Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

استفاده از پروتز پستان برای افراد مبتلا به لنف ادم

چکیده محتوا

استفاده از پروتز پستان برای افراد مبتلا به لنف ادم

استفاده از پروتز پستان برای افراد مبتلا به لنف ادم، یکی از پیشنهادات ما برای کاهش اثرات بیماری است. با وجود این یکسری سوالاتی در مورد چگونگی استفاده و فواید و مضرات آن ممکن است وجود داشته باشد.

ما در این محتوا به بررسی جوانب مختلف استفاده از پروتز سینه برای افراد مبتلا به لنف ادم می پردازیم، با ما همراه باشید.

لنف ادم چیست؟

در شروع مبحث استفاده از پروتز پستان برای افراد مبتلا به لنف ادم، کمی در رابطه با لنف ادم بدانیم. لنف ادم در واقع تجمع مایع میان بافتی است که به دلیل وجود مشکلاتی قادر به تخلیه نمی باشد. لنف ادم در بسیاری از اندام ها می تواند ایجاد شود، اما در ارتباط با موضوع ما، سرطان سینه منجر به لنف ادم و عدم تخلیه مایع میان بافتی می گردد.

بنابراین لنف ادم در سمتی که سرطان وجود دارد و به دنبال جراحی ایجاد می شود که معمولا استفاده از پروتز سینه در این افراد می تواند به بهبود علائم کمک نماید.

چرا استفاده از پروتز پستان به افرادی که جراحی کرده اند توصیه می شود؟

ضرورت استفاده از پروتز پستان برای افراد مبتلا به لنف ادم، آنجایی مشخص می شود که، در جراحی پستان ناحیه ای که درگیر سرطان می باشد خارج می شود. پس از عمل، عضلات و بافت های اطراف به ناحیه جراحی و خالی شده فشار وارد می کنند و علاوه بر ایجاد خستگی در این ناحیه، مانع تخلیه لنف شده و ادم ایجاد می کنند.

به این صورت که فشار ایجاد شده از جریان مناسب لنف در دست جلوگیری کرده و مانع تخلیه آن به تنه می گردد و در نهایت مایع لنف در دست تجمع کرده و لنف ادم در بازو و دست بوجود می آید.

برای جبران این مشکل، ما استفاده از پروتز پستان برای افراد مبتلا به لنف ادم را به بیماران خود پیشنهاد می دهیم. با قرار گیری پروتز پستان در ناحیه برداشته شده، فضای خالی پر می شود و فشار اضافی به این ناحیه اعمال نمی شود. همچنین به واسطه استفاده از پروتز پستان و عدم وجود فشار، مایع لنف می تواند جریان یافته و لنف ادم ایجاد ننماید.

گفتنی است که برای استفاده از پروتز پستان برای افراد مبتلا به لنف ادم، پروتز به صورت دو نوع داخلی (که باید از طریق جراحی وارد شود) و خارجی (که قابل برداشت است) می باشد. اینکه کدام نوع برای بیمار بهتر است به تشخیص خود بیمار و صلاحدید پزشک متخصص بستگی دارد، و هر دو می توانند به کاهش لنف ادم کمک نمایند.

بیشتر بخوانید: پروتز هوشمند دست

چگونه از پروتز پستان استفاده می شود؟

ما معمولا به بیماران خود پیشنهاد می دهیم که در هنگام جراحی سینه و یا ماستوکتومی، از پروتز پستان استفاده شود و به طور همزمان با برداشت بافت پستان، پروتز نیز گذاشته شود. انجام این کار توسط جراح متخصص و با تجربه نتایج بسیار خوبی با حداقل عوارض را به همراه خواهد داشت.

اما اگر بیماران شرایط خاصی دارند و نمی توانند به طور همزمان این کار را انجام دهند، باید تا سه سال مراقبت های ویژه ای که پزشک توصیه می نماید را انجام داده و پس از آن استفاده از پروتز پستان برای افراد مبتلا به لنف ادم توصیه می گردد.

در ارتباط با مراقبت های مورد نیاز بعد از جراحی پروتز پستان در افراد مبتلا به لنف نیز می توان گفت حتما بعد از جراحی باید از سوتین های مخصوص استفاده شود. این سوتین ها به جریان مناسب لنف کمک می نمایند.

حتی پس از طی دوران نقاهت نیز ما پیشنهاد می کنیم که از سوتین های مناسب که دارای بندهای پهن و کناره های آزاد می باشد، استفاده گردد. به دلیل اینکه اگر در قسمت های بند و کناره فشار اضافی ایجاد گردد می تواند لنف ادم را ایجاد نماید.

 

چگونه از پروتز پستان استفاده می شود؟

چه موقع استفاده از پروتز پستان خارجی ضروری است؟

در ارتباط با ضرورت استفاده از پروتز پستان برای افراد مبتلا به لنف ادم، باید بدانید که در نوع خارجی آن، باید حتما در طول روز استفاده شود و سپس در هنگام استراحت خارج شود. دلیل این کار این است که از فشار اضافی به مسیر لنف جلوگیری شده و مایع لنفاوی بتواند به خوبی جریان یابد.

به طور کلی در ارتباط با جراحی های سینه و استفاده از پروتز، پیشنهاد می شود، پروتز خارجی و یا سوتین های مخصوص را در شب خارج کنید و در طول روز استفاده نمایید، این کار به جریان بهتر لنف کمک نموده و مانع از ایجاد لنف ادم می گردد.

 

چه موقع استفاده از پروتز پستان خارجی ضروری است؟

آیا استفاده از پروتز پستان منجر به افزایش لنف ادم می شود؟

استفاده از پروتز پستان برای افراد مبتلا به لنف ادم، می تواند ادم را کاهش نموده و با حذف فشارهای بوجود آمده در مسیر لنف، جریان را بهبود بخشد. زمانی که مایع لنفی بتواند به درستی جریان یابد و به درون غدد لنفاوی باز گردد، لنف ادم کاهش می یابد.

در ارتباط با جراحی سینه، نیز باید بدانید که برداشت ناحیه ای که حاوی توده سرطانی است، می تواند به دلیل عدم تقارن بافت های موجود، فشار ایجاد نماید. این فشار به نواحی اطراف بافت خارج شده منجر به کاهش جریان لنف می شود و در نهایت ما شاهد لنف ادم و تورم در ناحیه بازو و یا دست این بیماران هستیم.

موثرترین درمان استفاده از پروتز پستان برای افراد مبتلا به لنف ادم می باشد که موجب حذف فشارهای وارد شده می گردد.

بیشتر بخوانید: پروتز سینه در موارد برداشت سینه در اثر سرطان

معایب استفاده نکردن از پروتز پستان در افرادی که جراحی پستان دارند؟

استفاده نکردن از پروتز پستان، بعد از جراحی می تواند معایب زیادی را به همراه داشته باشد که منجر به لنف ادم می شود.

اگر از پروتز پستان استفاده نکنید، در طول روز در نواحی که در اثر جراحی خالی شده است، مایع لنفاوی جمع می شود و همین امر می تواند منجر به ورم و درد گردد.

همچنین برداشت قسمتی از بافت سینه منجر به عدم تقارن در بافت ها می گردد و همین عدم تقارن می تواند منجر به احساس فشار در دست، کمر، قفسه سینه و گردن شود، که در نهایت شاهد خستگی در این نواحی هستیم.

عدم تقارن ایجاد شده مشکل دیگری را نیز بوجود می آورد، و آن فشار اضافی و عدم تخلیه مایع لنفاوی است، که منجر به تورم دستان و بازو و لنف ادم می گردد.

به علاوه در صورتی که استفاده از پروتز پستان برای افراد مبتلا به لنف ادم انجام نشود، می تواند آرتروز گردن و یا انحراف ستون فقرات را به دلیل عدم تقارن بوجود آمده ایجاد نماید.

 

معایب استفاده نکردن از پروتز پستان در افرادی که جراحی پستان دارند؟

کلام پایانی

این محتوا به بررسی استفاده از پروتز پستان برای افراد مبتلا به لنف ادم پرداخت. استفاده از پروتز پستان در بیمارانی که تحت جراحی سینه قرار گرفته اند علاوه بر درمان لنف ادم می تواند اثرات روانی مثبتی را به همراه داشته باشد.

همچنین استفاده از پروتز پستان، از مشکلات بعدی چون آرتروز گردن، درد و تورم در ناحیه دست و بافت های اطراف نیز می تواند جلوگیری نماید. در صورت داشتن سوالات بیشتر می توانید به وب سایت کلینیک کازمدیک پروتز مراجعه نمایید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *