Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

شایع ترین بیماری های ارتوپدی در کودکان

چکیده محتوا

شایع ترین بیماری های ارتوپدی در کودکان

شایع ترین بیماری های ارتوپدی در کودکان موضوع بسیار مهمی است که باید از آن ها آگاهی داشت. این بیماری ها می توانند ارثی باشند و یا می توانند اکتسابی بوده و در زمان رشد به دلایلی چون عفونت، تغذیه، روانی و یا عصبی عضلانی بروز نمایند.

ما در این محتوا شما را با انواع مختلف مشکلات ارتوپدی در کودکان آشنا ساخته و سطح آگاهی شما را در ارتباط با بیماری های مختلف ارتوپدی بالا می بریم، با ما همراه باشید.

معرفی بیماری های ارتوپدی در کودکان

مشکلات ارتوپدی که در کودکان شایع است می تواند در نواحی مختلفی چون پا، انگشتان، زانو، ستون فقرات، لگن، آرنج، دست، شانه، مچ دست، انگشتان دست و یا گردن ایجاد شود.

ما در ادامه مطلب شایع ترین بیماری های ارتوپدی در کودکان را به طور جداگانه در هر ناحیه بررسی می نماییم. اما چیزی که مهم است بدانید این است که علت بیمارهای ارتوپدی کودکان هر چیزی که باشد، باید به موقع تشخیص داده و درمان شوند.

اختلالات ارتوپدی مربوط به ناحیه پا در کودکان

مشکلات و بیماری های مختلف ارتوپدی در ناحیه پا می تواند ایجاد شود. این بیماری ها شامل موارد زیر است:

  • Metatarsus adductus: این عارضه که در ناحیه جلوی پا می تواند ایجاد شود منجر به خوابیده شدن پا می گردد و برای درمان نیاز به گچ گیری و یا جراحی دارد.
  • پای کالکانئووالگوس: این عارضه می تواند در نوزادان به علت فشار در رحم دیده شود، که معمولا پس از آنکه کودک نوپا شروع به حرکت کرد و بر روی پاهای خود ایستاد بهبود می یابد.
  • تغییر شکل پلانووالگوس: از شایع ترین بیماری های ارتوپدی در کودکان می توان به عارضه تغییر شکل پلانووالگوس اشاره نمود. این بیماری که می تواند با بیماری های فلج مغزی نیز مرتبط باشد، معمولا با افزایش طول پاشنه هنگام راه رفتن کودک می تواند درمان یابد.
  • Talipes equinovarus: این ناهنجاری که تحت عنوان پاهای چاقویی شناخته می شود، از ترکیبی از ناهنجاری های موجود در درشت نی و نازک نی ایجاد می شود و راه درمان آن نیز بسته به شدت ناهنجاری گچ گرفتن و یا استفاده از آتل و در صورت شدت عارضه جراحی می باشد.
  • هیپرموبیل پس پلان: این عارضه یا همان صافی کف پا یکی از شایع ترین بیماری های ارتوپدی در کودکان است که معمولا در 6 سالگی خود به خود برطرف می شود. اگر در این سن برطرف نشد نیاز به درمان دارد، برای درمان هم معمولا ورزش و تمرینات کششی توصیه می شود.

نوع دیگری از عارضه کف پای صاف هم وجود دارد که بعد از 9 سالگی ایجاد می شود و به علت اسپاسم عضله جانبی ساق پا دردناک است. پزک معمولا این عارضه را نیز با توصیه ورزش های اصلاحی درمان می نماید، در صورت نیاز جراحی برای برداشتن چربی بین دو استخوان انجام می گردد.

  • Pes cavus: عارضه دیگری که در مبحث شایع ترین بیماری های ارتوپدی در کودکان بررسی می شود، Pes cavus است و منجر به بوجود آمدن قوس بلند کف پا می گردد که برای درمان فیزیوتراپی و یا جراحی توصیه می شود.
  • پیچ خوردگی داخلی فمور: این اختلال نیز بسیار شایع است که می توان با اصلاح نوع نشستن کودک، درمان را ایجاد نمود.
  • پیچ خوردگی داخلی و خارجی تیبیا: این عارضه شایع نیز بعد از راه رفتن کودک بهبود می یابد.
  • Genu valgum: این عارضه نیز معمولا خود به خود برطرف می شود. در صورت برطرف نشدن تا سن 10 سالگی باید جراحی شود.
  • اختلاف طول پا: این بیماری نیز می تواند به دلیل عدم تقارن در رشد ایجاد شود و معمولا درمان آن جراحی است.

بیشتر بخوانید: پروتز مکانیکال

اختلالات ارتوپدی مربوط به انگشتان پا در کودکان

شایع ترین بیماری های ارتوپدی در کودکان در انگشتان پا نیز موضوعی است که ما در اینجا می خواهیم بررسی نماییم. این بیماری ها شامل موارد زیر است:

  • انگشتان فرفری: این عارضه که معمولا انگشتان چهارم و پنجم را تحت تاثیر قرار می دهد، به صورت ارثی است و معمولا تا سن 4 سالگی برطرف می شود، اگر خود به خود برطرف نشد برای درمان نیاز به جراحی دارد.
  • همپوشانی انگشت پنجم: این بیماری منجر به فشار به انگشت چهارم و درد می شود و برای درمان نیازمند جراحی است.
  • پلی داکتیلی: یکی دیگر از شایع ترین بیماری های ارتوپدی در کودکان پلی داکتیلی است. پلی داکتیلی یا بدفرمی پا در نتیجه ناهنجاری در قسمت اسکلتی ایجاد می شود و برای درمان نیازمند جراحی است.
  • انگشت چکشی: این عارضه نیز در انگشت دوم ایجاد می شود و جراحی می تواند درمان کننده باشد.
  • انگشت پتک: این بیماری نیز در مفاصل ایجاد می شود و حالت خمیدگی در انگشتان ایجاد می کند و تنها راه درمان آن جراحی است.

اختلالات ارتوپدی مربوط به زانو در کودکان

در ادامه به اختلالات ارتوپدی مربوط به زانو در کودکان می پردازیم:

  • کیست پوپلیتئال: این کیست سینوویال است و برای درمان نیاز به جراحی و آرتروسکوپی می باشد و در صورت عدم درمان می تواند اختلالت دیگری در قسمت داخلی زانو ایجاد نماید.
  • استئوکندروز داخل مفصلی با علت ناشناخته: استئوکندروز داخل مفصلی یکی دیگر از شایع ترین بیماری های ارتوپدی در کودکان است که برای درمان از دارو و جراحی می توان استفاده نمود.
  • دررفتگی کشکک: این عارضه ارثی با مراقبت می تواند بهبود یابد، ولی اگر بهبود نیابد باید جراحی شود.
  • منیسک جانبی دیسکوئید: این اختلال نیز اگر با مراقبت های فعالیتی بهبود نیابد نیاز به جراحی پیدا می کند.

اختلالات ارتوپدی مربوط به زانو در کودکان

اختلالات ارتوپدی مربوط به لگن در کودکان

یکی دیگر از مشکلات ارتوپدی که در کودکان مهم است، اختلالات مربوط به لگن است و نیاز به تشخیص دقیق پزشک ارتوپد دارد. برای تشخیص آرتروسکوپی مفصل ران می تواند تشخیص مناسبی را ارائه دهد. در ادامه شایع ترین بیماری های ارتوپدی در کودکان در ناحیه لگن آورده شده است:

  • دیسپلازی رشدی: این نوع اختلال در ناحیه پروگزیمال فمور، استابولوم و لگن تأثیر می گذارد. اگر به موقع و به درستی تشخیص داده شود، درمان وفقیت آمیزی خواهد داشت.
  • آرتریت سپتیک و استئومیلیت: این عارضه نیز که منجر به اختلالات ارتوپدی در لگن می شود به دلیل ابتلا به عفونت استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می شود.
  • سینوویت تک مفصلی گذرا: این بیماری نیز می تواند به دنبال ابتلا به عفونت تنفسی ایجاد شود و درمان دارویی و فیزیوتراپی می تواند درمان مناسبی باشد.
  • بیماری پرتس: این بیماری ناشی از نکروز سر استخوان فمور می باشد و درمان آن معمولا شامل دارودرمانی و پوشیدن بریس می باشد. در صورت حاد بودن مشکل پزشک ارتوپد، جراحی را توصیه می نماید.

اختلالات ارتوپدی مربوط به ستون فقرات در کودکان

در این قسمت از مبحث شایع ترین بیماری های ارتوپدی در کودکان، به مشکلات مربوط به ستون فقرات می پردازیم:

  • اسپوندیلولیز و اسپوندیلولیستزیس: اسپوندیلوز یک نقص در pars interarticularis است و شایع ترین دلیل ایجاد اسپوندیلولیستزیس است که در واقع یک مهره در ستون فقرات به زیر مهره دیگر می لغزد. بهترین درمان می تواند شامل دارو درمانی و فیزیوتراپی باشد.
  • دیسیت: یکی دیگر از شایع ترین بیماری های ارتوپدی در کودکان، دیسیت است. این اختلال در کودکان به صورت عدم توانایی راه رفتن و خم کردن کمر می باشد. که می تواند درجات مختلفی از بیماری ایجاد شود. در برخی از کودکان تنها دیسک متورم دیده می شود و در برخی دیگر کلسیفیکاسیون بوجود می آید. که درمان آن ها بیشتر به صورت دارو درمانی می باشد.

اختلالات ارتوپدی مربوط به ستون فقرات در کودکان

اختلالات ارتوپدی مربوط به گردن در کودکان

اختلالات مربوط به گردن نیز می تواند از شایع ترین بیماری های ارتوپدی در کودکان باشد که شامل موارد زیر است:

  • تورتیکولی: این عارضه معمولا به دنبال آسیب به نوزاد در هنگام زایمان ایجاد می شود، و بهترین درمان ها شامل پوشیدن بریس، فیزیوتراپی و تزریق بوتاکس می باشد. در برخی موارد نیز پزشک ارتوپد جراحی را پیشنهاد می کند.
  • ناپایداری آتلانتو محوری: این عارضه معمولا در کودکان مبتلا به سندروم داون دیده می شود و معمولا درمان خاصی صورت نمی گیرد، مگر اینکه به نخاع فشار وارد شود، که در این صورت جراحی توصیه می شود.

اختلالات ارتوپدی مربوط به شانه در کودکان

از شایع ترین بیماری های ارتوپدی در کودکان در ناحیه شانه می توان به تغییر شکل Sprengel اشاره نمود. این اختلال در کتف که می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد، معمولا گزینه درمانی ندارد، اما اگر شرایط بیمار حاد باشد، پزشک جراحی را انجام می دهد.

اختلالات ارتوپدی مربوط به آرنج در کودکان

یکی از بیماری های شایع مربوط به اختلالات ارتوپدی در آرنج کودکان پانر است. این اختلال به ندرت نیز در ورزشکاران دیده می شود و بهترین گزینه درمانی برای این اختلال استراحت و عدم فشار به ناحیه مورد نظر می باشد.

اختلالات ارتوپدی مربوط به مچ دست در کودکان

در ادامه مبحث شایع ترین بیماری های ارتوپدی در کودکان، به اختلالات در مچ می پردازیم. این اختلالات شامل گانگلیون که بیشتر در ناحیه پشتی مچ و عقربه رادیال که به دلیل عدم وجود شعاع ایجاد می شود، می باشد.

این اختلالات می توانند به صورت ارثی و یا اکتسابی ایجاد شوند و بهترین گزینه درمانی برای این بیماری ها جراحی است.

کلام پایانی

شایع ترین بیماری های ارتوپدی در کودکان شما را با اختلالات مختلف ارتوپد در کودکان آشنا می سازد. این اختلالات می تواند مربوط به شانه، گردن، ستون فقرات، دست، پا و یا لگن باشد.

نکته ای که در تمام این اختلالات مهم است، تشخیص یه موقع توسط بهترین ارتوپد و درمان آن هاست. برای دریافت وقت مشاوره به وب سایت کلینیک کازمدیک پروتز مراجعه و اطلاعات خود را تکمیل نمایید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *