم و نشانه‌های ابتدایی در آن در قالب یک هشدار به فرد بیمار، همچون سایر امراض دیگر است.

به جرئت می‌توان گفت که تشخیص زود هنگام بیماری آرتریت روماتوئید مشقت‌ بار و گاهی غیر ممکن است. چنانچه گمان می‌بردید علائمی به شرح زیر، در قالب یک هشدار، سعی دارد بدن شما را متوجه پیشروی نوعی بیماری نماید، حتما به پزشک مراجعه داشته باشید تا به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرید:

-دچار گشتن به خشکی آزاردهنده مفاصل در ساعات ابتدایی روز یا بیدار شدن از خواب

-بروز تورم و همینطور تجمع مایع نواحی اطراف چند مفصل، در یک بعد زمانی واحد

-متورم گشتن ناحیه مچ دست‌ فرد و همینطور برخی از انگشت‌ ها به صورت کاملا مشابه و متقارن

-مشاهده برای توده‌هادر نواحی زیر پوستی

   تست خون1.تست خون

چنانچه پزشک شک کند، سلامت جسمیتان به سبب دست و پنجه نرم کردن با این اختلال مورد تهدید قرارگرفته است، بدون فوت وقت برای بررسی میزان التهاب حاکم در بدن انجام آزمایش خون را تجویز می‌نماید

2.آزمایش (RF) و (anti-CCP)

افرادی که بیماری روماتوئید در بدنشان آغاز به شگفتن و بعد از آن در حال ریشه دواندن است، عموما، از وجود درصد بالای رسوب گلبول‌های قرمز در قیاس با مقدار نرمال در هر فردی با علائم متعددی شکوه دارد.

در صورت اثبات این شرایط جسمی، یک فرآیند التهابی در بدن فرد، او را درگیر اثرات منفی‌اش ساخته است.

عکس برداری

انجام پروسه عکس‌برداری به واسطه اشعه X یک تکنیک تشخیصی بی‌نظیر برای آگاهی از درگیری گشتن فرد با بیماری آرتریت روماتوئید می‌باشد.

از مزیت‌ های بهره‌مندی از این شیوه، میتوان به آگاهی از میزان پیشرفت این بیماری اشاره داشت.

3.انجام MRI یا سونوگرافی

نتایج حاصله از انجام ام آر آی و سونوگرافی نیز، علاوه‌بر قدرتی که برای تشخیص این بیماری منحوس در اختیار دارد، می‌تواند میزان پیشرفت آن را بسنجد.

تاثیرات ورزش و رژیم غذایی در درمان آرتریت‌روماتوئید

البته‌ که فعالیت سالم و کافی در صورت درگیر بودن با بیماری آرتریت روماتوئید می‌تواند، نتیجه مثبت و البته بی‌نظیری را به دنبال داشته باشد.

در برخی از مواقع این احتمال می‌رود که به سبب احساس درد در مفاصل دیگر مایل به ادامه برخی از فعالیت‌ها نباشیم، اما پروش ماهیچه‌‌های ضعیف و مفصل‌هایی غیرمنعطف‌ نتیجه عدم انجام فعالیت کافی و توقف یکباره آن می‌باشد و به حادتر گشتن بیماری در بدت فرد دامن می‌ زند.

البته‌ که متخصص فیزیوتراپی با تجارب و علمی که در اختيار دارد، مهارت کافی را به سبب آموزش تمریناتی موثر در در کاهش درد و ممانعت از تضعیف مفاصل در اختیار دارد.

انجام فعالیت‌ های ورزشی روتین، موجب کاسته شدن از میزان استرسی که افکارتان را پوشانده، می‌شود و تحریک ساختن مفاصل درگیر و در نهایت تقويت گشتن ماهیچه‌های حامی را در پی دارد.

قرار نیست به هیچ وجه با افراط و یا تفریط سلامت جسمیمان را به سبب درگیری با عارضه آرتریت روماتوئید در مسیر اشتباهی قرار بدهیم. بدون‌ شک که برقرار نمودن تعادل کافی میان معقوله استراحت و ورزش صاحب اهمیت دو چندان است.

در حقیقت استراحت سبب می‌گردد که، مفاصل درگیر گشته با التهاب احساس مطلوب‌ تری را تجربه نمایند. این در حالی است که عدم تحرک و ثبات فعالیتی، موجب خشک‌ شدن عضلات و تضعیف آن‌ها خواهد گشت.

به یکباره روند زندگیتان را با انجام فعالیت‌ های سنگین، تغییر ندهید. باید تمرینات ورزشی خود را به مرور در روند نمودار صعودی قرار بدهید.

چنانچه در حین انجام فعالیت‌ های ورزشی و یا انجام یکی از حرکات، در یکی از مفاصلتان متوجه گرمی، تورم و یا درد آزاردهنده‌ای گشتید، باید سوت توقف آن را تا جایگزین نمودن حرکت دیگر و آرام‌تر گشتن بدن بزنید.

افراد مبتلا به بیماری آرتریت ‌روماتوئید به سبب قرارگیری در معرض بیماری قلبی، نیاز است تا میوه و سبزیجات را جایگزین غذا های پرادویه، چرب و در کل مضر نمایند.

کلام پایانی

این مبحث را با عنوان معرفی بیماری آرتریت روماتوئید آغاز و تمام زوایای مرتبط بدان اعم از نوع شکل‌ گیری، تشخیص و درمان را مورد کنکاش و بررسی قرار دادیم. البته که درگیر گشتن با این بیماری می‌تواند تا میزان قابل توجهی زندگی شما را از یک روتین معمول و سالم خارج سازد.

اما نوع مراقبت‌های شما بعد از ابتلا تسریع و یا کند شدن روند بهبودی آرتریت روماتوئید را معین خواهد ساخت. آیا می‌دانستید که، کلینیک کازمادیک‌ پروتز به سبب ارائه پیشنهاد های درمانی در چند سال اخیر توانسته است، روند بهبود حجم کثیری از بیماران در این حیطه را تسریع بخشد.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *