Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

فرآیند اندازه کردن پروتز

چکیده محتوا

فرآیند اندازه کردن پروتز

فرآیند اندازه کردن پروتز می تواند بسته به نوع پروتز و پیچیدگی آن متفاوت باشد. ممکن است چندین هفته یا چند ماه طول بکشد تا پروتز نهایی شما آماده شود. همچنین ممکن است لازم باشد چندین بار برای اندازه گیری و تنظیم پروتز قبل از ساخت پروتز نهایی ویزیت داشته باشید.

برای اطلاع و افزایش آگاهی خود در زمینه فرآیند اندازه کردن پروتز با ما در این مطلب همراه باشید.

انتخاب پروتز

در ابتدای مبحث فرآیند اندازه کردن پروتز، به بررسی نحوه انتخاب پروتز می پردازیم. متخصص پروتز طیف گسترده ای از پروتزها را از نظر جنس، شکل، اندازه و ویژگی ها به فرد ارائه می دهد. عوامل متعددی در انتخاب پروتز نقش دارند، از جمله:

1.نوع قطع عضو:

پروتزهای مختلفی برای انواع مختلف قطع عضو مانند قطع عضو زیر زانو، بالای زانو، ترانس فمورال و … وجود دارد.

2.فعالیت و سطح تناسب اندام:

افراد فعال به پروتزهای بادوام تر با ویژگی های خاصی مانند سیستم تعلیق پیشرفته یا مفاصل مصنوعی نیاز دارند.

3.شغل:

برخی از مشاغل ممکن است به پروتزهای تخصصی با ویژگی های ضد آب، ضد گرد و غبار یا مقاوم در برابر مواد شیمیایی نیاز داشته باشند.

4.سبک زندگی:

انتخاب پروتز به عواملی مانند رانندگی، پیاده روی، شنا و سایر فعالیت های مورد علاقه فرد بستگی دارد.

5.هزینه:

در ادامه موضوع فرآیند اندازه کردن پروتز، خاطر نشان می کنیم که پروتزها می توانند از نظر قیمت بسیار متفاوت باشند و بیمه ممکن است تمام هزینه ها را پوشش ندهد.

6.تنظیم و fitting:

پروتز بر روی قالب تنظیم می شود تا تناسب و عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود. این مرحله ممکن است شامل تنظیمات جزئی مانند تنظیم طول سوکت، تغییر آستر یا جابجایی مفاصل باشد. فرد باید احساس راحتی و امنیت کند و هیچ نقطه فشاری وجود نداشته باشد.

7.آموزش:

متخصص پروتز نحوه استفاده، مراقبت و نگهداری از پروتز را به فرد آموزش می دهد. این آموزش شامل مواردی مانند پوشیدن و درآوردن پروتز، تمیز کردن، تعویض قطعات و عیب یابی می شود.

فرد همچنین باید در مورد فعالیت هایی که باید از آنها اجتناب شود و علائمی که نشان دهنده نیاز به تنظیم یا تعمیر پروتز است، اطلاع داشته باشد.

انتخاب پروتز

فرآیند اندازه کردن پروتز

فرآیند اندازه کردن پروتز می تواند بسته به نوع پروتز و پیچیدگی آن متفاوت باشد. در اینجا به بررسی جزئیات بیشتر مراحل مختلف این فرآیند می پردازیم:

1.آماده سازی

اولین مرحله از فرآیند اندازه کردن پروتز شامل آماده سازی است که خود شامل قسمت های زیر می باشد:

-سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی:

پزشک یا متخصص پروتز سابقه پزشکی شما را به طور کامل بررسی می کند، از جمله هر گونه جراحی یا آسیب قبلی، شرایط پزشکی فعلی و داروهایی که مصرف می کنید. آنها همچنین معاینه فیزیکی انجام می دهند تا دامنه حرکت، قدرت عضلانی و حس ناحیه ای که قرار است پروتز در آن قرار گیرد را ارزیابی کنند.

-فعالیت و اهداف:

آنها در مورد سطح فعالیت شما، اهداف شما برای استفاده از پروتز و هر گونه نگرانی که دارید سوالاتی خواهند پرسید. این اطلاعات به آنها کمک می کند تا پروتزی را انتخاب کنند که نیازها و خواسته های شما را برآورده کند.

-آماده سازی محل:

از شما خواسته می شود که لباس خود را درآورید و یا ناحیه ای که قرار است پروتز در آن قرار گیرد را لخت کنید. پزشک یا متخصص پروتز ممکن است از شما بخواهد که موهای زائد را بتراشید یا ناحیه را تمیز کنید.

2.اندازه گیری

مرحله بعدی فرآیند اندازه کردن پروتز، اندازه گیری است. از ابزارهای مختلفی برای اندازه گیری ابعاد و شکل اندام باقی مانده و همچنین ناحیه ای که پروتز در آن قرار خواهد گرفت استفاده می شود. این اندازه گیری ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-اندازه گیری با نوار:

از نوار اندازه گیری برای اندازه گیری دور، طول و عرض اندام استفاده می شود.

-اسکن سه بعدی:

از یک اسکنر سه بعدی برای ایجاد یک مدل دیجیتال دقیق از اندام استفاده می شود. این مدل می تواند برای ساخت یک پروتز سفارشی استفاده شود.

-قالب گیری:

از یک قالب برای ایجاد یک مدل گچی از اندام استفاده می شود. این مدل می تواند برای ساخت یک پروتز سفارشی استفاده شود.

-عکس و رادیوگرافی:

در برخی موارد، ممکن است لازم باشد از عکس یا رادیوگرافی برای کمک به اندازه گیری استفاده شود. این امر به ویژه در مواردی که آسیب به استخوان یا مفاصل وجود دارد، مفید است.

بیشتر بخوانید

3.تنظیم پروتز

تنظیم پروتز یکی دیگر از مراحل فرآیند اندازه کردن پروتز می باشد که شامل موارد زیر است:

-پروتز موقت:

با استفاده از اندازه گیری ها، یک پروتز موقت ساخته می شود. این پروتز از پلاستیک یا مواد دیگر ساخته شده است و برای بررسی تناسب و عملکرد پروتز نهایی استفاده می شود.

-تنظیمات:

پروتز موقت بر روی شما قرار داده می شود و از شما خواسته می شود که آن را راه بروید و حرکات مختلفی را انجام دهید. پزشک یا متخصص پروتز تناسب و عملکرد پروتز را ارزیابی می کند و در صورت نیاز تنظیماتی را انجام می دهد. این فرآیند ممکن است چندین بار تکرار شود تا زمانی که از تناسب و عملکرد پروتز راضی باشید.

4.پروتز نهایی

آخرین مرحله از فرآیند اندازه کردن پروتز شامل پروتز نهایی می باشد که موارد زیر را در بر می گیرد:

-انتخاب مواد:

پروتز نهایی از مواد مختلفی مانند پلاستیک، فلز یا کامپوزیت ساخته می شود. این ماده با توجه به نیازها و فعالیت های شما انتخاب می شود. به عنوان مثال، اگر فردی فعال هستید که به پروتزی بادوام و محکم نیاز دارید، ممکن است از فلز استفاده شود.

-ساخت:

پروتز نهایی بر اساس پروتز موقت و با استفاده از مواد انتخاب شده ساخته می شود.

-فیتینگ:

پروتز نهایی بر روی شما قرار داده می شود و از شما خواسته می شود که آن را راه بروید و حرکات مختلفی را انجام دهید. پزشک یا متخصص پروتز تناسب و عملکرد پروتز را بررسی می کند و در صورت نیاز تنظیمات نهایی را انجام می دهد.

مراحل مختلف اندازه کردن پروتز

کلام پایانی

فرآیند اندازه کردن پروتز ممکن است چندین هفته یا چند ماه طول بکشد، بخصوص برای پروتزهای پیچیده تر یا زمانی که نیاز به توانبخشی قبل از استفاده از پروتز باشد.

حمایت خانواده و دوستان در طول این فرآیند می تواند بسیار مفید باشد. بسیاری از سازمان ها و گروه های حمایتی وجود دارند که می توانند اطلاعات و حمایت را به افراد دارای پروتز ارائه دهند.

مهم است که با پزشک یا متخصص پروتز خود در مورد تمام سوالات و نگرانی های خود در مورد فرایند اندازه گیری صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا این فرآیند را درک کنید و احساس راحتی کنید.

ما در وب سایت کلینیک کازمدیک پروتز آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در زمینه فرآیند اندازه کردن پروتز می باشیم.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *