Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

کارها و حرکاتی که بعد از عمل پروتز لگن باید انجام داد

چکیده محتوا

کارها و حرکاتی که بعد از عمل پروتز لگن باید انجام داد

حرکاتی که بعد از عمل پروتز لگن باید انجام داد همان مواردیست که در صورت وسواس به خرج دادن برای انجام تمام ‌و کمال آن‌ ها، به سلامت و بهبود قطعیتان در بعد زمانی کوتاهی دامن خواهید زد.

توجه داشته باشید که در این بعد زمانی و به منظور بهبودی، انجام تمرینات منظم به تقویت و صعودی گشتن توانمندی حرکتی لگن و آغاز فعالیت‌ های روزانه سابق، دامن می‌ زند.

فیزیوتراپیست و یا همان جراح ارتوپد به شدت توصیه می‌ ورزد که، بعد از انجام این پروسه در طی هر روز و به دفعات ۲ الی ۳ بار و اختصاص یک بعد زمانی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه برای انجام تمرینات ورزشی با جزئیات وقت بگذارید.

البته نباید سرخود عمل نمود و نیاز است که، انتخاب تمامی حرکات ورزشی همسو با توصیه‌ های متخصص ارتوپدی و یا فیزیوتراپ باشد.

ما در این مبحث به سبب پرداختن به معقوله حرکاتی که بعد از عمل پروتز لگن باید انجام داد سعی در برداشتن گامی بزرگ به سبب بهبودی هر چه سریعتر شما بدور از بروز هر نوع عارضه‌ ای را داریم.

علت انجام عمل تعویض مفصل لگن چیست؟

اما پیش از برشمردن حرکاتی که بعد از عمل پروتز لگن باید انجام داد نیاز است، در باب علل ایجاد چنین شرایطی چند کلام با شما عزیزان سخن بگوییم.

در واقع عمل تعویض مفصل لگن که از آن به عنوان آرتروپلاستی مفصل لگن در حوزه پزشکی یاد می‌گردد،

پروسه‌ ایست که، مفصل اصلی لگن جای خودش را به پروتز و یا همان مفصل مصنوعی می‌دهد. البته شرایط ایجاد گشته، می‌تواند شیوه‌های درمانی بسیاری اعم از بکارگیری عصا یا واکر، کاستن از میزان وزن فرد، مصرف منظم داروها و فیزیوتراپی را پیشنهاد بدهد ولی، در صورت عدم بروز نتایجی مثبت، تصمیم بر تعویض مفصل لگن گرفته می‌شود. شرایطی که تجویز پزشک را حول تعویض مفصل لگن می‌چرخاند، به شرح زیر می‌باشند:

-درگیر گشتن فرد با عارضه آرتروز

-اوج گرفتن آرتریت التهابی

-همینطور سندرم گیرافتادگی فمورو استابولوم

-به چالش کشیدن به واسطه بروز صدمات متعدد همچون؛ شکستگی لگن

-دیسپلازی رشدی هیپ

-بروز نکروز عروقی

-دچار گشتن فرد به اختلالات لگن از همان دوران کودکی

حرکاتی که بعد از عمل پروتز لگن باید انجام داد را بعد از تعویض مفصل با هدف رفع و بهبود کامل این عارضه‌ها را جدی بگیرید. این مورد را فراموش نکنید، در چنین شرایطی تمرینات ورزشی تجویز گشته از سوی پزشک، از مصرف داروها پیشی خواهد گرفت.

علت انجام عمل تعویض مفصل لگن چیست؟

حرکاتی که بعد از عمل پروتز لگن باید انجام داد ?

کارها و حرکاتی که بعد از عمل جراحی پروتز لگن باید انجام شود نیاز به رعایت اصولی دارد که، با بی‌توجهی به آن‌ها روند بهبود فرد در حالت معکوسی قرار خواهد گرفت. در این قسمت از چند مورد قطعی و تجویز گشته از سوی تمامی پزشکان نام خواهیم برد. پس گام به گام با ما پیش روید:

-پیاده روی:

بعد از طی گشتن یک بعد زمانی چند هفته‌ای، بعد از انجام جراحی تعویض لگن، باید خودتان را برای انجام برنامه پیاده‌روی آماده سازید. اگر در ابتدای راه و گام‌های اولیه به واسطه بروز دردی تلخ، آزرده خاطر شدید، نهراسید.

چنین شرایطی کاملاً طبیعی بوده و می‌توانید به واسطه یاری جستن از واکر یا عصا و پیمودن مسیری کوتاه، از شدت آن بکاهید. حال زمان آن است تا به مرور بر مسافت و بعد زمانی گام برداشتنتان بیفزایید.

این گمان می‌ رود که، در برخی از مواقع وابسته به دامنه تعویض مفصل لگن و همینطور وضعیت سلامتی فرد، پزشک برخی محدودیت‌ ها را اعمال سازد، به همین ترتیب از پزشکتان در باب برنامه پیاده‌ روی، اطلاعات کافی دریافت نمایید.

-حرکت مچ پا بالا – پایین:

در همان روزهای ابتدایی، یکی از کارها و حرکاتی که بعد از عمل جراحی پروتز لگن باید انجام شود حرکت مچ پا بالاپایین است‌. این حرکت به بهبود جريان خون در اندام پا ها و ران‌ ها دامن زده و احتمال ایجاد لخته را به حداقل خواهد رساند.

حال در جایی توام با راحتی در قسمت نشیمن، قرار گرفته و یا دراز بکشید. پاهایتان را در حالتی که، حالت انگشتان روبه صورت قرار گیرد، در ابتدا بالا و بعد به پایین حرکتش بدهید. در یک ساعت انجام ۱۰ الی ۱۵تا از این حرکت، نتیجه مطلوبی را به سبب بهبود گردش خون در پی خواهد داشت.

-چرخش از مچ:

شیوه دیگری به منظور تسهیل و تسریع یافتن جریان خون، کشیدن یک دایره، به واسطه‌ ی پا از ناحیه مچ است. شما برای انجام صحیح این رویه، می‌ بایست در مکانی راحت نشسته و یا روبه پشت دراز بکشید. مچ در حالتی ثابت نگه داشته شود و به واسطه‌ ی پاهایتان دور بزنید.

-سفت کردن مفصل لگن:

همانطور که بیان داشتیم، در چنین شرایطی، بهبود گردش خون از اهمیت وافری برخوردار است. یکی ازحرکاتی که بعد از عمل پروتز لگن باید انجام داد سفت کردن عضلات ناحیه لگن است. ۵ ثانیه آن را سفت نگه دارید و مجدد رها نمایید. تکراره ۱۰ باره و هر بار ۵ ثانیه کفایت می‌کند.

-خم شدن زانو:

در آخرین مورد مجدد شما را به انجام حرکتی تشویق می‌کنیم که، از روند گردش مطلوب خون در پا، به حمایت برخیزید. بر سطح زمین نشسته و پاها را به سمت جلو دراز شوند، حال تنها یک زانو خم نموده و به سمت خودتتان بکشید.

نیاز است، مجدا به حالت شروع بازگردید و تمرین را به پای دیگرتان منتقل نمایید. توجه داشته باشید در این حرکت نیز، تکرار ۱۰ باره کفایت می‌کند.

بیشتر بخوانید

 مراقبت‌های لازم بعد از تعویض مفصل لگن

در قسمت فوقانی حرکاتی که بعد از عمل پروتز لگن باید انجام داد را معرف حضورتان گشتیم. حال از اصول مراقبتی نام می‌بریم که، پروسه بهبود شما را تسریع ببخشد:

در تکامل اطلاعات ارائه گشته در باب حرکاتی که بعد از عمل پروتز لگن باید انجام داد مقید بودن به انجام روند مراقبتی لازم از زخم‌ ها به شدت توصیه می‌گردد،

تمام سعیتان را بر ممانعت از بروز عفونت در ناحیه بگذارید. عفونت می‌ تواند از سطح زخم و راه دهان، بدن شما را درگیر خود سازد.

می‌ بایست در بازه های زمانی معین، از سوی پزشکتان ویزیت و نوع عملکرد مفصل مصنوعیتان مورد بررسی کامل قرار گیرد. چنانچه بروز هر نوع تغییراتی، نظر پزشکتان را جلب نماید، سریعا دستور تصویر برداری در رادیولوژی را خواهد داد.

هر نوع محدودیت وضع شده از سوی پزشکتان ریشه در تلاش برای حفظ سلامتی و همینطور بهبود شخص و در نهایت، طول عمر مفصل مصنوعی دارد. البته این محدودیت‌ ها متصل به دوران نقاهت بوده و بعد از تایید بهبودی کامل از سوی پزشک، لغو خواهند گشت.

در طی پرداختن به حرکاتی که بعد از عمل پروتز لگن باید انجام داد، عدم به جلو خم شدن در زمان برخاستن از روی صندلی و همینطور تخت در ممنوعیت‌ ها قرار خواهد گرفت. پس برای برخاستن، دستتان را به لبه تخت و یا صندلی گرفته و در در حالت کشیدگی روبه بالا قرار بگیرید.

یکی از ممنوعیت‌ هایی که بارها از سوی پزشک مورد تایید قرار می‌گیرد، عدم قرارگیری به پهلو در زمان استراحت می‌باشد زیرا، احتمال در رفتگی پروتز وجود خواهد داشت.

نشستن در حالت ۹۰ درجه صد در صد ممنوع. در زمان قرارگیری روی صندلی، مبل و همینطور توالت فرنگی نزدیک به لبه بنشینید. حال می‌ توانید کمرتان را اندکی به عقب کشیده و پاها، در حالتی روبه جلو اما، در قالبی صاف قرار بدهید.

برای حفظ تعادل و کاهش وزن وارده بر پروتز، یاری جستن از عصا و واکر تصمیم بی‌ نظیری محسوب می‌گردد

کافیست تا شرایط حال حاضرتان را با پزشکتان در میان بگذارید و اجازه بدهید تا بررسی‌ های لازم را انجام بدهد، حال، مجوز لازم به سبب انجام یا عدم انجام پروسه رانندگی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

تمام این موارد مراقبت‌ هایی محسوب می‌ گشت که به سبب تلفیق گشتن با، حرکاتی که بعد از عمل پروتز لگن باید انجام داد، شما را چند گام به بهبودی نزدیک‌ تر خواهند ساخت.

 مراقبت‌های لازم بعد از تعویض مفصل لگن

کلام پایانی

این مبحث را با هدف معرفی حرکاتی که بعد از عمل پروتز لگن باید انجام داد، تدارک دیده و همراه با آن از مراقب‌ها و محدودیت بسیاری به سبب ممانعت از بروز هر آسیب احتمالی نام بردیم. مضاعف‌بر تخص و تبحر کافی پزشک، این نوع پروتز مورد استفاده است که، نتایجی نهایی را شکل می‌دهد.

امروز مفتخریم به پاس همراهی شما مخاطب گرامی، کلینیک کازمادیک پروتز را معرف حضورتان باشیم که اعتبار و شهرت پر آوازه خود را مدیون بکارگیری متخصص‌ترین پروتزیست‌ ها و به روز‌ترین تجهیزات روز دنیا برای ارائه بهترین خدمات ممکن می‌دانند.

مشاوران این مجموعه در انتظارند تا در هر بعد زمانی، ابهامات شما را در هر حیطه‌ای، چون حرکاتی که بعد از عمل پروتز لگن باید انجام داد را، پاسخ بدهند.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *