Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

دلایل قطع پا زیر زانو چیست؟

چکیده محتوا

دلایل قطع پا زیر زانو چیست؟

این مقاله به بررسی دلایل قطع پا زیر زانو می پردازد. قطع اندام پا زیر زانو زمانی انجام می شود که بافت اندام تحتانی غیر قابل زنده ماندن باشد، دلایل زیادی از جمله ایسکمی، عفونت، تروما یا بدخیمی ممکن است وجود داشته باشد. قطع عضو اندام تحتانی یا همان پا زیر زانو به عنوان یک روش نجات دهنده زندگی عمل می کند.

ایسکمی اندام تحتانی، بیماری شریانی محیطی و دیابت علت اصلی قطع پا زیر زانو در بیش از 50 درصد موارد در نظر گرفته می شود. تروما علت اصلی بعدی قطع پا زیر زانو است.

قطع پا زیر زانو یا آمپوتانسیون زیر زانو

قطع پا زیر زانو شرایطی است که در اثر حادثه ایجاد شده پا را از ناحیه زیر زانو قطع می نمایند. این شرایط می تواند با علت های مختلفی ایجاد شود که ما در این محتوا به بررسی دلایل مربوط به قطع پا زیر زانو می پردازیم.

در ابتدای موضوع دلایل قطع پا زیر زانو، نخست با این جراحی آشنا شویم. قطع پا زیر زانو که تحت عنوان آمپوتاسیون زیر زانو (BKA) نیز شناخته می شود، یک آمپوتاسیون ترانس تیبیال است که شامل برداشتن پا، مفصل مچ پا، درشت نی دیستال و نازک نی با ساختارهای بافت نرم مرتبط است.

به طور کلی، قطع پا زیر زانو بر یک قطع بالای زانو (AKA) ترجیح داده می شود، زیرا اولی نتایج توانبخشی و عملکردی بهتری دارد.

البته این عمل جراحی عوارض قابل توجهی را به همراه دارد، اما با توجه به اندیکاسیون های مناسب، یک روش درمانی با اهمیت بالینی حیاتی و اغلب نجات بخش باقی می ماند.

قطع پا زیر زانو یا آمپوتانسیون زیر زانو

اناتومی و فیزیولوژی ساق پا

در ادامه موضوع دلایل قطع پا زیر زانو، لازم است کمی در مورد آناتومی پا بدانیم. چهار محفظه فاشیال در ساق پا حاوی عضلات پا و پا و ساختارهای عصبی عروقی مهم است. در حالی که قطع پا زیر زانو همه بخش ها را تقسیم می کند، درک کامل آناتومی مربوطه در کنترل از دست دادن خون حین عمل و جلوگیری از عوارض شناخته شده حیاتی است.

بخش قدامی درشت نی در قدامی به ستون فقرات درشت نی و جلوی نازک نی قرار دارد. در داخل فاسیا، تیبیالیس قدامی، گشاد کننده هالوسیس لونگوس، اکستانسور انگشتی بلند و پرونئوس ترتیوس قرار دارند. همچنین در قسمت قدامی عصب پرونئال عمقی و شریان و ورید تیبیال قدامی قرار دارند.

در ادامه موضوع دلایل قطع پا زیر زانو بیان می کنیم که، شریان تیبیال قدامی منبع اصلی خونرسانی به قسمت قدامی ساق است که توسط شاخه سوراخ کننده شریان پرونئال تقویت می شود.

محفظه جانبی در خلف محفظه قدامی و مستقیماً در سمت نازک نی قرار دارد. این عصب شامل پرونئوس لانگوس و برویس و شاخه سطحی عصب پرونئال در بیشتر دوره خود است. منبع شریانی را از شاخه های شریان پرونئال می گیرد.

اناتومی و فیزیولوژی ساق پا

چرا قطع پا زیر زانو ضروری می شود؟

در ادامه موضوع دلایل قطع پا زیر زانو، بیان می کنیم که چه موقع قطع پا زیر زانو ضرورت پیدا می کند. در هنگام وجود عارضه های مختلف چون شکستگی و سوختگی حاد، عفونت و غیره بزرگترین مشکلی که بوجود می آید، آسیب به گردش خون بیمار است.

این شرایط بیشتر زمانی ایجاد می شود که بیمار دارای مشکلات عروقی محیطی است و یا سرخرگ های اصلی تنگ و آسیب دیده می گردند، این اختلالات منجر به کاهش جریان خون شده و سلول های آن ناحیه را تحت تاثیر قرار می دهند. به این صورت که سلول ها دیگر قادر به مصرف اکسیژن و مواد غذایی نمی باشند و در نتیجه دچار مرگ سلولی می شوند.

با مرگ سلول ها تنها راه حل درمان قطع عضو می باشد، لذا اصلی ترین دلیل از دلایل قطع پا زیر زانو، عدم خونرسانی به ساق پا می باشد.

مقاله پیشنهادی: پروتز قطع عضو زیر زانو

مهمترین دلایل قطع پا زیر زانو

سه دسته از مهمترین دلایل قطع پا زیر زانو وجود دارد. این موارد فوری شامل:

  • عفونت: در این نوع دلیل قطع پا زیر زانو، باید بدانید که کنترل منبع عفونت‌ های نکروزان یا آسیب ‌های هموراژیک بیشتر از حفظ اندام است. این عمل‌ها زمانی انجام می‌شوند که مرگ قریب‌ الوقوع است و گاهی اوقات ممکن است در صورت کافی نبودن زمان برای رسیدن به سوئیت عمل، نیاز به عمل در کنار بالین داشته باشد.

اگر زمان برای بهینه سازی بیمار وجود داشته باشد، کنترل قطعی منبع عفونت با دبریدمان حیاتی است. آنتی‌بیوتیک ‌های داخل وریدی (IV) یک مکمل مهم برای درمان جراحی در این موارد هستند و عوارض مرتبط با عفونت باکتریایی سیستمیک را محدود می ‌کنند.

هنگامی که منبع عفونت تحت کنترل قرار گرفت، ارزیابی مجدد عروق ممکن است برای حفظ بهترین نتیجه برای بهبودی و نجات اندام ضروری باشد.

  • شکستگی و سوختگی های شدید: از دیگر دلایل قطع پا زیر زانو که لازم است فوری انجام شود، در جایی است که نجات اندام در حفظ اندام تحتانی شکسته شده امکان پذیر نمی باشد.

احیا و تثبیت کافی همیشه باید قبل از چنین تصمیمی اتفاق افتاده باشد. در موارد سوختگی حاد در اکثر اندام، اختلال جدی یا کامل عصبی عروقی، یا نقص غیرقابل جبران بافت نرم، منجر به قطع پا زیر زانو می گردد.

سایر دلایل قطع پا در ناحیه زیر زانو چیست؟

از دیگر دلایل قطع پا زیر زانو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تصادف
  • حوادث در زمان انجام کار
  • سرمازدگی شدید
  • سرطان و تومورها
  • بافت عصبی ضخامت یافته

یکی دیگر از دلایل قطع پا زیر زانو، بیماری دیابت است. دیابت می تواند منجر به کاهش جریان خون شده و کاهش و قطع جریان خون می تواند از اصلی ترین علت های قطع پا محسوب گردد.

همچنین در افراد دیابتی علاوه بر کاهش جریان خون، اعصاب نیز آسیب می بینند، در نتیجه ممکن است زخم های موجود در پا دیده نشود و منجر به عفونت های شدید گردد که در انتها منجر به قطع پا می گردد.

 

سایر دلایل قطع پا در ناحیه زیر زانو چیست؟

کلام پایانی

در این محتوا ما به بررسی دلایل قطع پا زیر زانو پرداختیم و دریافتیم که مهمترین علت می تواند ناشی از قطع جریان خون در ساق پا گردد. عفونت نیز از دیگر دلایل اصلی قطع پا می باشد. در ادامه سوختگی و شکستگی ها خیلی شدید، دیابت و تومورهای سرطانی نیز می توانند منجر به قطع پا گردند.

ما در کلینیک کازمدیک پروتز آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما هستیم، به وب سایت ما مراجعه نمایید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *