Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

نحوه ی مصرف وعوارض جانبی ناپروکسن

چکیده محتوا

نحوه ی مصرف وعوارض جانبی ناپروکسن

نحوه ی مصرف وعوارض جانبی ناپروکسن،برخی از دارو ها به سبب نوع خاصیتی که دارا هستند و روند درمانی که ارائه می‌دهند؛ در گروه انواع ضد‌التهاب‌ های غیر استروئیدی قرار می‌گیرند.

این قبیل از دارو ها این قابلیت را داراست که سبب کاسته شدن از میزان هورمون‌ های ویژه‌ ای گردد که سعی در بروز التهاب و درد در بدن دارد. بعد از گذشت یک دوره کوتاه زمانی به واسطه مصرف ناپروکسن روند فعالیت آنزیم برجسته‌ ای به نام سیکلواکسیژنا با ممنوعیت همراه می‌شود. این آنزیم برای ساخت پروستاگلاندین عامل اصلی، ایجاد

التهاب و درد، تقلا می‌ورزد. این در حالی است که ناپروکسن با مهار نمودن این مواد در تمام بافت‌ های بدن، میزان درد و التهاب را به حداقل‌ ترین حالت ممکن می‌ رساند. در این مبحث تمام موارد مهم در باب نحوه ی مصرف وعوارض جانبی ناپروکسن مورد توضیح قرار می‌گیرد.

موارد مصرف داروی ناپروکسن

در این قسمت به سبب کنکاش در موضوع نحوه ی مصرف وعوارض جانبی ناپروکسن بر این مورد اشاره داریم که، این دارو ممکن است برای بهبود عوارض متعددی تجویز و با تکامل طول درمان موجب بهبود شرایط بیمار گردد. در این قسمت با موارد تجویز ناپروکسن آشناییت خواهیم یافت:

1-گلودرد

گلودرد، در قالب یک چالش کاملاً رایج است، که در هر جمعی، بخصوص فصول شیوع انواع ویروس‌های تنفسی امکان درگیر گشتن هر فردی را داراست. این عارضه همیشه به یک شدت نبوده و عموماً ریشه در وجود التهاب شدید در این ناحیه دارد.

قرص ناپروکسن به سبب بهبود عارضه گلودرد بسیار تاثیرگذار است و تمام سعی این دوره درمانی با مصرف این دارو بر آن است که، به واسطه کاستن میزان التهاب موجود، از میزان درد و رنجش حاکم در این ناحیه کاسته خواهد شد.

2-کمردرد

در حوزه پرداختن به موضوع نحوه ی مصرف وعوارض جانبی ناپروکسن این امر انکار ناپذیر است که، تمامی ما یکبار هم در زندگیمان با عارضه کمر درگیر نگشته باشیم.

یک درد شایع و شکوه‌ برانگیز که می‌تواند شرایط زندکی ما و نوع فعالیت‌ هایمان را دستخوش تغییر نمایند. درصد قابل توجهی از افراد، برای بهبود درد ناشی از دیسک کمر و یا گردن از قرص ناپروکسن استفاده می‌کنند.

وابسته به خاصیت ضدالتهابی این دارو است که، روند درمان عارضه دیسک را به بهترین حالت ممکن مدیریت می‌نماید. اما در زمان مصرف نباید دو مورد را از یاد برد:‌یکی تداوم مصرف دارو= بروز عوارض متعدد و استفاده ناآگاه آن توام با هر داروی دیگری=تداخل دارویی مخاطره‌آمیز

3-دندان‌ درد

به جرئت میتوان دندان‌درد را در رده آزاردهنده‌ترین شرایطی قرار داد که هر فردی ممکن است در طی هر سال، چندبار با آن درگیر گردد. نتایجی که در پی مصرف ناپروکسن رخ می‌دهد، به بهترین حالت ممکن می‌تواند، التهابی که موجب بروز درد در دندان گشته را، مدیریت نماید.

البته مصرف مسکن تنها می‌تواند، شرایط حال حاضر را بهبود ببخشد ولی درمان اصولی و ریشه‌ ای آن نیازمند ویزیت شدن توسط یک پزشک متخصص است.

4-درد اسکلتی – عضلانی

در آخرین مورد به سبب تشریح توضیحاتمان در باب نحوه ی مصرف وعوارض جانبی ناپروکسن از، مورد استفاده قرار گرفتن آن به سبب بهبود

دردهای اسکلتی – عضلانی نام می‌ بریم. ریشه بروز این دردها‌ را می‌ توان در شرایطی اعم از گرفتگی و اسپاسم عضلانی، بروز آسیب به سبب ضربه و ایجاد شکستگی‌ها، دچار گشتن به عارضه آرتروز مفاصل و هر نوع آرتریت جستجو نمود. این درد در قالبی مزمن بروز نموده و سبب رنجیده خاطر گشتن فرد مبتلا خواهد گشت.

مصرف دوز تعریف شده‌ای از این دارو با خاصیت ضدالتهابی که داراست به کاهش میزان التهاب و دردهای اسکلتی-عضلانی می‌انجامد.

اما؛ در صورت مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی به طور مداوم، بدنتان را در شرایط تهدید زایی به سبب زخم و خونریزی گوارشی قرار خواهد داد.

میزان مصرف قرص ناپروکسن

در قسمت دیگری از موضوع نحوه ی مصرف وعوارض جانبی ناپروکسن به نوع و دوز مصرفی در هر بیماری نیز اشاره می‌گردد. البته‌ که، دوز و همینطور تعداد هر نوبت از مصرف این دارو ریشه در نوع تشخیص پزشک، میزان شدت بیماری و عوامل متعددی دیگر دارد.

حتما پیش از مصرف این قرص با هر دوزی اعم از 250 یا 500 میلی‌گرم، هر نوع دستورالعمل‌ ارائه گشته به همراه دارو را مورد مطالعه تمام‌وکمال قرار بدهید.

وابسته به نوع تجویز پزشک در این باب، قرص ناپروکسن ۲ و یا ۳ نوبت در طی روز همراه با یک لیوان پر از آب مصرف می‌شود. اگر با بیماری گوارشی دست و پنجه نرم می‌کنید، بعد از غذا دراز نکشید و یا اینکه، همراه با غذا مصرف نمایید.

باید به یک ابهام عام چون مناسب قرص ناپروکسن 500 برای رفع دندان درد و یا گلودرد پاسخ بدهیم. تعیین میزان دوز دارو ریشه در وضعیت پزشکی و نوع پاسختان به روند درمان دارد.

به سبب کاستن از میزان خطر خونریزی احتمالی در معده و هر نوع عارضه جانبی دیگر، این دارو را با کمترین میزان دوز به سبب تاثیر‌گذاری در بعد زمانی کوتاهی تجویز می‌‌شود. اما به جدیت تاکید می‌ورزیم که، بدون دریافت مجوز از سوی پزشکان دوز دارو را از 250 به 500 افزایش ندهید.

شاید این دارو، برای نتیجه‌بخشی تنها نیازمند یک بعد زمانی کوتاه باشد اما، بدور از دریافت تاییدیه پزشک، مشکلات متعددی را برایتان رقم خواهد زد. برای همین:

-چنانچه یک نوبت قرص را فراموش نمودید، بدون فوت وقت و در اسرع وقت برای مصرف آن اقدام نمایید‌

-اما اگر تنها زمان کوتاهی تا مصرف نوبت بعدی مانده، تا فرا رسیدن آن صبوری به خرج بدهید.

-در صورتی که روند مصرف دارو به صورت یکباره قطع گشت، شاید شروع درد و التهاب مجدو ناشی از بیماری باشد

در هشدارهای متعددی که در پی پرداختن به موضوع نحوه ی مصرف وعوارض جانبی ناپروکسن ارائه نمودیم، عدم مصرف دارو طبق برنامه نیز می‌تواند، بحران بیافریند و انتظاراتتان رنگ واقعیت نخواهد بخشید. به این منظور که این دارو تاثیرات مثبتی را به دنبال داشته باشد، می‌بایست در همه زمان‌ ها، میزان مشخصی از آن نیاز بدن را رفع سازد.

حال چنانچه قرص بیش‌ از میزان مجاز مصرف گردد، سطح خطرناکی از دارو به بدن ورود پیدا خواهد کرد.

علائم متعدد مصرف بیش‌ از اندازه نرمال این دارو به شرح زیر است:

-خستگی دائم

-احساس خواب آلودگی

-تجربه سوزش معده

-دچار گشتن به حالت تهوع و استفراغ

-از دست دادن هوشیاری

-احتمال خونریزی معده

بیشتر بخوانید

عوارض مصرف قرص ناپروکسن

حال زمان آن است در طی پرداختن به موضوع نحوه ی مصرف و عوارض جانبی ناپروکسن از اشاره به بروز هر نوع عارضه احتمالی غافل نگردیم. ما در این قسمت با دیدی متفاوت مبحثمان را پیش می‌ بریم. بدین ترتیب که با اشاره به هر یک از گروه‌ های حساس به سبب مصرف این دارو، تمام چراغ‌ های هشدار را روشن می‌نماییم:

1-برای مبتلایان به مشکلات معده:

چنانچه فرد با سابقه بروز زخم و یا خونریزی در ناحیه معده و همینطور روده، ناپروکسن مصرف نماید، ناخواسته در گروه‌های مشکوک به سبب افزایش میزان خونریزی معده یا روده قرار خواهند گرفت.

2-برای مبتلایان به بیماری کلیوی:

به سبب تکامل اطلاعات ارائه گشته در باب ناپروکسن:  موارد تجویز، نحوه مصرف، عوارض جانبی + قیمت

این مورد را مدنظر قرار دهید که، در صورت مصرف مدید این دارو، به بروز و گسترش آسیب کلیوی دامن خواهید زد. چنانچه مدت‌هاست با بیماری کلیوی دست‌و پنجه نرم می‌کنید، در گروه ممنوعین مصرف‌کنندگان ناپروکسن قرار خواهید گرفت.

3-برای زنان باردار:

می‌بایست در بعد زمانی ۳ ماهه اول بارداری از مصرف ناپروکسن به شدت خودداری گردد.

اما اگر تصیم به باردار شدن دارید و یا در سایر ماه‌های بارداری به سر می‌برید، می‌بایست، پزشک متخصص خود را در جریان قرار بدهید.

4-برای زنانی که شیر می دهند:

برای توضیح ممنوعیت مصرف در موضوع نحوه ی مصرف وعوارض جانبی ناپروکسن به سراغ مادرهای شیردهی خواهیم رفت که، هر نوع عارضه احتمالی از این دارو را به راحتی و از طریق شیر به نوزاد منتقل می‌سازد. بدون اینکه بداند با، ممنوعیت کامل همراه است.

5-برای افراد سالخورده و کودکان:

کودکان زیر ۲ سال و سالخوردگان بالای ۶۵ سال با محدودیت و ممنوعیت مصرف قرص ناپروکسن همراه هستند.

کلام پایانی در رابطه با نحوه ی مصرف وعوارض جانبی ناپروکسن

در این مبحث تمامی موارد مورده اشاره در موضوع نحوه ی مصرف وعوارض جانبی ناپروکسن را به صورت مجزا مورد شرح و توضیح قرار دادیم.

البته نمی‌توان در باب برآورد هزینه در زمان خرید این دارو از ارقام واحدی نام برد چراکه؛ پروسه قیمت گذاری وابسته به سازمان غذا و دارو انجام می‌گردد و ممکن است با گذشت بعد زمانی مدید، دستخوش تغییر گردد.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *