Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

آموزش به بیمار؛ نحوه استفاده و مراقبت از پروتز زیر زانو

چکیده محتوا

آموزش به بیمار؛ نحوه استفاده و مراقبت از پروتز زیر زانو

آموزش به بیمار؛ نحوه استفاده و مراقبت از پروتز زیر زانو همان پروسه‌ای است که، متخصصین مزوتراپی به سبب حفظ و ارائه خدمات هرچه بهتر از سوی آن اسرار می‌ورزند. از دست دادن یک عضو برای هر فرد می‌‌تواند ریشه در، دلایل متعددی اعم از بروز بیماری، هر رخداد تلخی و يکباره‌ای چون تصادف و … داشته باشد.

اما در شرایط حال حاضر دیگر هیچ چیزی شبیه سابق نیست و افراد نمی‌توانند، قطع عضو را به منزله‌ی دگرگون گشتن زندگی شیرین خود بپندارند.

حال با تکیه‌ بر پیشرفت‌ های دنیای پزشکی و همینطور ارتوپد فنی، به ویژه در حوزه پروتزها، اشخاصی که به سبب منقطع گشتن یکی از اعضای بدنشان، امید خود را از دست داده‌اند، نور امید تازه‌ای را خواهند یافت که با اتکا به آن دیگر نیازمند یاری جستن از دیگران به منظور انجام فعالیت‌های متعدد شغلی و زندگی شخصی خود نیستند.

در این مبحث قرار است، موضوع آموزش به بیمار؛ نحوه استفاده و مراقبت از پروتز زیر زانو را مورد بررسی قرار بدهیم، پس تا به انتها همراه ما باشید

انواع پروتزهای زیر زانو

البته که قطع عضو در هر ناحیه‌ای می‌تواند فرد را به چالش بکشاند اما؛ قطع عضو زیر زانو در رده شایع‌ترین آن‌ها قرار می‌گیرند.

در این قسمت به سبب آمادگی شما برای پرداختن به موضوع آموزش به بیمار؛ نحوه استفاده و مراقبت از پروتز زیر زانو بهتر است با انواع پروتزهای زیر زانو آشناییت یابیم که، هر یک وابسته به نوع نیاز فرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

1.پروتز سفت و سخت:

این نوع در رده یکی از انواع پروتزهای اساسی و بادوام قرار می‌گیرد که، گزینه مطلوبی برای جایگزین گشتن به جای عضو طبیعی برای افرادی محسوب می‌گردد که؛ در طول زندگی خود، درگیر سطح فعالیت‌های پیچیده‌ای نیستند. این نوع در قالب یک پشتیبان بی‌نظیر به سبب گام برداشتن فرد محسوب می‌گردد.

2.پروتز با پاسخ الاستیک پویا (DER):

این نوع پروتز زیر زانو صاحب‌ یک جزء کاملاً منعطف می‌باشد که، تمام تلاشش بر آن است تا نوع و میزان عملکرد فشاری مچ پا را نسبت به نوع طبیعی مشابه‌سازی نماید. این مورد نسبت به مدل سابق می‌تواند، امکان برقراری نیازهای یک افراد با سطح بالاتری از فعالیت را پوشش بدهد.

3.پروتزهای کنترل شده با میکروپروسسور:

در معرفی نوع سوم از انواع پروتز زیر زانو به سبب تکامل به ارائه اطلاعاتمان به سبب آموزش به بیمار؛ نحوه استفاده و مراقبت از پروتز زیر زانو از نوع پیشرفته‌تری به نام میکروپروسسور یاد می‌کنیم.

توجه داشته باشید که، این پروتزها به سبب تکنولوژی پیشرفته‌ای که دارا هستند، از ریزپردازنده‌ها و همینطور حسگرها به منظور تجزیه و تحلیل گشتن روند گام برداشتن افراد و البته تنظیم گشتن مفصل مچ پا بهره‌ می‌برند‌. فرد به کمک این تکنولوژی شرایطی طبیعی همچون سابق را در زمان گام برداشتن تجربه خواهد نمود.

4.پروتزهای زیبایی:

و اما در پروتزهای زیبایی همانطور که از نامشان برمی‌آید، ظاهر طبیعی و به دور از مصنوعی بودن المان مهم در قیاس با نوع کارکردی که داراست محسوب می‌گردد.

احتمال دارد که، این مدل‌ها از مواد سیلیکون و یا هر مواد دیگری برای آماده‌سازی بهره‌ببرند تا، ظاهری کاملاً شبیه به پای طبیعی را داشته باشند که اغلب در شرایطی ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما حتی این مدل نیز نیازمند ارائه آموزش به بیمار؛ نحوه استفاده و مراقبت از پروتز زیر زانو می‌باشد.

بیشتر بخوانید

مراحل تهیه پروتز زیر زانو

اجازه دهید پیش از آنکه به ارائه آموزش به بیمار؛ نحوه استفاده و مراقبت از پروتز زیر زانو بپردازیم. شما را راهنمایی نماییم که، اگر از این ناحیه دچار قطع عضو گشته‌‌اید؛ چه مراحلی را به سبب انجام سفارشتان باید پشت‌سر بگذارید.

1.مشاوره:

بعد از انجام جراحی قطع عضو، نیاز است تا شخص به واسطه‌ی یک متخصص پروتز و همینطور یک متخصص ارتوپدی فنی در حوزه پروتز، ویزیت شود.

در طی این جلسات نوع نیاز، سطح فعالیتی که فرد در طی زندگی شخصی و شرایط شغلی خود داراست و همینطور میزان سلامت اندام باقی مانده را مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

2.گچ گیری و اتصال:

حال که تمامی شرایط بیمار سنجیده و معین گشت، متخصص پروتز از با گچ‌گیری اندام باقی‌مانده روند کار خود را آغاز می‌سازد‌.

این کار به این منظور انجام می‌پذیرد که، بتواند تناسب کامل برای سوکت را در اختیار داشته باشد. البته احتمال می‌رود شامل تنظیمات متعددی، به منظور دستیابی هر چه سریعتر و توام با سهولت برای عملکردی بهتر باشد.

3.آموزش و توانبخشی:

بعد از اینکه پروتز نصب شد، فرد می‌بایست جلسات متعدد فیزیوتراپی پشت‌سر بگذارد تا، طریقه استفاده موثر از آن را دریابد. مضاعف بر تمرین گام برداشتن، تمرینات متعدد تقویتی و همینطور تعادل؛ آموزش به بیمار؛ نحوه استفاده و مراقبت از پروتز زیر زانو نیز ارائه می‌گردد.

استفاده از شامپوی بدن: چگونگی شستشوی آستر پای مصنوعی زیر زانو

یکی از موارد مهمی که در آموزش به بیمار؛ نحوه استفاده و مراقبت از پروتز زیر زانو بدان اشاره می‌شود.

شستشوی صحیح آستر مصنوعی بدون بروز آسیب بدان می‌باشد:

-نیاز است تا آستر را از عضو باقیمانده جدا سازید و آن را، کاملاً پشت‌ورو نمایید. زمان استفاده از آستر بدون آنکه متوجه شوید، آشغال‌هایی در آن جمع خواهد گشت که، به واسطه شستشو با آب گرم باید جداسازی شود.

-حال زمان است تا، به کمک تنها یک یا دو قطره صابون آستر را مالش بدهید. بدین ترتیب تمام آشغال‌ها یکجا جمع خواهند شد.

-حال آب گرم روی آن بریزید و به خوبی آبکشی کنید، مطمئن شوید که صابون در آن باقی نمانده است‌.

-یکی از موارد مهمی که مطالب ارائه گشته آموزش به بیمار؛ نحوه استفاده و مراقبت از پروتز زیر زانو را تحت پوشش قرار می‌دهد، استفاده از شوینده مناسب می‌باشد که در قسمت بعد بدان خواهیم پرداخت.

حال برای شستن قسمت بیرونی آستر نیز دستبکار شوید و اطمینان داشته باشید که این قسمت را نیز به خوبی آبکشی نموده‌اید.

-حال، به کمک یک حوله عاری از پرز، قسمت ژل‌دار و یا سیلیکونی آستر را کاملاً خشک نمایید. بعد آن را مجدداً به طرف صحیح آستر بازگردانید تا، ژل یا سیلیکون سر جای خودشان قرار گیرند.

-به هیچ‌وجه آستر پروتز را که با متریال سیلیکونی و یا ژل تولید گشته را در معرض هوای آزاد قرار ندهید، تا خشک شود.

چراکه، این رویه موجب هر چه خشک شدن سریع ژل و همینطور مواد سیلیکونی خواهد گشت و در نهایت به بروز ترک خواهد انجامید. به دور از انتظار نیست که ترک‌ها باکتری‌های متعددی را در خود بگنجانند.

-در تکامل مطالب ارائه گشته در باب آموزش به بیمار؛ نحوه استفاده و مراقبت از پروتز زیر زانو تاکید می‌ورزیم که، پیش از استفاده اجازه بدهید تا، آستر کاملاً خشک گردد.

یک بعد زمانی چند ساعته نیاز است تا هم قسمت داخلی و خارجی آستر خشک شود. بهتر است در چنین شرایطی برای اینکه از پرداختن یه امور مربوطه‌تان به دور نمانید، از یک آستر یدک استفاده نمایید.

انواع شوینده‌های مناسب برای تمیز کردن پروتز زیر زانو

در طی پرداختن به موضوع آموزش به بیمار؛ نحوه استفاده و مراقبت از پروتز زیر زانو باید به این امر توجه نمایید تا، شوينده‌ای انتخاب گردد که، علاوه‌بر لطافت بخشی، خاصیت میکروب‌زایی بالایی داشته و به پوست شما آسیب نزند

1.استفاده از شوینده‌های مصنوعی:

حتما در زمان انتخاب هر نوع شوینده‌‌ مصنوعی به سبب تمیز نمودن پروتز آماده شده از موادی چون ژل، یورتان و سیلیکون نظر پروتزبست خود را بگیرید.

2.تست حساسیت شوینده:

پیش از مورد استفاده قرار دادن هر شوینده‌ای با طی نمودن یک تست معمول از عدم بروز آلرژی به سبب تماس با پوست اطمینان حاصل نمایید‌.

3.صابون ظرفشویی ملایم:

استفاده از صابون ظرفشویی ملایم به منظور شستشوی پروتز زیر زانو می‌تواند، بهترین انتخاب ممکن از سوی متخصصان به منظور دریافت نتیجه‌ای مطلوب محسوب گردد.

4.استفاده از شامپوی بدن:

تعداد کثیری از افرادی که از پروتز استفاده می‌‌کنند از این شوینده مصرف خواهند کرد. چراکه؛ پیش از این متوجه بروز حساسیتی از سوی پوستشان نگشته‌اند. از استفاده شامپو بدن‌هایی که دارای اسکراب هستند، اجتناب بورزید، زیرا احتمال دارد که سبب بروز آسیب به آستر شود.

کلام پایانی در رابطه با نحوه استفاده و مراقبت از پروتز زیر زانو

امید داریم مطالب ارائه گشته در معقوله، آموزش به بیمار؛ نحوه استفاده و مراقبت از پروتز زیر زانو تمامی ابهاماتتان را در این باب پاسخ داده باشد. فراموش نکنید که، این پروتز دیگر یکی از اعضای اصلی بدن شما محسوب می‌گردد و باید در حفظ سلامت آن تمام تلاشتان را بکار گیرید.

البته کلینیک کازمادیک پروتز بعد از ارائه پروتز شما، تمامی موارد مورد نیاز در قالب آموزش به بیمار؛ نحوه استفاده و مراقبت از پروتز زیر زانو را خدمتتان ارائه خواهد داشت.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *