Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

عوارض قطع انگشت پا چیست؟

چکیده محتوا

عوارض قطع انگشت پا چیست؟

افزایش آگاهی از عوارض قطع انگشت پا به بیماران کمک می نماید تا بتوانند دوران نقاهت جراحی خود را به خوبی پشت سر گذاشته و هیچ گونه نگرانی در زمینه قطع انگشت پا نداشته باشند. ما در این محتوا شما را با عوارض و مشکلات قطع انگشت پا آشنا می سازیم، با ما همراه باشید.

قطع انگشت پا و عوارض ناشی از آن

قطع انگشتان پا به هر دلیل می تواند ایجاد شود. اما اگر تشخیص پزشک قطع انگشت پای شماست، خوب است که با عوارض آن آشنا باشید. این عوارض شامل موارد زیر است:

  • درد: درد یکی از عوارض قطع انگشت پا می باشد که پزشک برای کنترل آن می تواند از داروهای تزریقی و خوراکی استفاده نماید.
  • تورم: تورم به دنبال قطع انگشت پا، از عوارض شایع آن می باشد که معمولا می تواند به دلیل عدم هماهنگی در بافت ها ایجاد گردد. به طور کلی در هر ناحیه از بدن که نتواند فعالیت مناسب خود را انجام دهد ورم و ادم ایجاد می شود، به دنبال قطع انگشت پا نیز ماهیچه ها نمی توانند مثل گذشته فعالیت خود را انجام دهند، در نهایت ورم ایجاد می شود.

این عارضه به مرور زمان از بین می رود ولی کسانی که به دنبال استفاده از پروتز انگشت هستند باید توجه نمایند که پس از برطرف شدن ورم اقدام نمایند. ما در کلینیک تخصصی کازمدیک پروتز به بیماران خود پس از عمل آموزش می دهیم که چگونه می توانند به برطرف ساختن ورم انگشت خود کمک نمایند.

  • زخم: ایجاد زخم از دیگر عوارض قطع انگشت پا می باشد. عوارض ناشی از جراحی و زخم می تواند در برخی از افرادی که انگشت پای خود را قطع کرده اند بیشتر ایجاد شود. این افراد معمولا شامل اشخاص مسن، افراد سیگاری و بیماران دیابتی می باشد. این عارضه در صورت کنترل نشدن می تواند بسیار خطرناک باشد و سلامت عضو و حتی فرد را به خطر بیاندازد.
  • عفونت: از دیگر عوارض قطع انگشت پا که بسیار خطرناک می باشد و می تواند سلامت افراد را به طور جدی به خطر بیاندازد عفونت است. این عارضه می تواند حتی برای زندگی بیماران مخاطره آمیز باشد. اما در صورتی که مراقبت های کافی و مناسب انجام شود احتمال وقوع این عارضه کاهش می یابد.

برای کمک به کنترل عفونت در ناحیه جراحی شده کادر پزشکی تا زمانی که بیمار در بیمارستان بستری می باشد، محل قطع عضو را بررسی نموده و استریل می نمایند، همچنین پزشک با تجویز داروهای آنتی بیوتیک از ایجاد عفونت در ناحیه قطع پا جلوگیری می نماید.

در ارتباط با عفونت و عوارض قطع انگشت پا، لازم است بیان کنیم که بیماران دیابتی بیشتر از افراد دیگر در معرض عفونت هستند و متاسفانه در این افراد زخم ها دیرتر بهبود می یابند. پیشنهاد ما به این بیماران توجه بیشتر به توصیه های پزشک می باشد تا بتوانند دوران نقاهت خود را به خوبی و با حداقل عوارض پشت سر بگذارند.

از گروه های دیگری که بعد از جراحی قطع انگشت پا، بیشتر از بقیه در معرض ایجاد عفونت هستند، افراد سیگاری هستند. این گروه از افراد نیز همچون بیماران دیابتی باید به طور دقیق به توصیه پزشک عمل نمایند و مراقبت های لازم پس از عمل را به خوبی انجام دهند.

نکته مهمی که در زمینه عوارض قطع انگشت پا باید بدانید این است که به دنبال قطع عضو در صورتی که هر گونه درد، تورم و یا قرمزی مشاهده نمودید، سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

قطع انگشت پا و عوارض ناشی از آن

برای کاهش عوارض قطع انگشت پا چه باید کرد؟

بعد از اینکه از عوارض قطع انگشت پا مطلع شدید، خوب است بدانید که یکسری کارها می تواند به کاهش عوارض ناشی از قطع انگشت پا کمک نماید. این نکات شامل موارد زیر است:

  • از مهمترین کارهایی که می توان برای کاهش عوارض قطع عضو انجام داد کنترل فشار است که ممکن است به اندام جراحی شده آسیب برساند و معمولا به صورت درد و زخم نشان داده شود.
  • از دیگر کارهایی که می توان برای کاهش عوارض انجام داد استفاده از داروهای مناسب است. این داروها برای کنترل درد و کاهش احتمال بروز عفونت استفاده می شود.
  • برای کاهش عوارض قطع انگشت پا، بهتر است که ناحیه تحت جراحی را حتما پاکیزه نگه دارید و شستشو نمایید. جهت این کار توصیه می شود که ناحیه مورد نظر را آب و مواد شوینده مناسب شستشو نمایید، البته باید مراقب باشید که حتما به طور کامل آبکشی نموده و سپس خشک نمایید. این کار می تواند به کاهش بروز عوارضی چون تورم و حساسیت کمک نماید.
  • همچنین در ارتباط با به حداقل رساندن عوارض قطع انگشت پا، باید مراقب باشید که هرگز از مرطوب کننده در ناحیه تحت درمان استفاده ننمایید، با این کار می توانید به کاهش عوارض کمک نمایید.
  • نکته مهم دیگر این است که حتما ناحیه جراحی شده را هر روز بررسی نمایید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه زخم و عفونتی وجود ندارد.

محصول پیشنهادی: پروتز پنجه پا

برای کمک به جلوگیری از قطع انگشت پا چه باید کرد؟

در ادامه موضوع عوارض قطع انگشت پا، راه هایی را که می توانند به کاهش احتمال قطع انگشت پا کمک نمایند بررسی می نماییم. برای اطلاع از این موضوع باید ابتدا دلایل قطع انگشت پا را بیان می کنیم، این دلایل شامل موارد زیر هستند:

  • دیابت
  • تومور
  • آسیب های شدید ناشی از ضربه یا تصادف

بهترین کاری که می توان برای جلوگیری از قطع پا انجام داد، خود مراقبتی مناسب است. در ارتباط با افراد دیابتی نیز بیمار باید در نظر داشته باشد که به طور مستمر پاهای خود را بررسی نماید و اطمینان داشته باشد که هیچ گونه زخم و یا ترشحی در پا وجود ندارد. در صورت مشاهده هر گونه تغییرات در پوست پا، ایجاد زخم و یا ترشح حتما به پزشک مراجعه نماید.

از دیگر کارهایی که افراد دیابتی می توانند در حفظ مناسب پاهای خود انجام دهند استفاده از کفش های طبی مناسب است. از ویژگی های این کفش ها این است که از پاها مراقبت نموده و احتمال ایجاد زخم را به حداقل می رسانند. ما در کلینیک کازمدیک پروتز بهترین و مناسب ترین کفش های طبی را به شما عرضه می نماییم.

نکته مناسب دیگری که می تواند به حفظ پاها در افراد دیابتی کمک نماید، کنترل قند خون است. تغذیه مناسب، سبک زندگی سالم، ورزش و فعالیت های مناسب همگی می توانند به کنترل قند خون کمک نمایند.

 

برای کمک به جلوگیری از قطع انگشت پا چه باید کرد؟

کلام پایانی

در این محتوا به بررسی عوارض قطع انگشت پا پرداختیم. این عوارض می توانند شامل درد، عفونت، التهاب، قرمزی و یا زخم می باشند. با اطلاع از آن ها و چگونگی مراقبت از پاها قبل و بعد از جراحی، می توان به کاهش این عوارض کمک نمود.

در صورت داشتن سوالات بیشتر به وب سایت کلینیک کازمدیک پروتز مراجعه نموده و سوالات خود را با ما در میان گذارید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *