Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

بریس زانو ضربدری چقدر برای درمان تاثیر دارد؟

چکیده محتوا

بریس زانو ضربدری چقدر برای درمان تاثیر دارد؟

بریس زانو ضربدری درمانی است که برای بیماران ژنووالگوم که دارای زانوی ضربدری هستند،‌ مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که این افراد، می ایستند زانوها حالت ضربدری دارد و مچ پا به سمت بیرون است.

یکی از مناسب ترین درمان ها برای این بیماران استفاده از بریس است که در اینجا به بررسی میزان تاثیر آن می پردازیم، با ما همراه باشید.

زانوی ضربدری چیست؟

در ابتدای مبحث بریس زانو ضربدری،‌ بهتر است بدانیم که زانوی ضربدری چیست. زانوی ضربدری عارضه ای در کودکان است که می تواند زمینه ژنتیکی داشته باشد و موجب اختلال در راه رفتن کودکان می گردد. در این عارضه کودک نمی تواند به درستی بایستد و هنگامی که می ایستد پا حالت ضربدری دارد و مچ پا به سمت بیرون است.

راه رفتن این کودکان نیز دچار اختلال می گردد،‌ به این صورت که پا دچار چرخش می شود. در نتیجه عوارض دیگری را به همراه می آورد. بنابراین اگر تا سن سه سالگی این عارضه از بین نرفته باشد باید با مراجعه به ارتوپد متخصص به دنبال درمان آن باشید.

افراد مبتلا به زانوی ضربدردی همیشه درد در ناحیه پشت و کناره زانو حس می کنند که این درد ناشی از قرار نداشتن کشکک زانو در جای خود و کشیدگی ران می باشد.

در ادامه موضوع بریس زانو ضربدری به بررسی علت این عارضه می پردازیم. علت های مختلفی منجر به شکل گیری زانوی ضربدری می شود. این علل می توانند منشا فیزیولوژیکی داشته باشند و یا منشا پاتولوژیکی داشته باشند. همچنین بیماری های دیسپلازی که استخوان پا تحت تاثیر قرار می گیرد نیز می تواند از علل ایجاد زانوی ضربدری باشد. همچنین بیماری راشتیسم که ناشی از کمبود ویتامین D و کلسیم می باشد هم می تواند زانوی ضربدری ایجاد نماید.

زانوی ضربدری معمولا در کودکان، پیش دبستانی ها و سنین مدرسه دیده می شود. این عارضه در کودکان 3 سال دیده می شود ولی در سال های شروع مدرسه ممکن است خود به خود برطرف شود.

نحوه تشخیص زانوی ضربدری

در ادامه موضوع بریس زانو ضربدری، نحوه تشخیص این عارضه مورد بررسی قرار می گیرد. جهت تشخیص متخصص در حالتی که زانو ها بدون فاصله از هم قرار دارند، فاصله داخلی قوزک های پا را اندازه می گیرد. این فاصله در کودک با سن 12 ماهگی 2 سانتی متر و با سن 4 سال، 4 سانتی متر می شود.

نحوه دیگر تشخیص، عکسبرداری از پای نوزاد و بررسی زاویه بین ران و ساق پای نوزاد است.

 

راه های درمان زانوی ضربدری

راه های درمانی برای زانوی ضربدری شامل روش ها تهاجمی جراحی و روش های غیرتهاجمی می باشد. جراحی معمولا آخرین خط درمانی است و زمانی که بیمار درد زیادی داشته باشد جراحی انجام می شود. همچنین استفاده از بریس زانوی ضربدری، یکی از درمان های مناسب و غیر تهاجمی است که در صورت پیروی از دستورات پزشک ارتوپد، درمانی موثر و مناسب می باشد.

درمان بریس برای زانوی ضربدری

بریس زانو ضربدری یکی از بهترین درمان هاست که برای کودکانی که زانوی ضربدری دارند استفاده می شود. این درمان موجب محافظت از محور مکانیکی اندام های تحتانی شده و ثبات زانو را حفظ می نماید.

عملکرد این درمان به این صورت است که استفاده مداوم آن با کاهش انقباضات عضلات، عضلات را تقویت می نماید. برای اثر بخشی درمان بهتر است این درمان به مدت 2 سال به صورت ممتد و مستمر انجام شود.

البته نکته ای که باید به آن توجه نمود صلاحدید پزشک متخصص است. معمولا توصیه های پزشکان برای استفاده از بریس زانو ضربدری این است که در ماه های نخست شبانه روز استفاده شود و پس از تنها در شب استفاده گردد.

بیشتر بخوانید: آتل مچ دست چه کاربردی دارد؟

مزایای درمان زانوی ضربدری با بریس

این درمان برای زانوی ضربدری مزایای زیادی دارد که مهمترین آن ها شامل موارد زیر است:

  • کاهش درد ناشی از زانوی ضربدری
  • بهبود و اصلاح حرکت
  • اصلاح فرم زانو
  • تقویت عضلات و کاهش آسیب وارد شده بر مفصل زانو
  • تقویت و بهبود ایستادگی صحیح
  • جلوگیری از آسیب بیشتر به مفاصل زانو

مزایای درمان زانوی ضربدری با بریس

نحوه عملکرد بریس برای درمان زانوی ضربدری

درمان بریس برای زانوی ضربدری به این صورت است که وقتی فرد بریس را می بندد و راه می رود، انقباض عضلات کاهش می یابد و در نتیجه بار اضافی وارد شده به زانو نیز کاهش می یابد. در نتیجه این عملکرد، خستگی عضلانی کاهش یافته و عضلات تقویت می شوند.

همانطور که گفته شد، بریس زانو ضربدری، موجب تقویت عضلات و بهبود حرکت و اصلا زانوی ضربدری می گردد، به شرط اینکه به صورت مداوم استفاده گردد.

چگونه از درمان بریس نتایج خوبی ببینیم؟

برای کسب بهترین نتایج از درمان زانوی ضربدری توسز بریس، مهم ترین عامل انجام دقیق توصیه پزشک است و استفاده مستمر از بریس می باشد. همچنین توصیه می شود که برای اثر بخشی بهتر، در کنار این درمان از درمان های مناسب دیگر نیز استفاده شود.

همچنین توصیه پزشکان انجام فعالیت ورزشی مناسب در کنار بریس زانو ضربدری می باشد. این ورزش ها باید زیر نظر متخصص انجام شود و جهت اصلاح زانوی ضربدری در کنار بریس انجام شود.

یکی دیگر از کارهایی که در کنار درمان بریس توصیه می شود، کاهش وزن است، چرا که با این کار می توانید بار و فشار اضافی را از روی زانو برداشته و تقویت عضلات بهتر انجام گیرند.

نحوه سفارش بریس برای درمان

پس از معاینه توسط متخصص و تشخیص او به استفاده از بریس، برای ساخت و سفارش بریس مناسب، اندازه گیری های لازم گرفته می شود و بریس سفارش داده می شود. قیمت نهایی آن نیز در همان جلسه مشخص می شود و بر اساس شرایط جسمی بیمار متفاوت است.

بریس زانو ضربدری یک درمان ایده آل برای بیمارانی است که دچار عارضه زانوی ضربدری هستند. جهت تعیین دقیق قیمت با پزشک خود صحبت نمایید.

کلام پایانی

زانوی ضربدری یکی از مشکلاتی است که به دلایل مختلفی چون فیزیولوژیک و پاتولوژیک می تواند ایجاد شود. همچنین می تواند زمینه ارثی داشته باشد. یکی از درمان های غیرتهاجمی و مناسب بریس زانو ضربدری است، که موجب ثبات زانو و تقویت عضلات آن ناحیه می گردد.

کلینیک کازمدیک پروتز، آماده ارائه درمان مناسب زانوی ضربدری است و شما می توانید با مراجعه به سایت ما و وارد کردن اطلاعات خود وقت مشاوره را تنظیم نمایید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *