Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

راه رفتن بعد از شکستگی ساق پا چگونه است؟

چکیده محتوا

راه رفتن بعد از شکستگی ساق پا چگونه است؟

راه رفتن بعد از شکستگی ساق پا برای برخی از افراد با مشکلات و درد همراه خواهد بود. به دلیل شایع بودن این امر یعنی شکستگی پا در نظر داریم که، در این مطلب به بررسی نکات و اصول مراقبتی پس از شکستگی پا بپردازیم.

یکی از مشکلات و عوارض شایع سلامتی شکستگی ساق پا می باشد. شکستگی پا امری کاملاً شایع بوده و ممکن است هر فرد در طی طول عمر خود یک بار و یا چندین مرتبه با این مشکل روبرو شود. مشکل شکستگی پا ممکن است برای بعضی از افراد با مشکلاتی همراه باشد.

مراقبت های لازم برای بعد از شکستگی پا

با به کار گرفتن برخی از نکات ویژه می توان راه رفتن بعد از شکستگی ساق پا را، به نحو بسیار بهتری بهبود بخشید. پس از مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی، ارتوپد تمامی این نکات و اصول مراقبتی را، برای شما به طور مفصل شرح خواهد داد.

در طی مدت آسیب دیدگی پا سعی کنید حتماً از واکر و یا استفاده عصا استفاده نمایید. کمک گرفتن از این وسایل باعث می شود که، تا حدود زیادی وزن از روی پا برداشته شود و پا بتواند سریعتر روند بهبودی را، طی کند. استفاده از عصا باید به گونه ای باشد که عصا را، در کنار بخش آسیب دیده بدن خود قرار دهید.

برای مثال اگر پای چپ شما آسیب دیده است عصا را، به عنوان کمکی در بخش چپ از بدن خود قرار دهید. به این ترتیب، عصا به پای آسیب دیده شما کمک خواهد کرد تا، فشار کم تری تحمل نماید. روی آوردن به ورزش گزینه دوم جهت بهبود دامنه حرکتی پا و راه رفتن بعد از شکستگی ساق پا است.

ورزش و پیاده روی می توانند تا حدود بسیار زیادی در مشکل شکستگی ساق پای شما تاثیر گذاشته و به بهینه سازی روند بهبودی شما کمک کنند. حتماً حرکت های ورزشی را، زیر نظر متخصص ارتوپد فراگیرید تا، روند درمان شما به شکل صحیح و اصولی ادامه یابد.

برخی از حرکت های ورزشی و ارتوپدی مختص بهبود دامنه حرکتی و راه رفتن بعد از شکستگی ساق پا وجود دارند. این حرکت های تقویتی و ورزشی توسط پزشک متخصص ارتوپد طراحی و به شما آموزش داده می شوند. برخی از این حرکت ها به وسیله کش مخصوص، نوار مقاومتی و حتی وزنه ها انجام می شوند.

علاوه بر این، حرکت های نیز طراحی می شوند که، با کمک گرفتن از وزن کلی بدن انجام می شوند. در این حالت بنا به توصیه پزشک متخصص و ارتوپد باید اقدام به شروع این حرکت های تقویتی نمایید. در ادامه با برخی از انواع مختلف این حرکت های ورزشی و تقویتی اشاره شده است؛

 

  • بالا بردن ساق پا: برای شروع این حرکت پاهای خود را، بر روی نوک انگشتان بلند کنید. عرض پاها بایستی به اندازه عرض شانه ها باشد. پس از بلند شدن بر روی نوک انگشتان، مجددا به حالت اولیه باز گردید و سپس اقدام به تکرار همین حرکت نمایید.
  • حرکت اسکات: ابتدا پاها را، به عرض شانه باز نمایید و سپس به آرامی شروع به خم شدن به سمت پایین کنید به حالتی که، آماده برای نشستن بر روی صندلی می شوید حرکت را، ادامه داده و مجدداً به پا خیزید. حرکت اسکات یکی از حرکت های مناسب برای بهبود راه رفتن بعد از شکستگی ساق پا است.
  • بالا بردن انگشت شست پا: همانگونه که، پاهای شما بر روی زمین قرار دارند انگشت شست پا را، به آرامی بلند نموده و سپس مجدداً مماس بر زمین قرار دهید و به حالت اولیه بازگردانید. این حالت علاوه بر این که، باعث افزایش تعادل شما شده، باعث افزایش قدرت راه رفتن بعد از شکستگی ساق پا می شود.
  • دوچرخه نشسته: برای انجام این حرکت روی زمین نشسته پاهای خود را، دراز کنید و سپس همانند دوچرخه زدن سعی کنید پاهای خود را، خم نموده و مرتب بر روی هوا پدال بزنید. این حرکت علاوه بر افزایش دامنه حرکتی شما به حفظ و افزایش تعادل بدن شما نیز کمک می کند.
  • فشار توپ با پا: توپ مخصوص انجام حرکت های ورزشی را، بین دو پای خود قرار داده و به آرامی به وسیله زانو به این توپ فشار بیاورید این حرکت باعث افزایش قدرت زانوهای شما خواهد شد و راه رفتن بعد از شکستگی ساق پا را، آسان می نماید.

 

انجام مرتب و دوره ای این تمرینات و حرکت ها به صورت روتین روزانه می تواند تا، حد بسیار زیادی به تقویت مچ پا و ساق پای شما کمک نماید و به مرور شاهد افزایش توان حرکتی خود خواهید شد. انجام برخی از این حرکت ها بایستی درون کلینیک و زیر نظر پزشک ارتوپد متخصص صورت گیرد.

پس از مدت زمانی و پس از کسب تسلط کافی بر روی انجام حرکت های ورزشی، پزشک فیزیوتراپیست از شما می خواهد که، حرکت های تقویتی را، به منظور بهبود راه رفتن بعد از شکستگی ساق پا درون منزل ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: جراحی زانوی ضربدری برای چه کسانی مناسب است؟

نحوه راه رفتن بر روی پای آسیب دیده چگونه می باشد؟

راه رفتن بعد از شکستگی ساق پا اکثر افراد امری ترسناک و آور است با این حال پزشک ارتوپد به شما پیشنهاد می نماید که، حتماً پس از باز، شدن گچ پا اقدام به راه رفتن نمایید. راه رفتن بلافاصله پس از بهبود آسیب دیدگی پا منجر به افزایش مقاومت پا و عضلات آن می شود.

ممکن است پس از بهبود آسیب دیدگی به هنگام راه رفتن تورم و فشار بر روی پای آسیب دیده همچنان برقرار باشد. در صورتی که، احساس درد دارید می توانید یک الی دو روز را، به استراحت مجدد بپردازید؛ سپس اقدام به راه رفتن مجدد نمایید.

برخی افراد به هنگام شروع مجدد راه رفتن احساس ترس و یا دلهره می نمایند و حتی قادر به راه رفتن نخواهند بود در این شرایط شما می توانید به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید تا، به شما در امر راه رفتن بعد از شکستگی ساق پا و یافتن قدرت حرکتی خود کمک کند.

در صورتی که، دارای تورم در ناحیه آسیب دیده از ساق پا هستید می توانید از ماساژ یخ استفاده کنید این کار را، هر ۲۰ ساعت یکبار مجدد تکرار نمایید. همچنین، در صورتی که، ساق پای شما دارای سفتی می باشد می توانید از حرارت و یا یک عدد حوله گرم بر روی موضع آسیب دیده استفاده کنید.

در صورتی که، اقدام به ماساژ محل آسیب دیده می کنید، حتما قبل از آن با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا، به وسیله ماساژ آسیب بیشتری به ناحیه آسیب دیده وارد نکنید.

کلام پایانی

راه رفتن بعد از شکستگی ساق پا به شرط رعایت نکات مراقبتی امری بسیار ساده و راحت خواهد بود. کلینیک کازمدیک پروتز تولید کننده انواع پروتز دست مصنوعی، پروتز پای مصنوعی و سایر تجهیزات پزشکی است که، شما جهت استفاده از محصولات این برند می توانید اقدام کنید.

کلیه محصولات و تجهیزات برند کازمدیک پروتز بر روی وبسایت این مجموعه قابل مشاهده و سفارش هستند. همچنین، در صورت نیاز به راحتی می توانست از مشاوره های رایگان کارشناسان این برند بهره بگیرید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *