Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

علت در رفتگی کشکک زانو چیست و چگونه درمان میشود؟

چکیده محتوا

علت در رفتگی کشکک زانو چیست و چگونه درمان میشود؟

علت در رفتگی کشکک زانو و نحوه درمان آن موضوع مهمی است که نیاز به بررسی و آگاهی دارد. به طور کلی زمانی که کشکک زانو (استخوان پوشاننده زانو) از جای اصلی خود جا به جا شود،‌ در رفتگی کشکک زانو ایجاد می شود که معمولا به طرف خارج ساق پا ایجاد می شود.

ما در این محتوا به بررسی علت در رفتگی زانو و نحوه درمان آن می پردازیم، با ما همراه باشید.

علت در رفتگی زانو

دررفتگی کاسه زانو معمولا به دنبال حرکت ناگهانی و محافظت نشده پا رخ می دهد و موجب در رفتگی و بی ثباتی کشکک زانو می گردد. در اثر حرکت ناگهانی که می تواند در فعالیت های مختلف ایجاد شود،‌

به علاوه از دیگر علت در رفتگی کشکک زانو، ضربه مستقیم به زانو است و هنگامی که کاسه زانو دررفته است، می تواند به سمت بیرون زانو بلغزد.

به طور کلی بی ثباتی کشکک زانو می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • ضربه ای به زانو، برای مثال اگر مفصل زانو با فرد یا جسم دیگری با نیروی زیاد برخورد کند.
  • تغییر جهت ناگهانی در حالی که پا هنوز محکم روی زمین قرار دارد، مانند هنگام ورزش یا رقص.
  • عضلات ضعیف پا
  • کاسه زانو نامرتب یا بلند شده
  • قد بلند و یا اضافه وزن خطر دررفتگی را افزایش می دهد و می تواند از علت در رفتگی کشکک زانو باشد. زنان نیز بیشتر در معرض خطر هستند.

پس از دررفتگی کاسه زانو، ممکن است رباط داخلی کشکک رانی پاره شود. این رباطی است که کاسه زانو را به داخل (معدنی) زانو محکم می کند. هنگامی که پاره شود ممکن است با همان سطح تنش قبلی بهبود نیابد. این شرایط می تواند منجر به دررفتگی مکرر کاسه زانو شود.

بیشتر بخوانید: راه رفتن بعد از شکستگی ساق پا چگونه است؟

علائم در رفتگی زانو

در ادامه مبحث علت در رفتگی کشکک زانو، به بررسی علایم این عارضه می پردازیم. علائم دررفتگی کاسه زانو و بی ثباتی کشکک عبارتند از:

  • درد و حساس شدن زانو
  • تغییر شکل دادن زانو
  • خمیدگی زانو به صورتی که نتوان آن را صاف نمود
  • تمایل به خارج کاسه زانو
  • تورم زانو
  • تورم و کبودی ناگهانی
  • ناتوانی در خم کردن یا صاف کردن پای خود.
  • ناتوانی در راه رفتن
  • احساس ترکیدن دردناک در زانوی شما

به هیچ وجه کاسه زانوی در رفته خود را تکان ندهید چرا که این کار موجب آسیب شدیدتر می شود.

کشکک هایپر متحرک

اختلالی که وجود دارد و می تواند منجر به در رفتگی زانو شود و به یافتن علت در رفتگی کشکک زانو کمک نماید،‌ این است که کاسه زانو بیش از اندازه مجاز به راست و چپ حرکت نماید.

در این عارضه ممکن است درد داشته باشید و قادر به راه رفتن نباشید،‌ و یا ممکن است درد خفیفی داشته باشید و راه رفتن برایتان امکان پذیر باشد. بنابراین علایم متفاوت است ولی چیزی که مهم است این است که در رفتگی کشکک زانو می تواند اثرات جبران ناپذیری به مفصل زانو برساند.

لذا اهمیت یافتن علت در رفتگی کشکک زانو، این باشد که شما مانع آسیب به مفصل زانو می شوید و از بروز زودرس آرتروز جلوگیری می نمایید.

دررفتگی کاسه زانو چگونه تشخیص داده می شود؟

در برخی مواقع،‌ بدون در نظر گرفتن علت در رفتگی کشکک زانو، در رفتگی کاسه زانو خود به خود بهبود می یابد. با وجود این، همیشه باید به دنبال کمک فوری متخصص باشید، حتی اگر به موقعیت خود برگشته باشد، زیرا دررفتگی می تواند باعث آسیب به رباط ها و تاندون های اطراف شود. اگر قادر به راه رفتن نیستید باید با آمبولانس تماس بگیرید.

متخصص شما کاسه زانو را تحت بیهوشی به حالت عادی باز می گرداند. هنگامی که کاسه زانو در موقعیت خود قرار گرفت، ممکن است برای بررسی درست قرار گرفتن استخوان ها و رد آسیب بیشتر، یک عکس اشعه ایکس داده شود.

درمان دررفتگی یا بی ثباتی کشکک

درمان این عارضه در ابتدا به صورت کمک های اولیه باشد. برای درمان ابتدا باید زانوهای خود صاف کرده و آتل ببندید و سپس برای درمان به پزشک متخصص و ارتوپد مراجعه نمایید.

اگر پزشک تشخیص دهد که زانوی شما در رفته است،‌ مانع جا به جایی بیشتر آن می شود و با بررسی علت در رفتگی کشکک زانو، با انجام عکس برداری توسط MRI وضعیت زانوی شما را بررسی می نماید. در این عکس برداری ارتوپد در مب یابد که میزان آسیب چقدر است و به کدام نواحی زانو آسیب وارد شده است.

اگر آزمایش‌ ها نشان داد که آسیبی ندیده‌اید، زانوی شما در یک ایموبلایزر زانوبند قرار می‌ گیرد تا از حرکت دادن آن جلوگیری کند. شما باید این لباس را برای حدود 3 هفته بپوشید.

اگر آسیب به استخوان و غضروف دیده شود، یا اگر کاسه زانو همچنان ناپایدار است، احتمال دارد برای تثبیت کاسه زانو تشخیص متخصص عمل باشد. این کار می تواند با استفاده از جراحی آرتروسکوپی یا باز انجام شود.

در ادامه موضوع علت در رفتگی کشکک زانو چیست و راه های درمان آن، باید گفت، کاسه زانو دررفته به سرعت توسط متخصص ارتوپد در موقعیت خود قرار می گیرد، که به آن “کاهش” می گویند. ممکن است لازم باشد این کار تحت بیهوشی موضعی یا عمومی انجام شود.

هنگامی که کاسه زانو در جای خود قرار گرفت، باید به زانو استراحت دهید و از یخ، فشرده سازی و بالا بردن برای کنترل تورم استفاده کنید. به طور معمول در زمانی که زانوی شما در حال بهبود است به عصا یا زانوبند نیاز دارید. به طور کلی به بیماران فیزیوتراپی پیشنهاد می شود تا به آنها در تقویت عضلات و بازیابی حرکت زانو کمک کند.

درمان دررفتگی یا بی ثباتی کشکک

چه زمانی با یک متخصص پزشکی تماس بگیرید

اگر زانوی خود آسیب دید و علائم دررفتگی داشتید به متخصص ارتوپد مراجعه نمایید. اما اگر برای دررفتگی زانو تحت درمان هستید و متوجه شدید:

  • افزایش بی ثباتی در زانوی شما
  • درد یا تورم پس از از بین رفتن آنها برمی گردد

به نظر نمی رسد آسیب دیدگی شما با گذشت زمان بهتر شود و نیاز است که حتما با متخصص خود تماس حاصل نمایید.

همچنین در صورت آسیب مجدد به زانو با متخصص خود تماس بگیرید.

جلوگیری از در رفتگی زانو

در ادامه موضوع علت در رفتگی کشکک زانو،‌ به نحوه مراقبت و جلوگیری از در رفتگی زانو می پردازیم. هنگام ورزش یا فعالیت از حرکات و تکنیک های مناسب استفاده کنید. با ورزش های مناسب از زانوی خود محافظت کنید و آن را قوی نگه دارید.

البته برخی از موارد دررفتگی زانو ممکن است قابل پیشگیری نباشند، به خصوص اگر عوامل فیزیکی منجر به دررفتگی زانو شود.

کلام پایانی

در رفتگی کشکک زانو زمانی رخ می دهد که استخوان روی زانو از جای خود خارج شود، که علت های مختلفی دارد و ما در این محتوا به بررسی علت در رفتگی کشکک زانو و درمان آن پرداختیم.

در صورت داشتن سوالات بیشتر به وب سایت کلینیک کازمدیک پروتز مراجعه و پاسخ خود را دریابید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *