Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

علائم و درمان خار پاشنه

چکیده محتوا

علائم و درمان خار پاشنه

علائم و درمان خار پاشنه:یک روز صبح که از تخت خود پایین می‌آیید، احساس درد شدیدی در ناحیه کف پا شما را به میزان قابل توجهی مورد رنجش قرار می‌ دهد به گونه‌ ای که شاید نتوانید به خوبی گام بردارید. این مشکل به دلایل متعددی رخ می دهد، که خارپاشنه یکی از مهمترین آن هاست.

حال اگر اطلاعات کافی در رابطه با علائم و درمان خار پاشنه در اختیار داشته باشید،بهترین روش درمانی را انتخاب می کنید که کمترین تهاجم را دارد. نگران نباشید در صورت رعایت نکات درست و اصولی این مشکل درمان می شود. بدون آن که زیر تیغ جراحی یا دیگر روش های تهاجمی بروید.

ما در این بحث با پرداختن به موضوع علائم و درمان خار پاشنه در زوایای متعدد، شما را با تکنیک‌های درمانی بسیاری آشنا خواهیم کرد.

خار پاشنه چیست؟

در گام ابتدایی و به منظور پرداختن به موضوع علائم و درمان خار پاشنه می‌ بایست، شما را با این عارضه و علل ایجاد آن آشنا سازیم. در حقیقت خار پاشنه نوعی زائده استخوانی بشمار می‌آید که از ناحیه پایین پاشنه پا بیرون زده می‌شود.

این خار،روی رباطی ایجاد خواهد گشت که، از قسمت ابتدایی تا انتهایی پا کشیده‌ شده‌ است. در واقع این ربلط وظیفه‌اش ایجاد اتصال میان استخوان پاشنه و انگشت‌ها است.

در صورت درمان به موقع، این عارضه شرایط وخیم ‌تری پیدا می‌کند. با شروع این بیماری شما با نشانه های متعددی اعم از درد در پاشنه پا، احساس داغی در این ناحیه، برجستگی و… مواجه خواهید شد.

ولی به سادگی از کنارآن ها می گذرید تا اینکه؛ دیگر همانند سابق، قادر به انجام امور روزمره نباشید. به نظر شما، در چنین وضعیتی، اقدام برای درمان اندکی دیر نیست؟

در حالت معمول و بدون بروز فشار به این زائده  و یا خار پاشنه، شما متوجه کمترین دردی دراین ناحیه نخواهید شد. احساس درد زمانی آغاز خواهد شد که، قسمت تیزی خار به بافت نرم کف پا فشار وارد نماید.

اگر نسبت به طی شدن روند درمان این عارضه بی توجهی نشان بدهید، در پایان مجبور خواهید شد به عمل جراحی تن بدهید. زیرا؛ در صورت عدم درمان به موقع، این زائده استخوانی تا مرز ۲ سانتی متر به رشد خود ادامه خواهد داد.

با تمام این تفاسر جای نگرانی نیست زیرا با کسب اطلاعات در باب علائم و درمان خار پاشنه می‌توانید ، قبل از رشد قابل توجه خار و بروز احساس درد شدید، اقدام درمانی اساسی انجام بدهید.

 

خار پاشنه چیست؟

علائم و درمان خار پاشنه

بهتر است قبل از آشناییتان با تکنیک‌هایی درمانی به منظور بهبودی کامل و رفع ابهامات باقی مانده در بابِ علائم و درمان خار پاشنه شما را با نشانه های متعدد این بیماری آشنا سازیم. در صورت مواجهه با هر یک از علائم زیر سریعا به یک متخصص ارتوپد مراجعه داشته باشید:

-بروز درد در ناحیه کف پا به ویژه در زمان گام برداشتن و یا دویدن

-ملتهب گشتن

-بروز تورم در قسمت قدامی پاشنه پا

بنابراین درد، التهاب و تورم را میتوان ۳ معیار مهم برای تشخیص این عارضه خواند. اما گاهی با لمس ناحیه آسیب دیده متوجه می‌شوید که این ناحیه نسبت به سایر قسمت‌ های پا گرم تر است و یا دارای یک برآمدگی کوچک استخوانی می باشد که به راحتی قابل لمس است. این دو مورد می توانند از ابتلا حتمی شما به عارضه خار پاشنه خبر بدهند.

در برخی از مواقع خار پاشنه کمترین تغییری را در بافت‌ های نرم و یا استخوان‌ های اطراف پاشنه ایجاد نمی‌سازد. بدین ترتیب اغلب افراد وابسته به انجام تست‌ های تصویربرداری و یا آزمایش‌ هایی به منظور درمان سایر مشکلات، می‌فهمند که به این عارضه مبتلا گشته‌اند.

بدین ترتیب بعد از پاسخگویی به قسمت اول موضوع علائم و درمان خار پاشنه بهتر است با راه‌ های تشخیصی آن در علم پزشکی آشناییت ‌یابیم.

راه‌ های تشخیص خار پاشنه

به منظور تکامل اطلاعات ارائه شده در باب علائم و درمان خار پاشنه باید خدمتتان عرض نماییم که، پزشک متخصص ارتوپد با یاری جستن از شیوه‌های تشخیصی زیر می‌تواند این عارضه را تشخیص بدهد:

1-معاینه بدنی و بررسی علائم:

البته شاید خودتان متوجه یک برآمدگی کوچک در این ناحیه شوید، ولی تخصص و مهارت پزشک در این حوزه بعد از بررسی محل درد، به تشخیص قطعی منجر می‌گردد.

البته در طی معاینات از شما می‌خواهد که تا مدت اندکی بایستید تا یک پیاده‌ روی کوتاه در مطب داشته باشید. این آزمایشات فیزیکی می‌تواند به تشخیص سریع از سوی پزشک معالج کمک کند.

2-تست‌های تصویربرداری:

یکی از رایج‌ ترین تست‌های تشخیصی، انجام تصویربرداری به واسطه‌ی اشعه ایکس است که به تصمیم پزشک به منظور درمان قطعی کمک می‌کند.

آیا خار پاشنه برای بهبود نیاز به انجام جراحی دارد؟ شاید با این هدف برای مطالعه علائم و درمان خار پاشنه اقدام نمودید که پاسخ این سوال را دریافت نمایید. نیاز نیست در باب نیازمندی این عارضه به عمل جراحی به منظور بهبود کامل، نگرانی به خرج دهید.

اما باید خدمتتان عرض نماییم که، نزدیک به ۹۰ درصد بیماران بدون نیاز به عمل جراحی، با رعایت نکات درمانی که خدمتتان ارائه نمودیم، در یک بعد زمانی ۱۰ ماهه به بهبودی کامل دست خواهند یافت.

حال اگر تمام این راهکارها در زمان معین خود و بدون کاستی توسط بیمار انجام پذیرد و به نتیجه نرسد، پزشک ناچار از پروسه جراحی برای برداشتن خار کمک می‌گیرد.

به منظور تکامل اطلاعات ارائه گشته در باب علائم و درمان خار پاشنه زمان آن رسیده تا به سراغِ چگونگی بهبود و درمان این عارضه برویم. بنابراین قسمت بعد را به دقت مورد مطالعه قرار بدهید.

 

تست‌های تصویربرداری: 

 

درمان خار پاشنه پا

در باب پرداختن به موضوع علائم و درمان خار پاشنه به طور کامل شما را با راه‌های شناخت این عارضه آشنا نمودیم. ولی حتما شما بی صبرانه در انتظار دریافت تکنیک‌های درمانی نتیجه بخش به منظوربهبودی کامل هستید.

1-استراحت و تغییر سبک زندگی

بهتر است پیش از هر اقدامی، تلاشتان را برای توقف پیشرفت این عارضه بکار بگیرید. پس از انجام هر گونه فعالیت سنگین که سبب تشدید این شرایط می‌گردد، ممانعت ورزید و بر تایم استراحتتان نسبت به سابق بیفزایید.

به هر اندازه که کف پا به سطوح سخت تماس پیدا کند، فشار وارده از سوی خار پاشنه شدت یافته ومیزان درد بیشتر خواهد شد.

2-کمپرس سرد

شما به واسطه‌ی استفاده از کمپرس سرد در این ناحیه ضمن کاهش تورم ایجاد گشته، سببِ بی حسی و قطع احساس درد خواهید شد. شما اجازه دارید تا، هر ۳ الی ۴ روز یکبار، با اختصاص یک بعد زمانی ۲۰ دقیقه‌ای از این تکنیک کمک بگیرید.

3-داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) خوراکی

شاید ندادید اما آسپرین و ایبوپروفن در گروه‌ های درمان کننده خار پاشنه قرار می‌گیرند. این دو ماده درمانی می‌توانند از میزان درد‌های حاد بکاهند ولی، به هیچ وجه به منظور تسکین درد‌های مزمنی که در طولانی‌ مدت ایجاد گشته‌اند، توصیه نخواهند شد.

هر فرد ممکن است به داروی بخصوصی حساسیت نشان بدهد، پس امکان حساسیت‌ های دارویی و نیاز به کسب مشاوره از پزشک را جدی بگیرید.

4-داروهای ضد التهاب تزریقی

به منظور رفع هر الهام به جای مانده ‌ای در موضوع علائم و درمان خار پاشنه باید خدمتتان عرض نماییم که، در صورت عدم دریافت نتیجه از طرف داروهای خوراکی و افزایش شدت درد می‌توانید، از داروهای ضد التهاب تزریقی چون کورتیکواستروئیدها (کورتون‌ها) استفاده نمایید. البته این داروها نیازمند نسخه الکترونیکی و یا نوشتاری پزشک برای مراجعه به داروخانه هستند.

5-فیزیوتراپی و تمرین‌های کششی

ناگفته نماند که پشت سر گذاشتن جلسات فیزیوتراپی و همینطور انجام تمرینات کششی نیز، در روند درمان این عارضه تاثیرات طلایی بسیاری دارند. تنها نیاز است تا نسبت به انجام تمامی حرکات حساسیت بیشتری یه خرج داده و آن‌ها را در بازه زمانی معینی انجام بدهید.

می‌توانید هر گونه سوال و ابهامی که در باب چگونگی انجام این حرکات دارید را از پزشک و یا فیزیوتراپیست بپرسید.

6-استفاده از کفی‌‌های مناسب برای کفش

در طی پرداختن به موضوع علائم و درمان خار پاشنه نمیتوان از تاثیر کفی‌‌ها غافل گشت. برخورداری از کفی‌‌های طبی به جهت بهبود هر چه سریعتر، یکی از تکنیک‌های درمانی بسیار مؤثر محسوب می‌گردند‌.

به کمک استفاده از کفی‌‌ها، فشار وارده به صورت یکسان در کف پا پخش می‌شود و به مرور تاثیرات شگرف خود را در روند درمان خار پاشنه پا و کاسته شدن از میزان درد نشان می‌دهد.

7-شاک‌ویو تراپی (ESWT)

این شیوه درمانی که در ضمن پرداختن به موضوع علائم و درمان خار پاشنه از آن سخن به میان آوریم، کاملا غیر تهاجمی بوده و به کمک امواج صوتی پرقدرت در قسمت پاشنه پا، تاثیرات خود را بر جای می‌گذارد.

البته‌ نوع نتیجه به بار آمده در افراد مختلف متفاوت است اما در اغلب مواقع یک روش موثر و جایگزین برای جراحی محسوب می‌گردد.

کلام پایانی

در انتها در ضمن پرداختن به موضوع علائم و درمان خار پاشنه باید خدمتتان عرض گردیم که، خار پاشنه عارضه مخاطره‌ آمیزی برای سلامتی شما نبوده و تنها راحتی شما در زمان گام برداشتن را سلب خواهد کرد.

آری! بیان نمودیم که بالاتر از ۹۰ درصدی افرادی که مجبور به دست و پنجه نرم کردن با این عارضه هستند، بدون نیاز به عمل و راهکارهایی که خدمتتان ارائه نمودیم، کاملاً بهبود می‌یابند.

یکی از این راهکارهای بی‌ نظیر استفاده از کفی مخصوص با هدف پراکنده ساختن فشار وارده به کف پا می‌باشد. حتما نام صاحب شهرت کلینیک کازمادیک پروتز به گوشتان خورده است.

این مجموعه مدت مدیدیست که وابسته به برخورداری از بهترین و به روزترین تجهیزات ممکن و کادری مجرب موفق به طراحی و آماده‌ سازی بهترین کفی‌‌های طبی در سطح کشور گشته‌ است.

البته مشاوران این مجموعه‌ هر روزه به صورت آنلاین و یا تلفنی امکان پاسخگویی به تمامی سؤالات و رفع تمامی ابهامات شما را فراهم نموده‌اند.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *