Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

قطع عضو یا آمپوتاسیون و بررسی علل آمپوتاسیون

چکیده محتوا

قطع عضو یا آمپوتاسیون و بررسی علل آمپوتاسیون

دوستانِ عزیز ما در طول این مطلب از کلینیک کازمدیک پروتز تصمیم گرفته ایم، با شما درباره قطع عضو یا آمپوتاسیون و بررسی علل آمپوتاسیون صحبت کنیم. اگر که در یک نگاه کلّی آمپوتاسیون را برای شما تعریف کنیم، یعنی‌‌؛ از دَست دادنِ یکی از اعضای بدنِ خود. چنانچه که این اتفاق در طول زندگی هریک از تک تک ما رُخ دهد، قطعاً روحیه‌مان تضعیف خواهد شد و این مسئله ای غیرقابل انکار است. ولی این مشکل نمی تواند، نقطه پایانی زندگی ما باشد!

شمایی که با این مشکل مواجه شده اید، قطعاً امکانِ بازگشت به زندگی عادی خود را دارید. تنها کافیست، اندام مصنوعی‌ دریافت کرده یا پروتز انجام بدهید. در صورتی که شما در این زمینه اطلاعات زیادی نداشته و تمایل به کسبِ سطحِ آگاهی بیشتری دارید، در ادامه همراه ما باشید. ما کنار شما خواهیم بود!

قطع عضو یا آمپوتاسیون یعنی چه!

بگذارید، با همدیگر کمی راحت تر درباره قطع عضو یا آمپوتاسیون و بررسی علل آمپوتاسیون صحبت نماییم. اغلب این عمل یعنی آمپوتاسیون جهتِ درمان بعضی از بیماری هایی خاص انجام می شود. گاهی اوقات درون عضلات یا استخوان قسمتی از بدن‌مان توموری وجود داشته و پزشک را ملزم به عملیات قطع عضو می نماید. شما که دوست ندارید، گرفتار مرگ شوید!

اگر که بخواهیم، قطع عضو را بهتر بررسی کنیم، یعنی‌؛ جریان خون به گونه ای کافی وجود نداشته و با هرچه باریک تر شدنِ شریان ها و ورودِ صدمه بدان ها اتفاق می اُفتد. متوجه شدید! گاهاً شما یک تصادف سهمگین را پشت سَر می گذارید! یکی از اندام های شما با آسیبی جدی مواجه شده و پزشک را وادار به قطع عضو یا آمپوتاسیون می نماید.

دوستان عزیز نگران نباشید! اگر که دچار این مشکل شدید، علم پزشکی با پیشرفت شایانی رو به رو شده است. به حالتی که شما می توانید، از اندام هایی مصنوعی استفاده بنمایید. پس شمایی که بخشی از اعضای بدنِ خود را بنابر دلایل فوقانی از دست داده اید، امکانِ استفاده از اندام مصنوعی به عنوان یک جایگزین را خواهید داشت.

اکنون شما تا حدودی با قطع عضو یا آمپوتاسیون و بررسی علل آمپوتاسیون آشنا شده اید. البته ما در ادامه این مطلب اطلاعات بیشتری را در اختیار شما خواهیم گذاشت. پس هم‌چنان با ما در امتداد این متن همراه باشید.

قطع عضو مادرزادی یعنی چه!

شاید که قطع عضو مادرزادی یکی از مواردی باشد، که ذهن شما را درگیر ساخته است! فوکوملیا چیست! این نوعِ از قطع عضوها گونه ای ناهنجاری محسوب می شود. در آن اندام فوقانی یا تحتانی شما کوتاه شده است. این قبیل از ناهنجاری ها به حالتی است، که عضو تحت تاثیر آن یا کوتاه شده و یا به گونه ای کامل از بین می رود.

این نوعِ از بیماری می تواند، شدّت هایی مختلف داشته باشد. گاهی وقت ها هر چهار عضو فرد مورد نظر (دو دست و دو پاها) درگیر است. به این نوعِ از بیماری ها تترا فوکوملیا گویند. ما قبل از بازگشت به موضوع اصلی خود یعنی قطع عضو یا آمپوتاسیون و بررسی علل آمپوتاسیون به بررسی نشانه های بیماری فوکوملیا می پردازیم؛

  • دست ها یا پاها به بدن می چسبد.
  • استخوان دست ها یا پاها به صورت متعادل رشد نمی کند.
  • وجودِ برخی از نا به هنجاری ها در اعضای بدن، چون؛ بینی یا فک کوچک، دندان هایی نامرتب و…!

قطع عضو مادرزادی یعنی چه!

درباره انواعِ فوکوملیا بیشتر بدانید!

این قبیل از بیماری ها به ژنتیک فردِ مورد نظر باز می گردد. ولی گاهی اوقات این قبیل از بیماری ها به دلیل مصرف یک دارو به نامِ (تالیدومید) در دوران بارداری در جنین اتفاق می اُفتد. با مصرف چنین دارویی که از نمونه های ضد التهابی است، دست ها یا پاها به دور از مکانِ اتصالِ خود رشد پیدا می کند. بیماری فوکوملیا دارای سه نمونه است، که قبل از بررسی قطع عضو یا آمپوتاسیون و بررسی علل آمپوتاسیون آنها را به شما معرفی خواهیم نمود.

بیشتر بخوانید: پروتز قطع عضو بالای زانو

·         انواعِ فوکوملیا کامل

در این قبیل از قطع عضو مادرزادی ساعد و بازوی بیمار به صورت کامل از بین رفته است و دست ها به بالاتنه و قسمت شانه می چسبد.

·         انواع فوکوملیا پروگزیمال

ممکن است، بیمار به دور از قطع عضو یا آمپوتاسیون و بررسی علل آمپوتاسیون به قطع عضو مادرزادی فوکوملیا مبتلا شده باشد، که در این حالت بازو از بین می رود. سپس ساعد به بالاتنه بیمار می چسبد.

·         انواع فوکوملیا دیستال

در این نوع از بیماری ساعد دستان از بین خواهد رفت، بعد از آن دستان وی به استخوان بازوی بیمار وصل خواهد شد.

علّت های قطع عضو یا آمپوتاسیون چیست!

ما در این قسمت از مطلب خود در قطع عضو یا آمپوتاسیون و بررسی علل آمپوتاسیون با شما در ارتباط با علّت های این بیماری صحبت می نماییم. پس برای آنکه درباره علل آن بیشتر بدانید، در ادامه ما را همراهی کنید.

 

علّت های قطع عضو یا آمپوتاسیون چیست!

·         بیماری عروق محیطی یکی از مهم ترین علّت هاست!

شما می دانید، که بیماری عروق محیطی چیست؟ نامِ دیگر این بیماری انسداد اندام تحتانی می باشد. در آن شریان خون تحت تاثیر قرار می گیرد. بیماری عروق محیطی علائمی از تصلب شرایین سیستمیک می باشد. یعنی آنکه بعضی از موادی که درونِ خون وجود دارد، چون؛ کلسترول برروی دیواره های شریان خون جمع بشود. این شریان ها مسئولیت خونرسانی از قلبِ شما به دیگر اندام های بدن را داشته و بسیار مهم هستند!

اگر که شما مایل هستید، درباره این نوعِ از قطع عضو یا آمپوتاسیون و بررسی علل آمپوتاسیون بدانید؛ معمولاً علائمی نداشته و به تدریج پیش روی می کند. ایجادِ تغییر در قسمت های عروقی بدن معمولاً در افرادی با سنین بالا رُخ می دهد. گاهی اوقات هم منجر به تخریب جمعی از عضلات ایجاد کننده سیستم شریانی بدن می شود.

·         سیگار کشیدن یا استعمال دخانیات هم شما را تهدید می کند!

تا می توانید، سیگار نکشید. چرا که امکان دارد، یکی دیگر از علّت های قطع عضو سیگار کشیدن یا استعمال دخانیات باشد. شاید که بپرسید، چرا! در واقع بافت زنده شما دوست عزیز امکان دارد، بَر اثر سیگار کشیدن و… صدماتی ببیند. درون سیگار نیکوتین وجود دارد و این ماده می تواند، تاثیری منفی در ترمیم زخم های بدن شما داشته باشد.

این گونه در قطع عضو یا آمپوتاسیون و بررسی علل آمپوتاسیون به کاهش خونرسانی به پوست یا دیگر اندام ها می رسیم. علاوه بر تمامی این ها ماده نام برده شده می تواند، منجر به بروز بیماری چون؛ بورگر شود. در این حالت پزشک چاره ای به جزء قطع عضو اندام تحتانی و فوقانی را نخواهد داشت.

·         بیماری دیابت برای شما خطری بزرگ است!

بلی، دیابت هم می تواند، تهدید کننده ای بزرگ برای قطع عضو باشد. اگر که شما دارای بیماری دیابت نوعِ دو هستید، چندین برابر بیشتر در معرض قطع عضو یا آمپوتاسیون خواهید بود. اغلب این نمونه از بیماری ها شروعی بدون علائم داشته ولی در ادامه کار فرد مورد نظر را با برخی از مشکلات بزرگ مواجه می کند.

پس اگر که شما دارای نشانه هایی از بیماری دیابت هستید، سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کرده، تا دچار قطع عضو یا آمپوتاسیون و بررسی علل آمپوتاسیون آن نشوید.

·         تصادف یا جراحت هم می تواند، موجب قطع عضو شود!

بلی، دوستان گاهاً شما تصادف کرده یا زخمی عمیق دارید و یا دچار تروما شده اید. برخی از مواقع فرد مورد نظر به شکستگی هایی شدید مبتلا شده و پزشکان ملزم به قطع عضو حتی در محل حادثه خواهند شد. زیرا برای حفظ جانِ بیمار نمی توان کارِ دیگری کرد!

·         زمانی که به تومورهای سرطانی مبتلا شده اید!

اغلب تومورهایی که در قسمتِ استخوان ها یا غضروف ها به وجود می آید، بدخیم بوده و تهاجمی عمل می نمایند. معمولاً با برداشتنِ تومور سرطانی توسطِ پزشک معالج اندام تحت درمان نجات می یابد. ولی گاهی اوقات شما نیاز به تفحص در زمینه قطع عضو یا آمپوتاسیون و بررسی علل آمپوتاسیون پیدا می کنید.

البته این روزها علمِ پزشکی پیشرفت بسیاری پیدا کرده است و این موضوع از هیچ یک از ما پنهان نیست! به همین خاطر در کمتر مواقعی رُخ می دهد، که در بیماری های سرطانی نیاز به قطع عضو باشد.

·         عفونت هم می تواند، موجب قطع عضو شود!

بلی، گاهاً عفونت سیستمک منجر به قطع عضو یا آمپوتاسیون می شود. در چنین حالتی قطعاً بیمار مورد نظر در زمان لازم به دارو یا کمک های پزشکی دسترسی نداشته است.

    عفونت هم می تواند، موجب قطع عضو شود!

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این مطلب از خود در کلینیک کازمدیک پروتز به بررسی قطع عضو یا آمپوتاسیون و بررسی علل آمپوتاسیون پرداختیم. شما امکان دارد، در حادثه ای ناگوار عضوی از بدن خود را از دست داده یا به علّت مبتلا شدن به بیماری هایی خاص ملزم به قطع عضو شوید.

ما در طول این مطلب از خود گفتیم؛ که دیابت یا بیماری عروق محیطی، عفونت یا تومورهایی سرطانی بیشتر شما را در معرض قطع عضو قرار می دهد. امیدواریم که اطلاعات ارائه شده از جانب ما برای شما مفید و موثر بوده باشد. البته شما می توانید، در صورت وجودِ سؤالات بیشتر در این زمینه با متخصصان ما تماس بگیرید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *