Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

شین اسپلینت

چکیده محتوا

شین اسپلینت

یکی از مشکلات رایج که ممکن است در جریان ورزش کردن رخ بدهد مشکل شین اسپلینت است. در هنگام بروز این مشکل فرد دچار درد در بخش های لبه ی داخلی استخوان درشت نی می شود. هر نوع فعالیت سنگین ورزشی می تواند منجر به این مشکل شود.

افرادی که به تازگی اقدام به انجام برنامه برای تناسب اندام کرده اند می توانند با این مشکل روبرو شوند. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

شین اسپلینت چیست؟

سندرم فشار داخلی تیبیا نام دیگر این مشکل می باشد. ابتلا به این بیماری باعث می شود که تاندون ها به همراه بافت های استخوانی، غلاف عضلات دچار التهاباتی شوند.

معمولا این درد را افراد در قسمت هایی که به عنوان مرز داخلی استخوان یعنی در محل اتصال عضله به استخوان این درد احساس می شود. این درد را در قسمت شین و لبه ی داخلی تیبیا احساس می کنند.

شین اسپلینت چیست؟

دلیل به وجود آمدن سندرم فشار داخلی تیبیا

علت به وجود آمدن شین اسپیلنت می تواند فعالیت های مداوم باعث شود که عضلات و بافت استخوانی با عنوان پریوست که در پا وجود دارند بیش از اندازه کار کنند.

مشکل سندرم فشار داخلی تیبیا می تواند بر اثر تغییراتی که به صورت ناگهانی در فعالیت های فیزیکی رخ می دهد ایجاد شود. علاوه بر این تغییراتی که در طول و شدت تمرینات به صورت متناوب باشد. به عنوان مثال ممکن است فرد تمرینات خود را در عرض یک هفته افزایش دهد. این امر می تواند بر اثر شدت یافتن تمرین ها یا افزایش مدت زمان آن ها نیز اتفاق بیفتد.

در ادامه قصد داریم به عوامل مختلفی که منجر به ایجاد شین اسپیلنت می شوند اشاره کنیم.

-در صورتی که فرد دارای قوس های غیرنرمال و سخت در کف پا باشد یا ممکن است فرد دچار عارضه صافی در کف پای خود باشد.

-در صورتی که فرد هنگام ورزش از کفش نامناسب یا فرسوده استفاده کند ممکن است سندرم فشار داخلی تیبیا گردد.

-افرادی که بیشترین احتمال ابتلا به این بیماری را دارند دوندگان هستند. برخی دیگر از افراد که ممکن است در معرض ابتلا به این مشکل قرار بگیرند افرادی می باشند که به تازگی وارد ارتش شده اند. دسته دیگر افرادی هستند که به عنوان رقصنده فعالیت می کنند.

بیشتر بخوانید

نشانه های سندرم فشار داخلی تیبیا

شین اسپیلنت دارای نشانه هایی است که در ادامه قصد داریم به رایج ترین علائم آن اشاره کنیم.

-بیشترین نشانه ی این عارضه احساس درد در طول لبه ی استخوان درشت نی در پا است. گاهی ممکن است در محل درد تورم را هم مشاهده کنید.

-گاهی این مشکل با درد هایی شبیه به زق زق کردن به صورت کند و در برخی موارد همراه با دردهای شدیدتر به شکل تیز و برنده می باشد.

-افراد می توانند این مشکل را در هنگام ورزش کردن یا بعد از اتمام فعالیت های ورزشی احساس کنند.

-زمانی که موضع درد را لمس می کنید درد شدت بیشتری پیدا می کند.

نشانه های سندرم فشار داخلی تیبیا

روش های درمانی برای شین اسپیلنت چیست؟

در واقع درمان سندرم فشار داخلی تیبیا به دو شکل مختلف انجام می شود که به درمان جراحی و درمان بدون جراحی مشهور است. در ادامه به برخی از این روش ها اشاره خواهیم کرد.

1.استراحت

با توجه به اینکه سندرم فشار داخلی تیبیا بر اثر تحرکات بیش از اندازه ممکن اسیت رخ بدهد، برای درمان آن براساس معیارهایی که وجود دارد چندین هفته استراحت را برای فرد تجویز می کنند.

افراد در هنگام بهبودی نیز بهتر است ورزش های سبک را جایگزین فعالیت های ورزشی سنگین کند. یکی دیگر از پیشنهادات درمانی در این موقعیت استفاده از داروهای غیراستروئیدی و ضد التهاب است که باعث کاهش درد و تورم می شود.

2.یخ درمانی

در برخی موارد برای کنترل دردهای شین اسپیلنت از یخ استفاده می کنند. افراد می توانند از این روش در طول روز یکبار یا به شکل متعدد استفاده کنند. می توانید یخ را به شکل غیرمستقیم بر روی موضع دردناک قرار دهید.

3.بانداژ های فشاری

می توانید برای کنترل این مشکل و کنترل درد آن از باندهایی استفاده کنید که به شکل فشاری و ارتجاعی هستند. این گزینه می تواند از تورم پای شما جلوگیری کند.

4.تمرینات انعطاف پذیری

برای رفع مشکلاتی که در ساق پا رخ می دهد می توانید از حرکات با انعطاف پذیری بالا استفاده کنید. این امر به بهبود مشکل شما کمک زیادی خواهد کرد.

5.کفش های راحتی

استفاده از کفش های مناسب و استاندارد باعث می شود که فشار ناشی از این اختلال از روی عضلات شما برداشته شود. لازم است که کفش انتخاب شده توسط شما دارای زیره مناسب باشد تا در زمان انجام فعالیت های روزمره فشار زیادی را تحمل نکنید.

6.ارتزها

در صورتی که بروز عارضه شین اسپیلنت در اثر مشکل صافی کف پا در فرد باشد پیشنهاد می شود که از ارتزها کمک بگیرند. این کفی ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند مشکلاتی را که به دلیل صافی کف پا وجود دارد  با ثابت نگه داشتن مچ پا تحت کنترل بگیرند. این آیتم ها قابلیت کاهش فشاری را که به پایین پا وارد می شود را دارند. امکان سفارشی سازی برای ارتزها وجود دارد.

7.درمان جراحی

معمولا برای درمان شین اسپیلنت احتمال بسیار کمی وجود دارد که توصیه به جراحی شود. در مواردی معمولا اقدام به جراحی می شود که مشکل به شکل عمیق و گسترده ای بروز کرده باشد.

در واقع بعد از امتحان تمام راهکارهای غیر جراحی مانند طب سوزنی که در کاهش دردهای ناشی از سندرم فشار داخلی تیبیا موثر است در صورت عدم درمان اقدام به جراحی می شود البته تاثیرگذاری جراحی هم بر روی درمان فرد کاملا مشخص نمی باشد.

سخن پایانی

کازمدیک پروتز در این مطلب به بررسی عارضه شین اسپیلنت پرداخته سعی کرده روش های درمانی موثر در این زمینه را به شکل اجمالی توضیح دهد. با توجه به اینکه این بیماری ممکن است در هر فرد به شکل منحصر به فردی بروز کند.

افراد لازم است برای انتخاب روش های درمانی دقت زیادی داشته باشند و با افراد متخصص و حرفه ای در این زمینه مشورت نمایند تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشند.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *