Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

مراحل گذاشتن پروتز چشم

چکیده محتوا

مراحل گذاشتن پروتز چشم

مراحل گذاشتن پروتز چشم و برداشتن آن، برای افرادی که دارنده پروتز چشم هستند، ممکن است در ابتدا یک چالش به نظر برسد، اما با چند دستورالعمل و تمرین معمولی تبدیل به کار راحتی خواهد شد.

بسیار مهم است که به زودی پس از دریافت پروتز با این روش ها آشنا شوید. این امر به ویژه در مورد کودکان صادق است، زیرا آن ها نیاز به تمیز کردن پروتز چشم خود در خانه دارند. ما در اینجا شما را با تمامی مراحل گذاشتن و برداشتن پروتز چشم آشنا می سازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

پروتز چشم چیست؟

در ابتدای مبحث مراحل گذاشتن پروتز چشم، ابتدا با خود پروتز آشنا می شویم. پروتز چشم یا چشم مصنوعی که در گذشته تحت عنوان چشم شیشه ای نیز شناخته می شد، برای افرادی که بنا به هر دلیلی چشم خود را از دست داده اند مورد استفاده قرار می گیرد و ظاهر طبیعی به صورت آن ها می بخشد.

این چشم که به صورت یک محافظ و پوسته، قسمت های داخلی چشم را می پوشاند، در واقع یک ظاهر مناسبی به بیمار می دهد. به طور کلی پروتز چشم شامل بخش های زیر است:

  • پوسته بیرونی: این پوسته که سفید رنگ است ظاهر پروتز چشم را طبیعی تر جلوه می دهد.
  • قسمت گرد و مرکزی: این قسمت نیز کاملا شبیه به مردمک و عنبیه است و فرم طبیعی به چشم مصنوعی می بخشد.

چرا نیاز به استفاده از پروتز چشم پیدا می کنید؟

در ادامه موضوع مراحل گذاشتن پروتز چشم، خوب است بدانید، استفاده از پروتز چشم به دنبال آسیب به چشم و جراحی برای برداشت چشم انجام می شود. دلایلی که موجب می شود، پزشک چشم را جراحی کند و بردارد، شامل موارد زیر است:

  • جراحت
  • گلوکوم
  • عفونت داخل چشم
  • تومورهای چشم

انواع جراحی چشم

پیش از اینکه مراحل گذاشتن پروتز چشم را بیان کنیم، با جراحی های چشم آشنا می شویم. به طور کلی دو نوع روش برای جراحی چشم وجود دارد که انتخاب هر کدام، بر نوع پروتز چشمی که می خواهید سفارش دهید، موثر است. این روش ها شامل موارد زیر است:

  • بیرون زدگی: در این روش جراح چشم، با تخصص و مهارت خود، با ایجاد یک برش کوچک در قسمت جلو، ناحیه ژله ای چشم را ساکشن می کند. در این تکنیک ناحیه چشم خارجی و حدقه چشم حفظ می شود.
  • هسته زایی: نوع دیگر جراحی شامل خارج کردن کل چشم است که چشم بریده شده و خارج می گردد.

اینکه پزشک از کدام تکنیک برای جراحی استفاده نماید به میزان آسیب شما و نوع بیماری که با آن درگیر می باشید، بستگی دارد.

 

انواع جراحی چشم

چرا از چشم مصنوعی استفاده می شود؟

در ادامه مبحث مراحل گذاشتن پروتز چشم، دلیل استفاده از چشم مصنوعی را ذکر می کنیم. برخی از افراد گمان می کنند که مقصود از پروتز چشم، چشمی است که قادر به دیدن است، اما این چنین نیست.

پروتز چشم، یک چشم مصنوعی است که به بیمار کمک می کند تا ظاهر طبیعی داشته باشد و در عین حال از کره چشم مراقبت می کند تا بافت های درون آن رشد نکنند و محفظه کره چشم را پر ننمایند.

پروتز چشم از چه ساخته شده است؟

در گذشته پروتز چشم از جنس شیشه بود ولی امروزه این چنین نیست. پروتز چشم از جنس پلاستیک و اکریلیک است که در واقع یک پوسته سخت می باشد.

پزشک در حین جراحی یک ایمپلنت فلزی را درون کره چشم قرار می دهد که ظاهری گرد دارد، سپس پروتز چشم روی ایمپلنت تعبیه می شود.

پروتز چشم از چه ساخته شده است؟

مراحل مختلف گذاشتن و برداشتن پروتز چشم

قبل از دست زدن به چشم مصنوعی مطمئن شوید که دست ‌هایتان تمیز و عاری از هرگونه آلودگی است. اطمینان حاصل کنید که از هر گونه آسیب به پروتز چشم جلوگیری می کنید. آسیب به چشم مصنوعی می تواند راحتی، گذاشتن و زیبایی پروتز را به شدت محدود کند. بنابراین در هنگام جابجایی آن مراقب باشید.

بسته به ترجیح فردی شما، با استفاده از میله مکش یا انگشتانتان، مراحل گذاشتن پروتز چشم بر اساس نوع گذاشتن شما متفاوت خواهند بود.

گذاشتن پروتز چشم

همانطور که گفته شد نوع گذاشتن پروتز با استفاده از انگشت و میله مکش متفاوت است که در ادامه هر دو روش ذکر می شود:

  • برای قرار دادن پروتز با انگشتان خود: مراحل گذاشتن پروتز چشم در این روش به این صورت است که، پلک بالایی را با انگشت اشاره خود بلند کنید تا یک سوراخ ایجاد شود و لبه بالایی پروتز را زیر پلک بالایی بلغزانید. در حالی که چشم مصنوعی را در جای خود نگه داشته اید، پلک بالایی را رها کرده و پلک پایینی را به سمت پایین بکشید تا پروتز در موقعیت خود قرار گیرد.
  • برای قرار دادن پروتز با میله ساکشن: مراحل گذاشتن پروتز چشم در روش استفاده از ساکشن به این صورت است که، میله مکش را با فشار دادن و رها کردن دسته به چشم مصنوعی متصل کنید. پلک بالایی پروتز را با انگشت اشاره خود بلند کنید تا باز شود و لبه بالایی پروتز را زیر پلک بالایی بلغزانید.

در حالی که چشم مصنوعی را در جای خود نگه داشته اید، پلک بالایی را رها کرده و پلک پایینی را به سمت پایین بکشید تا پروتز در موقعیت خود قرار گیرد. دسته میله مکش را فشار دهید تا آزاد شود.

برداشتن پروتز چشم

برداشتن پروتز چشم نیز شبیه به مراحل گذاشتن پروتز چشم، بنا به ترجیحات شما متفاوت خواهد بود که در ادامه ذکر می گردد:

  • برای برداشتن پروتز با انگشتان خود: پلک پایین را با انگشت اشاره خود به سمت پایین بکشید و اجازه دهید پروتز به بیرون و روی پلک پایینی برود. سپس با دست آزاد به آرامی پروتز را خارج کنید.
  • برای برداشتن پروتز با میله ساکشن: میله مکش را با فشردن و رها کردن دسته به چشم مصنوعی متصل کنید. در حالی که میله مکش را نگه داشته اید، پلک پایین را با انگشت اشاره دیگر خود به سمت پایین بکشید و به آرامی پروتز را بردارید.

پس از دریافت پروتز سفارشی شما در کلینیک ما، چشم‌ پزشک نیز مراحل گذاشتن پروتز چشم که شامل قرار دادن و برداشتن چشم مصنوعی هست را با شما تمرین می‌کند.

مطالب اضافی نیز در صورت درخواست ارائه خواهد شد. اگر در قرار دادن یا برداشتن پروتز چشم خود مشکل دارید، با ما تماس بگیرید. تیم چشم پزشکان متخصص ما با کمال میل به هر سوالی که ممکن است داشته باشید پاسخ خواهند داد.

 

برداشتن پروتز چشم

کلام پایانی

پروتز چشم که با هدف حفظ ظاهر طبیعی برای بیمار و مراقبت از محفظه کره چشم استفاده می شود می تواند به افزایش حس اعتماد به نفس بیمار کمک نماید. ما در این محتوا شما را با مراحل گذاشتن پروتز چشم آشنا ساختیم.

همانطور که گفته شد، بر اساس نوع جراحی که صورت می گیرد، نوع پروتز مورد استفاده متفاوت خواهد بود. همچنین نوع گذاشتن و برداشتن پروتز چشم نیز به ترجیحات شما بستگی دارد و می تواند متفاوت باشد.

ما در کلینیک کازمدیک پروتز آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما هستیم، با مراجعه به وب سایت ما هم می توانید وقت مشاوره خود را تنظیم نمایید و هم می توانید سوال خود را با ما در میان گذارید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *