Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

نحوه ساخت پروتز دست

چکیده محتوا

نحوه ساخت پروتز دست

آیا در باب نحوه ساخت پروتز دست اطلاعاتی در اختیار دارید؟ شاید هم با این اندام مصنوعی و کاربردهای آن کاملاً غریبه هستید! عوامل متعددی می‌ تواند سبب بروز این عارضه تلخ شود که ۹۰ درصد آن‌ ها به قطع عضو اندام فوقانی منتهی می‌شود.

از گذشته طراحی‌ های بسیاری از انواع پروتز های دست بر جای مانده است اما، نتوانسته‌ اند همچون اندام تحتانی، کارآیی اندام دست را شبیه سازی نمایند. اما با تکیه‌ بر پیشرفت‌ های اخیر در حوزه فناوری، قطعات کوچکتر و مقاوم‌ تری طراحی گشته که همچنان در حال پیشرفت و بهبود هستند.

در میان انواع متعدد پروتز‌های طراحی شده، دست‌های هوشمند یا مایو الکتریک صاحب نوین‌ ترین تکنولوژی بوده و به بیماران در مسیر توانبخشی قطع عضو اندام بالایی کمک می‌کنند. در این مبحث ضمن پرداختن به نحوه ساخت پروتز دست در انواع مختلف، شما را با چگونگی انتخاب یک پروتز ایده آل آشنا خواهیم ساخت.

چرا باید از پروتز دست استفاده نماییم؟

اجازه بدهید، پیش از پرداختن به نحوه ساخت پروتز دست به چرایی استفاده از این اندام بپردازیم. کم نیستند افرادی که بر نپوشیدن پروتز دست مصنوعی متمرکز هستند. ما بر آن‌ ها خرده نمی‌ گیریم و تصمیمشان را محترم می‌ شماریم.

شاید این تصمیم مقرون بصرفه تمام شود ولی علاوه بر کنار آمدن با نقص در زیباییتان، باید مسائل دیگری چون، عدم تراز و تقارن لازم در بدن را به جان بخرند. حتماً پیش از قطعیت بخشیدن به چنین تصمیمی، با یک متخصص پروتزیست و یا ارتوپدی فنی مشورت نمایید.

انواع پروتز دست

اطلاع شما از نحوه ساخت پروتز دست می‌تواند، منجر به انتخاب دقیق و درست تر دست مصنوعی توسط شما گردد. ما در این قسمت ضمن معرفی مهم ترین انواع پروتزهای دست، شما را با ویژگی‌ ها و نحوه ساخت هر یک آشنا خواهیم ساخت:

1-پروتزهای غیر فعال دست

پروتز غیر فعال یکی از گزینه‌ های پیش روی شما در میان انواع متعدد پروتزهای دست است. ظاهر این عضو مصنوعی کاملاً شبیه به دست طبیعی انسان بوده و گاهی غیر قابل تشخیص است. این پروتز به سبب وزن بسیار سبک‌تر نسبت به انواع دیگر، می‌تواند بهترین گزینه­‌ ممکن برای کاربرانی باشد که فعالیتشان تنها حول امور روزمره خود می‌چرخد.

در نحوه ساخت پروتز دست غیر فعال از سوی پروتزیست، نوع فعالیت فرد به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد. در صورتی که دامنه فعالیت‌ های فرد از امور روزمره وسیع‌ تر باشد، مچ دست، مفصل انگشتان دست و دیگر مفاصل مورد نیاز نیز مضاعف خواهند گشت.

2-پروتزهای مکانیکی

در نحوه ساخت پروتز دست مکانیکی یک سیستم کابلی قرار داده می‌شود تا کمک لازم را در زمان حرکت از نيروی بدن دریافت نماید. زمانی که فرد از سوی مغز دستور حرکت را به سمت شانه، بازو و یا بخشی از بالاتنه ارسال‌ می‌کند، نیرو به کابل منتقل می‌شود.

این میزان از نیرو‌ی وارده سبب حرکت پروتز، هماهنگ با تمایل فرد خواهد شد. این پروتز می‌تواند بهترین انتخاب ممکن برای آن دسته از افرادی باشد که دائماً در حال انجام فعالیت‌ های یدی هستند. این عضو مصنوعی علاوه‌ بر آنکه صاحب قیمت معقولی می‌باشد، دیرتر خراب خواهد شد.

3-پروتزهای سیلیکونی

مهمترین متریالی که عموماً در نحوه ساخت پروتز دست مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیلیکون است. سیلیکون یکی از انواع پلیمرها بوده که شرایط لازم را برای ساخت دست مصنوعی، کاملاً مشابه با عضو طبیعی داراست. از لحاظ برآورد قیمت باید خدمتتان بگوییم وابسته به شرایط ظاهری مطلوب، بسیار مقرون بصرفه تمام می‌شود.

4-پروتزهای الکترونیکی

این نوع پروتز، یکی از نوین‌ ترین انواع دست مصنوعی بوده و نیروی لازم برای حرکت را به واسطه‌ ی موتور و باتری هایی که در آن تعبیه شده، دریافت می‌کند.

این مدل در گروه انواع پروتزهای متحرک قرار می‌‌گیرد و افراد را برای انجام امور روزانه از هر وابستگی به اشخاص دیگر رهایی می‌بخشد. عموماً برای جلوگیری از احتمال جلب توجه شرایط ظاهری این قبیل از پروتز‌ها، از دستکش های زیبایی استفاده می‌شود.

5-پروتزهای هیبریدی

یکی دیگر از مواردی که به منظور تکامل سخنانمان در باب نحوه ساخت پروتز دست باید از آن سخن به میان آوریم، پروتزهای هیبریدی هستند.

به منظور تولید این قبیل از پروتزها، از ترکیب دو نوع مکانیکی و الکترونیکی کمک گرفته می‌شود. توصیه ما برای افرادی که دستشان از مفصل شانه قطع شده، تهیه پروتزهای هیبریدی است.

6-پروتز مخصوص فعالیت های خاص

در معرفی این مورد نمیتوان از نحوه ساخت پروتز دست در یک قالب کلی و مشابه سخن به میان آورد. این پروتز به صورت کاملاً اختصاصی و متناسب به نوع فعالیت‌ هر فرد تهیه می‌گردد و مناسب یک فرد با داشتن شرایط معمول نیست.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره عمل پروتز دست با کارشناسان ما در ارتباط باشید

نکات مهم در زمان انتخاب پروتز دست متحرک، ثابت و سایر انواع پروتز دست چیست؟

حتی اگر نحوه ساخت پروتز دست به بهترین شکل ممکن پیش رود، شما باید جانب احتیاط را رعایت نمایید و در زمان خرید هر یک از انواع دست مصنوعی، نکات مهم و برجسته‌ای را مدنظر قرار بدهید.

سعی نداریم این اتفاق را پیش پا افتاده و یا معمول جلوه بدهیم. فرد باید برای کنار آمدنِ هر چه سریعتر با این رخداد تلخ، یک پروتز متناسب با انتظاراتش را خریداری و به شرایط معمول زندگی خود بازگردد. نکات مهم و کلیدی که باید در ضمن خرید این محصول مدنظر قرار گیرد، به شرح زیر است:

بی شک زمانی می‌توانیم ادعا کنیم، نحوه ساخت پروتز دست، روند موفقی را طی نموده که از بهترین متریال ممکن در ساخت آن به کار گرفته شود. وابسته به آنکه نوع مواد بکار برده در پروتز تاثیر قابل توجهی در راحتی فرد دارد، پس نباید بی اهمیت از کنار آن گذشت.

در روند تولید پروتزهای دست از متریال های متعددی،‌ اعم از پلاستیک، سرامیک، فلز و مواد زیست سازگار استفاده می‌شود. اما این مورد که روند سفارشی سازی، کدام متریال برای کدام پروتز مورد استفاده قرار گیرد به نیازهای کاربر باز می‌گردد‌.

مورد دیگری که باید وابسته به این معقوله مدنظر قرار بدهیم، نوع طراحی پروتز دست می‌باشد. در روند طراحی است که، قابلیت استفاده این محصول و راحتی فرد در زمان استفاده، مدنظر قرار داده می‌شود. فرد در زمانِ سفارش پروتز، قابلیت‌های مدنظر خود را بیان می‌دارد و در اجرای آن را به طراح می‌سپارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

-قابلیت تعمیر پروتز

-امکان گسترش آن در آینده

چنانچه می‌خواهید خیالتان از سلامت و کیفیت محصولی که خریداری می‌کنید آسوده باشد، باید مجموعه‌ای را برگزینید که نحوه ساخت پروتز دست را مطابق با استانداردهای لازم پیش ببرد.

کلام پایانی

نحوه ساخت پروتز دست وابسته به شکل ظاهری و نوع کارآیی آن سیر متفاوتی را می‌پیماید. طراحی هر مدل دست مصنوعی، نسبت به شرایط جسمی فرد، ویژگی‌های مورد انتظاراتش و نوع فعالیت‌ اش، کاملاً متفاوت از شخص دیگریست.

قطع دست به هر علتی توام با محدودیت‌های جسمی، عوارض روحی متعددی را نیز در پی خواهد داشت. هدف در این مطلب معرفی دست مصنوعی، نوع کارآیی و تنوع حاکم در آن بود.

خواستیم به شما نوید بدهیم که با اتخاذ یک تصمیم صحیح بعد از قطع عضو، همچنان می‌توانید به زندگی معمول و سابق خود ادامه دهید و فعالیت‌ های روزانه خود تا میزان قابل توجهی، از سر بگیرید.

قرار نیست ما شما را برای انتخاب یک پروتز به خصوص متقاعد سازیم بلکه؛ سعی داریم شما را در انتخاب پروتزی هماهنگ با انتظاراتتان از لحاظ نوع کارآیی و شرایط ظاهری یاری بدهیم.

کلینیک کازمادیک پروتز به عنوان مطرح ترین مجموعه تولید پروتز در سطح کشور توانسته است به انتظار مراجعان خود به بهترین شکل ممکن پاسخ بدهد.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *